دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1396 - 14:45

کلاه ایمنی که مغز را اسکن می‌کند

 محققان یک کلاه ایمنی با قابلیت اسکن مغز توسعه داده‌اند که انرژی ذهنی راننده را کنترل می‌کند.
کد خبر : 244293

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، فورد در همکاری با کال کینگ، آزمایش‌هایی را درباره نحوه آموزش تکنیک‌های ذهنی، ازجمله تنفس و تجسم، به رانندگان مسابقه و ورزشکاران حرفه‌ای و تاثیر آن بر عملکرد مغز انجام داده است. حالا تیم تحقیقاتی می‌خواهد بداند که آیا مردم عادی نیز می‌توانند این تکنیک‌ها را یاد بگیرند و در زندگی خود از آنها استفاده کنند.


در این آزمایش‌ها، امواج مغزی رانندگان حرفه‌ای مسابقات و گروه کنترل، رانندگان معمولی، اندازه‌گیری شد. مهندسان و طراحان با یک کلاه ایمنی استاندارد طراحی کرده‌اند که مجهز به هدست امواج مغزی، دستگاهی که فعالیت الکتریکی مغز را می‌خواند، است. سپس میزان تمرکز راننده را ثبت کردند تا میزان تلاش ذهنی کاربر به امر رانندگی را اندازه بگیرند.


در مطالعه «روان‌شناسی عملکرد» کمپانی فورد رانندگان حرفه‌ای مسابقات چون اندی ژرواکس (برنده تورینگ جهانی) و سباستین اگیر (قهرمان رالی جهان)، حضور داشتند که از کلاه ایمنی هوشمند استفاده کردند. دکتر الیاس موشلیانتیس از موسسه روان‌شناسی، روانپزشکی و علوم عصبی کالج لندن، سرپرست این پژوهش بود. وی امواج مغزی رانندگان را جمع‌آوری و کنترل کرد و سپس به اندازه‌گیری میزان تمرکز و واکنش رانندگان حین مواجه با چالش‌های رانندگی پرداخت.


یاتس باکلی، مدیر فنی این پژوهش، در این باره گفت: «با استفاده از امواج مغزی، می‌توانیم نقشه‌ای ذهنی از مسیر بسازیم و میزان انرژی ذهنی که راننده به امر رانندگی اختصاص می‌دهد را اندازه بگیریم. با استفاده از این روش نوین، توانستیم روی معیارهای جدیدی کار کنیم».


زمان زیادی است که در روان‌شناسی ورزشی از تکنیک‌های آموزش ذهن استفاده می‌شود. این امر به ورزشکاران حرفه‌ای کمک می‌کند که از نظر ذهنی روی فرم بمانند. با این حال، مطالعه اخیر که شامل افراد عادی نیز می‌شد، نشان داد که اگر این افراد نیز از تکنیک‌های تنفسی و تجسمی مشابهی استفاده کنند، عملکرد آنها نیز می‌تواند بهتر شود.


دکتر ریتا دی اولیوریا، روان‌شناس ورزشی، در این باره می‌گوید: «نتایج این مطالعه بسیار استثنایی است چراکه در این تحقیق هم از رانندگان حرفه‌ای استفاده شده است که معمولا دانشمندان به آنها دسترسی ندارند و هم از گروه کنترل که شامل رانندگان معمولی می‌شود».


وی در ادامه افزود: «آموزش ذهنی می‌تواند ارتباطات عصبی مورد استفاده در عملکرد رانندگی را تقویت کند. این نتایج کاربردهای جالبی در زندگی روزمره دارد. این حوزه جدیدی است و دانشمندان هنوز اطلاعات زیادی از آن ندارند».


مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته