باید نگاه ملی در حوزه آموزش عالی شکل بگیرد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون رتبهبندی دانشگاههای غیردولتی اختصاص داشت، گزارش تهیهشده توسط معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.
در این گزارش با تشریح شاخصها و معیارهای این رتبهبندی شامل نسبت دانشیار به اعضای هیات علمی، نسبت پذیرش دانشجویان فارغالتحصیل در مقاطع بالاتر، کاربری فضای آموزشی، فعالیتهای فوقبرنامه و مسائل رفاهی، دلایل در نظر گرفتن این شاخصها و معیارها نیز تشریح شدند.
پس از ارائه این گزارش، دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: این رتبهبندی اساس و بنیان اعطای امتیازات مختلف مانند گسترش و... به دانشگاهها خواهد بود.
وی افزود: بعد از ارائه نتایج این رتبهبندی به دانشگاههای غیردولتی، تحرک خوبی در مسیر بهبود و ارتقا کیفیت آموزشی، پژوهشی را شاهد هستیم.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به برخی از نهادهای بینالمللی رتبهبندی علم و فناوری وگستره فعالیت این نهادها، معیارهای این نهادها و مشخصات عملکرد هر یک از این نهادها و تفاوت آنها با یکدیگر نیز مورد اشاره قرار گرفتند.
در ادامه با اشاره به لزوم تعریف روشن و مشخصی از معیارهای این بخش و رتبهبندی و در تشریح معیارهای پژوهشی معیارهایی مانند وجود قطبهای علمی، مساحت آزمایشگاه از کل مساحت دانشگاه، میزان دسترسی به مجلات علمی و پژوهشی نیز تشریح شدهاند.
بعد از ارائه این گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: لزوم تحلیل دقیق از وضعیت علمی و فرهنگی دانشگاهها، تدوین پیوست فرهنگی برای طرحهای پژوهشی و پیمایشی دانشگاههای کشور، در نظر گرفتن امتیاز برای فعالیتهای میانرشتهای در هر دانشگاه، توجه به میزان درآمدهای پژوهشی ناشی از قرارداد با صنعت در هر دانشگاه، تبیین چرایی و چگونگی رتبهبندی دانشگاهها، در نظر گرفتن اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری کشور و ایجاد یک نظام رتبهبندی برای سنجش کلیت آموزش عالی در کشور.
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پایان این جلسه گفت: باید نگاه ملی در حوزه آموزش عالی شکل بگیرد زیرا نگاه منطقهای در این زمینه مفید نیست.
وی افزود: هماهنگی بین کلیت آموزش عالی کشور اعم از دانشگاه آزاد اسلامی و آموزش پزشکی باید ایجاد شود.
انتهای پیام/