دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1396 - 11:12
وزیر علوم:

ایجاد گروه‌های هم‌اندیشی منجر به شکل‌گیری ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه کنار هم قرار گرفتن گروه‌های تخصصی از گرایش‌های علمی می‌تواند در حل مشکلات موثر باشد، گفت: باید فعالیت‌های گروهی را در دانشگاه‌ها افزایش دهیم.
کد خبر : 244840

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی در شانزدهمین هم‌اندیشی دبیران اساتید دانشگاه‌های سراسر کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه مجموعه‌ای از استادان و دانشجویانی است که علاقه‌مند به نظام و سرافرازی آن در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی هستند و از تلاش‌هایی که آنان انجام می‌دهند، ما می‌توانیم دستاوردهای خوبی را درسطح دنیا ارائه دهیم.


وی تصریح کرد: انتظارات ما در تمام بخش‌ها از جمله مسائل داخل کشور خیلی بیشتر از اقداماتی است که تاکنون انجام گرفته است، لذا باید با یک عزم قوی و نگاه جامع‌تری برای حل مسائل داخلی صنعت، توسعه علم و فناوری، کمک به کسب و کار و به خصوص در بخش‌های علوم انسانی تلاش کنیم.


وزیر علوم با بیان اینکه طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری بر حل معضلات اجتماعی تاکید جدی داشته‌اند، افزود: گروه‌های علمی خوبی نیز در این زمینه تشکیل شده است و تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی شاید کمی ما دانشگاهیان دیر وارد این مباحث علوم انسانی شده‌ایم و نگاهمان بیشتر روی مباحث فنی بوده است، لذا باید این تاخیر را جبران کنیم.


دکتر غلامی ادامه داد: کار کردن بر روی علوم تجربی را با حساب و کتاب در زمان کوتاه می‌‌توان انجام داد ولی در علوم انسانی باید با نگاه های عمیق و به کارگیری علم و اندیشه در یک دوره طولانی وارد شد که این امر باعث شده خیلی افراد ورودشان با احتیاط به این حوزه باشد یا وارد نشوند. ما اسناد بالادستی زیادی در زمینه‌های مختلف داریم که باید بر روی آنها کار شود، لذا کار و استمرار در علوم انسانی واجب است.


وزیر علوم، گفت: در تدوین و بازنگری کتب علوم انسانی و همچنین درخصوص سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها فعالیت‌های خوبی انجام شده که نقدها را به ما در این زمینه نسبت به گذشته کاهش داده ولی هنوز با آرمان‌هایمان فاصله داریم.


وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی ما در دانشگاه‌ها کنار هم نشاندن استادان است، افزود: این نشست‌ها و تبادل‌نظرها می‌تواند در محورهای مختلفی تجربیات را منتقل کند؛ اغلب استادان به فعالیت‌های کلاسی و مقاله‌نویسی می‌پردازند و از گفت‌وگو و همنشینی درخصوص مسایل روز با سایر استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به خصوص سایر گروه‌های آموزشی غفلت می‌کنند، لذا باید این بحث و گفت‌وگو‌ها صورت بگیرد تا یک نتیجه علمی و کارشناسانه از آن خارج شود.


وزیر علوم، با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها تلاش کنیم تا هم‌‌اندیشی‌ها را فارغ از نوع اندیشه‌ها ایجاد کنیم، تاکید کرد: در هم اندیشی‌ها باید اصل هم‌اندیشی را مدنظر قرار دهیم. اگر با دوستان نزدیک خود بحث و گفت‌و‌گو کنیم، خروجی جلسه همان اندیشه‌های ذهن خودمان خواهد بود اما اگر با افراد دیگر و متفاوت بحث کنیم، می‌توان در انتها با دلایل منطقی به نتیجه رسید و قانع شد و با تفکر جدیدی نیز آشنا شویم.


وی با تاکید بر اینکه ما نباید رسالت انقلاب اسلامی را فراموش کنیم، خاطرنشان کرد: رسالت انقلاب اسلامی از همان زمان که امام راحل فرمودند یک رسالت جهانی بوده است. اسلام یک دین جهانی است و وظیفه ما این است برای یک فضای بزرگتر بیاندیشیم و موضوعی که می‌تواند آن را سازماندهی و قوی‌تر کند، همین نشست‌های هم اندیشی است.


غلامی خطاب به دبیران استادان دانشگاه‌های کشور، بر فراهم کردن زمینه‌های نشست مشترک در میان استادان دانشگاهی تأکید کرد و گفت: نشست‌های مشترک میان استادان اثرات ماندگاری داشته و آشنایی‌ها در نشست‌های هم‌اندیشی باعث هم افزایی اثربخش می‌شود‌.


وی عنوان کرد: بسیار مهم است که نشست‌های هم‌‌اندیشی بتواند موضوعات مهم را در هر سطح و حوزه‌ای به گفتمان بین اعضا مختلف تبدیل کند که عمیق‌تر بتوان روی آن‌ها کار کرد و هم برون داد جریان خوبی را خارج از نشست به دنبال داشته باشد.


وزیر علوم با اشاره به اینکه دانشجویان تحصیلات تکمیلی درآینده امورات مهم علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور را بر عهده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جریانی ماندگار از تفکر سالم، اعتقادات پویا و پشتیبانی از آرمان‌های انقلاب داشته باشیم به دانشجویان تحصیلات تکمیلی توجه کنید.


انتهای پیام/

برچسب ها: مشهد منصور غلامی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته