دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1396 - 13:15
رئیس دانشگاه تهران:

معضل آلودگی هوا قابل حل است/ اصلاح قوانین دست‌ و پا گیر حوزه پژوهش با کمک 13 دانشگاه برتر کشور

رئیس دانشگاه تهران معتقد است معضل آلودگی هوای تهران قابل حل است و این ظرفیت در کشور وجود دارد تا این مشکل برطرف شود.
کد خبر : 243241

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در بیست و ششمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: یکی از مهم‌ترین رویدادهای دانشگاه همین جشنواره است. اگر از سال‌های آغازین برگزاری این جشنواره آن را مدنظر می‌داشتید، متوجه تغییرات تا به امروز می‌شدید. خوشبختانه زمینه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران روز به روز گسترده‌تر شده است.


وی افزود: سیاست دانشگاه، افزایش انتشار مقالات و نشریات داخلی و بین‌المللی همچنان ادامه دارد و با افزایش کیفیت همکاری با پژوهشگران دانشگاه و سایر دانشگاه‌ها و همچنین دانشگاه‌های بین‌المللی قصد داریم به دستاوردهای پژوهشی بیشتری برسیم.


رئیس دانشگاه تهران بر تعامل دانشگاه با جامعه تاکید و به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد.


دانشگاه باید احساس مسئولیت کند


نیلی احمدآبادی افزود: دانشگاه باید نسبت به مسائلی که در جامعه و جهان می‌گذرد حساس باشد و آنها را رصد کند و متناسب با آنها راهکار ارائه دهد، دانشگاهی که راه خودش را برود و به این مسائل اهمیت ندهد، منجر به توسعه کشور نمی‌شود. دانشگاه باید احساس مسئولیت کند. خوشبختانه دانشگاه تهران همواره این احساس مسئولیت را داشته است.


وی ادامه داد: آنگونه که اعلام شده منشأ 80درصد آلودگی هوا خودروها هستند و تبعات آن تعطیلی‌ها، بیماری‌ها و احساس ناراحتی روحی و روانی مردم بوده است. ما با دست خودمان وسیله‌ای را تولید کردیم که امروز باعث مرگ تدریجی مردم شده است. راه‌حل این مشکل مشخص است و کشور توان حل این مشکل را نیز دارد.


رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: باید در حوزه‌های قانونگذاری، تصمیم‌گیری و توسعه تکنولوژی گره‌ها را برطرف کنیم، بدانید که راه‌حل فقط توسعه تکنولوژی نیست. بخشی به خاطر تصمیمات غلط است که به بهانه حمایت از تولید داخل صورت گرفته است. امروز تعرفه خرید خودرو بسیار بالاست، اما قیمت سوخت ارزان است در صورتی‌که دنیا برعکس این روند را دارند، یعنی قیمت خودرو ارزان است و قیمت نگهداری آن گران است.


سیاست‌ها و قانونگذاری‌ها نه به دانشگاه کمک می‌کند نه به صنعت


نیلی احمدآبادی گفت: مشکل اصلی امروز ما صنعت نیست، چرا که مدیران صنعت هم می‌خواهند محصول باکیفیت تولید کنند تا شاید برای محصولات‌شان مشتریان خارجی و بین‌المللی پیدا کنند. این سیاست‌ها و قانونگذاری‌های ماست که نه به دانشگاه و نه به صنعت کمک می‌کند.


وی تاکید کرد: دانشگاه باید برای حل مسائل کشور صدایش را بلندتر کند، دانشگاه نباید فقط در مسائل سیاسی صدای بلند داشته باشد. همزمان با انتخابات‌ها، دانشگاه‌ها بسیار پویا و روشنگرانه عمل می‌کنند، در سایر حوزه‌ها نیز دانشگاه‌ها باید این‌گونه عمل کنند و صدایی بلند داشته باشند.


نیلی احمدآبادی بیان کرد: دانشگاه‌ها باید به ذات خودشان توجه داشته باشند تا به مسئولیت‌های ذاتی خود برگردند. دانشگاه تهران در این زمینه دانشجویان و اساتید را از درونگرایی خارج کرده و آنها را به مسائل بیرونی جامعه سوق داده است.


استراتژی‌های مهم دانشگاه تهران از بیان رئیس دانشگاه


نیلی‌احمدآبادی استراتژی‌های مهم دانشگاه تهران را بازنگری در دروس، تشویق به تحقیق در رشته‌های بین‌رشته‌ای، رصد یکسان حوزه‌های مختلف جامعه، ترفیع بدون سقف برای تعامل اعضای هیات‌علمی با جامعه اعلام کرد.


وی همچنین توسعه موسسات مشترک بین‌المللی را اولویت دیگر دانشگاه تهران اعلام کرد و گفت: موسسات مشترک بین‌المللی با کره، یونسکو، EHE دایر کرده‌ایم؛ همچنین دوره‌های انگلیسی را تخصصی در پردیس کیش برگزار خواهیم کرد و معتقدیم که این اقدامات می‌تواند باعث افزایش تعاملات بین‌المللی شود.


رئیس دانشگاه تهران همچنین تاسیس دفتر نیازسنجی را برای تعامل دانشگاه با صنعت دانست و افزود: پشتیبانی از پایان‌نامه‌ها برای حل مشکلات جامعه، جهت‌گیری پارک‌های علم و فناوری و ایجاد ذخیره پژوهشی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تا تبدیل به محصول و شرکت دانش‌بنیان از دیگر سیاست‌های دانشگاه تهران است.


وی همچنین اعلام کرد: دانشگاه تهران برای اصلاح قوانین در نظر دارد تیمی متشکل از 13 دانشگاه برتر کشور تشکیل دهد تا از طریق آن قوانینی که در حوزه پژوهش دست‌ و پاگیر هستند برطرف شود و همچنین به گفته رئیس مجلس باعث تعامل بیشتر جامعه و دانشگاه شود.


نیلی احمدآبادی فارغ‌التحصیلان دوره دکتری دانشگاه تهران را 9هزار نفر اعلام کرد و گفت: باید از این ثروت بهترین استفاده را ببریم و ما از همه صاحبنظران برای ارتقای کیفی دانشگاه کمک می‌طلبیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته