دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1396 - 12:46
در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها صورت گرفت؛

انتخاب وزیر علوم به ریاست شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها

جلسه 308 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 242362

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه سابقه مدیریت آقای دکتر غلامی نشان می‌دهد که ایشان به موضوع فرهنگ انقلابی علاقه‌مند هستند و امیدوار هستیم این رویکرد ایشان در مدیریت وزارت علوم و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها استمرار پیدا کند.


وی افزود: هم‌اکنون «سند دانشگاه اسلامی» به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین اسناد تدوین و تصویب‌شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به همه مسائل اجرایی و... ویرایش و بازنویسی شده و حتماً باید این سند اجرا شود. آنچه که مهم است اجرای این سند حساس است که با توجه به پیچیدگی موضوع، روند اجرا و پایش باید به صورت مستمر ادامه یابد.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار کرد: این شورا به‌عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه مهمی بر عهده دارد و ما با تمام توان دنبال انجام این وظیفه هستیم.


دکتر منصور غلامی هم در ادامه این جلسه گفت: با برنامه‌ریزی مناسب جلسات این شورا به‌طور منظم برگزار خواهد شد و انتظار داریم تا با استفاده از تجارب اعضا اسلامی شدن دانشگاه‌ها استمرار یابد.


در ادامه جلسه هم با رای مثبت اعضا، غلامی به عنوان رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی انتخاب شد. اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، همچنین بر لزوم حضور همه اعضا و به‌ویژه وزرای عضو این شورا تاکید کردند.


در ادامه جلسه حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاطری گزارشی از روند فعالیت‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارائه کرد.


وی در این گزارش با اشاره به تصویب اسناد متعدد در این شورا گفت: روند اجرا و پایش این روند مهم نیز در شورا اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی صورت می‌پذیرد.


دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ادامه داد: هم‌اکنون کمیته‌های چهارگانه ذیل شورای اسلامی شدن تشکیل‌شده و مشغول کار هستند.


شاطری با اشاره به نگاشت نهادی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد بالادستی و راهبردی بر عملکرد شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نظارت دارد و ضمناً برخی از اختیارات خود را تفویض کرده است.


پس از سخنان حجت‌الاسلام‌ و المسلمین شاطری، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: پیوستگی نظام آموزش‌وپرورش و آموزش عالی در موضوع اسلامی شدن حوزه تعلیم و تربیت، لزوم حضور منظم وزیر آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای کلیدی شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در جلسات این شورا، اهتمام بیشتر به موضوع تحول و ارتقاء علوم انسانی، اجرای جامع و همه‌جانبه سند دانشگاه اسلامی، روند رو به رشد اسلامی شدن آموزش عالی علی‌رغم همه مشکلات و کاستی‌ها، تقویت روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و مناظره، توجه به پیوستگی و همبستگی اسناد فرهنگی کشور، چاره‌جویی برای برخی آسیب‌های قشر دانش‌آموز و دانشجو، حل مشکلات کنکور به‌عنوان یک معضل آموزشی، تدوین الگوی یکپارچه برای اجرای سند دانشگاه اسلامی و طراحی نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس الگوی بومی و شاخص‌های برگرفته از سند دانشگاه اسلامی.


دکتر فریدون و دکتر زاهدی با رای مثبت اعضا به عضویت در هیئت عالی جذب اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی انتخاب شدند.


در پایان جلسه غلامی هم با جمع‌بندی مباحث صورت گرفته گفت: کمیته تلفیق باید با عضویت روسای کمیته‌های چهارگانه تشکیل شود تا روند اجرا استمرار داشته باشد.


وی افزود: در ارزیابی عملکردها و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، توجه به «سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» یک اصل است و در گزارش‌گیری فعالیت‌ها باید یک بند به میزان تطبیق عملکرد و فعالیت دانشگاه‌ها با سند دانشگاه اسلامی اختصاص یابد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: پیچیدگی‌های رفتار انسانی ظرافت کار فرهنگی و به‌ویژه ترویج فرهنگ اسلامی را بیشتر می‌کند.


رییس شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی گفت: مشکلات اجرایی هم باید به‌منظور ارزیابی دقیق عملکردها مدنظر قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته