دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1396 - 15:32

جای خالی کتابخوانی در مترو تهران

آمارها نشان می‌دهد هر مسافر متروی تهران برای رسیدن به مقصد خود، به طور متوسط، حدود 35 دقیقه در قطار حضور دارد و از این زمان می‌توان برای توسعه کتابخوانی و افزایش میزان مطالعه استفاده کرد.
کد خبر : 250853

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، وقتی در ایران صحبت از سرانه مطالعه روزانه می‌شود آمارهای متعدد و متناقضی مطرح می‌شود که از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است. البته آمار 12 تا 18 دقیقه دارای بیشترین فراوانی در میان آمارهای مطرح شده است. اگر به این آمار 18 دقیقه‌ای استناد کنیم، باید گفت که حال مطالعه در کشورمان خوش نیست و در مقایسه با هندی‌ها که 112 دقیقه، روسیه‌ای ها که 61 دقیقه و ژاپنی‌ها که ۹۰ دقیقه از وقت خود را در شبانه‌روز به مطالعه کتاب اختصاص می‌دهند، سرانه مطالعه ما کم است.


هرچند ما ایرانی‌ها طبق آمارهای جهانی به شاخص‌های استقبال از مطالعه نزدیک نیستیم ولی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی رتبه بالایی را در سطح جهان به خودمان اختصاص داده‌ایم. شاید دلیل این ماجرا هم راحتی دسترسی به گوشی‌های همراه هوشمند در هر وقت و هر مکانی باشد. مثلاً وقتی‌که ما در مترو نشسته‌ایم، سریع گوشی همراه خود را از جیبمان در می‌آوریم و گشتی در شبکه‌های اجتماعی می‌زنیم تا زمان فراغت خودمان را پرکنیم.


بر اساس آمار شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه؛ هر مسافر به طور متوسط 35 دقیقه در قطارهای این شرکت حضور دارد که اگر این زمان را در آمار میلیونی مسافران مترو ضرب کنیم زمان بسیار ارزشمندی به دست می‌آید.


آیا شما هم مسافر روزانه مترو هستید؟ از زمان حضور خود در قطارهای مترو چگونه استفاده می‌کنید؟ آیا تابحال به کتابخوانی در مترو فکر کرده اید؟ حالا که کتابهای الکترونیک در دسترس هستند آیا تابحال با همین گوشی های هوشمند، یک کتاب الکترونیکی را در زمان سفرهای درون شهری خود خوانده اید؟


کتابخوانی در متروی سایر کشورهای جهان


جالب است بدانید که در برخی از کشورهای جهان فرهنگ کتابخوانی در مترو جای خود را بازکرده است، مثلاً در روسیه بسیاری از مسافران به‌محض سوارشدن به واگن‌ها کتاب می‌خوانند حتی اگر صندلی برای نشستن پیدا نکنند.


در برخی دیگر از کشورها هم کمپین مردمی در خصوص اهدا کتاب‌های خوانده شده به صورت رایگان در مترو راه افتاده است و افراد پس از خواندن کتاب، آنها را به مترو می‌برند و برای استفاده سایر مسافران آن را در قفسه‌های تعیین شده قرار می دهند.


یکی دیگر از امکاناتی که در برخی از متروهای جهان برای گسترش فرهنگ کتابخوانی وجود دارد دسترسی مسافران به کتابخانه های مجازی است. در این طرح شهروندان به محض ورود به ایستگاه های مترو ، می توانند توسط گوشی و یا تبلت‌های خود به کتابخانه های مجازی وصل شوند و کتابهای الکترونیکی مورد نظر خود را بخوانند. متروی مکزیکو سیتی، نیویورک، فیلادلفیا، بخارست و مسکو از جمله متروهای جهان هستند که امکان دسترسی مسافران خود به کتابخانه های دیجیتالی را مهیا کرده اند.


متروی تهران در این زمینه چه کرده است؟


بحث کتابخوانی در متروی تهران هم از سالها پیش مطرح بوده است؛ مثلا در سال 1385 طرح «کتاب مسافر» در این شهر زیرزمینی اجرایی شد که طی آن کتاب‌های مختلف به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می‌گرفت.


بعد ها نیز طرح‌های مختلف دیگری به منظور نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در این ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری اجرایی شد که از آن میان می توان به طرح دورهم خوانی کتاب اشاره کرد که با حضور هنرمندان در مناسبت های مختلف برگزار می‌شد تا مسافران شهر زیرزمینی لذت مطالعه کتاب و کتاب خوانی را در کنار چهره‌های مطرح و مردمی تجربه کنند.


همچنین روزنامه‌ها و هفته نامه‌های مختلفی در ایستگاه های خطوط مترو برای مطالعه شهروندان وجود دارند که از آن میان می‌توان به روزنامه همشهری اشاره کرد.


اما باوجود این طرح‌ها هنوز هم اقبال مسافران مترو در کشورمان به کتاب‌خوانی کم‌رنگ است. شاید باید اقدامی جدی‌تر برای ترغیب مسافران مترو به کتاب و کتاب‌خوانی صورت گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: مترو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته