دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1396 - 13:00

دانشمند ایرانی با الهام از لقمه‌ماهی ربات نرم ساخت

علی خادم حسینی، پروفسور مهندس زیستی دانشگاه UCLA، با الهام از بیومکانیک لقمه‌ماهی موفق به توسعه بافت نرمی مبتنی بر زیست‌بات شده‌است.
کد خبر : 251110

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از UCLA، تکنولوژی جدید می‌تواند منجر به پیشرفت بزرگی در زیست‌بات‌ها، تشخیص پزشکی و بازسازی بافت‌ها شود. بدن لقمه‌ماهی طراحی ساده و کاربردی دارد؛ بدن این جانور تخت است و باله‌های کناری آن از سر موجود شروع می‌شود و تا انتهای دم کشیده شده است. این ویژگی‌ها باعث شده است که بدن لقمه‌ماهی برای مدل‌سازی سیستم زیست الکترومکانیک مناسب باشد.


این ربات 10 میلی‌متری از چهار لایه ساخته شده است: بافتی متشکل از پنج لایه سلول قلبی، دو نوع مواد زیستی مختلف برای پشتیبانی ساختاری و الکترودهای قابل انعطاف. این ربات کاملا می‌تواند از طبیعت و حرکات لقمه‌ماهی تقلید کند برای مثال زمانی که الکترودها سلول‌های قلبی را منقبض می‌کنند، این ربات می‌تواند باله‌های خود را تکان دهد.


خادم حسینی در این باره می‌گوید: «توسعه سیستم‌های الهام گرفته شده از طبیعت می‌تواند منجر به ساخت ربات‌هایی شود که شامل بافت‌های زیستی و سیستم‌های الکترونیک است. از این تکنولوژی پیشرفته می‌توان در درمان بیماری‌های قلبی نیز استفاده کرد؛ برای مثال ساخت تکه‌های بافت برای تقویت عضلات قلبی در بیماران که از ناراحتی قلبی رنج می‌برند».


تحقیقات در زمینه ربات‌های نرم در دانشگاه UCLA وقتی آغاز شد که خادم حسینی در دانشگاه هاروارد بود. وی ماه نوامبر سال 2017 به دانشگاه UCLA پیوست تا بیشتر روی رباتیک نرم تمرکز کند.


خادم حسینی در این باره می‌گوید: «به دلیل پتانسیل شگفت‌انگیز دانشگاه UCLA در اتصال و ارتباط دو رشته پزشکی و مهندسی به اینجا آمدم. عالی بودن دانشکده پزشکی و مهندسی این دانشگاه بسیار منحصربه‌فرد است. به همین دلیل معتقدم که فرصت‌های زیادی برای تحقیقات چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای در این دانشگاه وجود دارد».


خادم حسینی با هدف ساخت اندام‌های مصنوعی مبتنی بر بافت و توسعه آن در راستای درمان‌های پزشکی شروع به تحقیق و مطالعه در زمینه رباتیک نرم کرد. خادم حسینی اخیرا به عنوان یکی از پژوهشگران مطرح جهان در حوزه مهندسی بافت انتخاب شده است. همچنین در سال 2011 به تحقیقات پیشروی خود، جایزه دانشمندان و مهندسان را از رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد. خادم حسینی پیش از این در دانشگاه هاروارد و MIT در زمینه تکنولوژی و علوم بهداشتی مشغول به تدریس بوده است.


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته