آمارهای تأسفبرانگیز سرمایهگذاری آموزشی از زبان سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم صالحی، سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفهای با بیان اینکه امیدواریم رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی راهنمای دانشگاه فنی و حرفهای باشد، اظهار داشت: آموزشهای مهارتی اساس توسعه کشور است. من آموزشهای مهارتی را بخشی از فعالیتهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میدانم. ما در دنیا تجربهای به نام بازسازی داشتیم و در این دوره سرمایهگذاری آموزشی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما در بخشی از زمینهها چون آموزش عالی، سرمایهگذاری بیش از اندازه بود که به همین خاطر بعد از مدتی دچار مخاطراتی شدند که به تعبیر بانک جهانی بیفایدهای سرمایههای انسانی اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد هرسال شاخصهای سرمایه انسانی را در 5 گروه سنی از لحاظ پوشش تحصیل، بازار کار و غیره را اندازه میگیرد که در آخرین گزارش آن در سال 2016 ایران رتبه 85 را در بین 130 کشور به دست آورده است.
صالحی با اظهار تأسف از رتبه جمهوری اسلامی ایران در حوزه نتایج سرمایهگذاریهای آموزشی و ارتباط آن با اشتغال و اقتصاد، تاکید کرد که متاسفانه رتبه کشورمان از این لحاظ در بین 130 کشور جهان 130 است. حال این سوال پیش میآید که چه باید کرد؟
سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفهای برای این سوال دو راهحل مطرح کرد و گفت: یکی از آنها به نهادهای حمایتی و دولتی برمیگردد که باید رشد اقتصاد و تولید ناخالص ملی تکان بخورد تا زمینه جذب نیروی انسانی فراهم شود. یک بخش دیگر هم انجام اصلاحات آموزشی است که ما معتقد هستیم اقتصاد آموزشی را خوب کار نکردهایم. این بسیار مهم است که حرفهها براساس مشاغل شناخته شوند و توسعه پیدا کنند.
سیستم آموزشی کشور دچار کمیتگرایی شده است
صالحی بر اینکه سیستم آموزشی کشور دچار کمیتگرایی شده است، تاکید کرد و افزود: سالانه حدود 600 تا 700 هزار نفر در سازمان فنی و حرفهای کشور آموزش میبینند و همین مقدار هم در آموزشگاههای آزاد فقط مدرک و گواهینامه میگیرند؛ پس چرا رتبه ما 130 است؟ ما اسیر تقاضای اجتماعی شدهایم. سیاستهای ما در همه این آموزشها اشتباه است و یک سیستم گسترش منفعل داریم.
وی ادامه داد: ما حتی در رشتهها هم ضعیف عمل کردهایم. اکنون در دانشگاه علمی – کاربردی حدود 30 تا 40 درصد دانشجویان در چند رشته تحصیل میکنند؟ 80درصد دانشجویان ما در 20 رشته، 10 درصد دانشجویان کشور فقط در رشتههای حسابداری و مدیریت مشغولند؛ یعنی همه سیاستگذاری و اشتغال ما در این رشتهها است؟ راه فرار ما از این بنبستها سرمایهگذاریهای مهارتی است. اگر میخواهیم اتفاقی در این اقتصاد رخ دهد، سرمایهگذاریهای مهارتی لازم است.
دانشگاه فنی و حرفهای میتواند مشکل اشتغال در کشور را حل کند
سرپرست جدید دانشگاه فنی و حرفهای در پایان گفت: دانشگاه فنی و حرفهای 70 درصد عملی کار میکند، نظری نیست. در این دانشگاه تولید دانش صورت نمیگیرد، کاربرد دانش اتفاق میافتد، بنابراین نیاز به سرمایهگذاری دارد و متاسفانه با این بودجهای که من دیدهایم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. حدود 40درصد دانشجویان آمریکا دانشجویان مهارتی هستند، تجربه دنیا وجود دارد. پتانسیل کشور است اما تعلل برای چیست نمیدانم و امیدوارم با همه حمایتهای مجلس و وزارتخانهها بتوانیم این کشتی را به مقصد برسانیم.
در ادامه این مراسم، دکتر ناصر شمس، سرپرست سابق دانشگاه فنی و حرفهای گفت: اعتقاد دارم دانشگاه فنی و حرفهای جایگاه بسیار ارزشمندی در کشور دارد و این دانشگاه میتواند مشکل اشتغال در کشور را حل کند، اما لازمه آن توجه است که نشده است. به هرحال امیدوارم حمایتهایی که اخیرا توسط مجلس از این دانشگاه صورت گرفته است، ادامه پیدا کند.
انتهای پیام/