تحصیل 74 هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس عادی/ درخواست جهش تحصیلی برای 9591 دانشآموز در کشور
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مجید قدمی در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی هفت گروه دانشآموزان شامل ناشنوایان، نابینایان، آسیب دیده ذهنی، آسیب دیده عاطفی، معلولان جسمی- حرکتی، چند معلولیتی و اختلالات یادگیری را تحت پوشش قرار میدهد. در واقع سازمان آموزش استثنایی زمانی وارد عمل میشود که تفاوت میان دانشآموزان فاحش باشد.
وی با بیان اینکه سال گذشته تعداد دانشآموزان استثنایی در مدارس عادی 73 هزار نفر بوده است، افزود: در حال حاضر این آمار به 74 هزار و 175 نفر رسیده است.
قدمی یادآور شد: تعداد دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس تلفیقی در سال گذشته 55 هزار نفر بود که امسال به 62 هزار و 800 نغر رسیده است و به عبارت دیگر 137 هزار و 29 دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی و عادی تحصیل می کنند.
اشتغال بیش از 23 معلم در مدارس استثنایی
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور افزود: 23 هزار و 574 نیروی انسانی برای آموزش دانش آموزان استثنایی در اختیار داریم که از این تعداد 15 هزار و 633 نفر خانم و 7 هزار و 941 نفر مرد هستند که از این تعداد حدود 15 هزار نفر دارای مدرک لیسانس و 3 هزار و 863 نفر دارای مدرک فوق لیسانس هستند.
به گفته وی، تراز سطح تحصیلی معلمان مدارس استثنایی بیش از معلمان مدارس عادی است.
قدمی با بیان اینکه دانشآموزان آسیب دیده ذهنی بیشترین گروه دانش آموان با نیازهای ویژه را به خود اختصاص میدهند، خاطرنشان کرد: دانشآموزان چند معلولیتی و ناشنوا در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. تعداد دانشآموزان نابینا و مبتلا به اوتیسم نسبت به سایر دانشآموزان بسیار اندک است.
ضرورت تشخیص اختلالات در بدو تولد
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه باید کودکان با نیازهای ویژه در بدو تولد شناسایی شوند، یادآور شد: برای رسیدن به هدف وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی باید وارد عمل شوند زیرا اگر معلولیت و یا اختلال نوزادان در بدو تولد شناسایی و درمان شود، آمار دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز بسیار کاهش مییابد.
وی افزود: برای مثال در حال حاضر آسیب شنوایی حتی در دوران بارداری نیز قابل تشخیص است که اگر این تست به موقع برای جنین انجام شود میتوان به محض تولد و یا قبل از 6 سالگی او را تحت درمان قرار داد تا قبل از ورود به مدرسه بتواند همانند سایر همسالان وارد مدارس عادی شود.
قدمی فراگیرسازی را یکی دیگر از اهداف سازمان آموزش استثایی کشور دانست و یادآور شد: در حال حاضر در دورانی زندگی میکنیم که نگاه به معلولیت تغییر کرده و معلولیت را مشکل جامعه میدانیم نه فرد.
سیسیتم گلخانهای مغایر با اهداف نظام آموزشی است
وی با تاکید براینکه آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه در سیستم گلخانهای مغایر با اهداف نظام آموزشی کشور است، خاطرنشان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید به گونهای باشد که دانشآموز برای زندگی در جامعه آماده شود اما در جداسازی دانشآموزان نمیتوان به این هدف دست پیدا کرد.بنابراین ما موظف هستیم اولیا، دانشآموزان و مدارس عادی را نسبت به آموزش تلفیقی توجیه کنیم. آموزش تلفیقی نه تنها برای آمادهسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه برای زندگی در جامعه مفید است بلکه ایثار، فداکاری و ... را به دانشآموزان عادی میآموزد.
معاون وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه با همکاری سازمان نوسازی سه مدرسه را در هر منطقه برای حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی کردهایم، عنوان کرد: این تعداد کافی نیست اما ما در تامین نیروی انسانی نیز دچار مشکل هستیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: نتیج تحقیقات نشان میدهد اگر معلم خوب، اولیای همراه و امکانات مناسب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی در نظر گرفته شود ضریب هوشی این دانشآموزان 5 تا 10 نمره افزایش خواهد داشت و بالعکس اگر تمام این زمینهها فراهم نباشد حتی دانشآموز عادی نیز میتواند دچار اختلال یادگیری شود.
وی ادامه داد: فیلمهایی را تهیه کردیم که در اختیار معلمان مدارس عادی در طرح فراگیرسازی قرار میدهیم تا نحوه ارتباط گیری و آموزش به دانشآموزان با نیازهای ویژه را بیاموزند.
به گفته قدمی، هزینه آموزش و پرورش 130 هزار دانش آموز استثنایی، 750 میلیارد تومان است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه خدماتی که به دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه میشود از کیفیت بالایی برخوردار است، گفت: تاکنون 5 هزار و 500 پرونده پزشکی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه تشکیل و 7 میلیارد تومان نیز هزینه شده است.
قدمی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه غربالگری نوآموزان بدو ورود به مدرسه با مشکلاتی همراه است، عنوان کرد: در مرحله اول تمام نوآموزان مورد سنجش بینایی، شنوایی، حرکتی و ... قرار میگیرند و در حله دوم تست هوشی با حضور متخصصان انجام میشود بنابراین میتوان ادعا کرد که احتمال خطا اندک و نزدیک به صفر است.
تحصیل بیش از 65 هزار دانشاموز دیرآموز در مدارس عادی
وی در خصوص آمار دانشآموزان دیرآموز، خاطرنشان کرد: 65 هزار و 800 دانشآموز دیرآموز در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند. ضریب هوشی دانشآموزان عادی 100 و دانش آموزان دیر آموز 85 است یعنی این دانشآموزان تنها 15 نمره دچار افت ضریب هوشی هستند.
معاون وزیر آموزشوپرورش استثنایی یادآور شد: ما محتوای آموزشی را برای معلمان این دانشآموزان تهیه و در اختیار آنها قرار دادیم تا بتوانند آموزشهای لازم را به کیفیت به دانشآموزان ارائه کنند.
قدمی درباره سنوات ارفاقی معلمان مدارس استثنایی کشور، خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود بنده به سازما، چهار مشکل اساسی داشتیم. ابتدا اینکه سازمان تامین اجتماعی سنوات ارفاقی معلمان را نمیپذیرفت که این مشکل با رایزنیها برطرف شود. مشکل دوم ما این بود که سنوات ارفاقی معلمان از سال 1386 تا 1391 قطع شده بود که با پیگیریهای لازم سنوات معلمان از 86 تا 85 تامین منابع شد اما برای سالهای 88 تا 91 مجوزهای لازم را اخذ کردهایم اما منتظر تامین منابع هستیم.
سالانه بیش از 400 معلم بازنشسته میشوند
وی در ادامه با توجه به آمار معلمان بازنشسته سازمان، گفت: سالانه 600 تا 700 نفر بازنشسته میشوند این در حالی است که ورودی ما از دانشگاه فرهنگیان سالانه 200 تا 250 نفر است که ما سالانه تلاش میکنیم با سهمیه در آزمون بتوانیم نیروی مورد نیاز زا جذب کنیم البته تعدادی فارغالتحصیل توانبخشی نیز به صورت طرحهای 2 ساله برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه وارد سازمان میشوند اما متاسفانه پس از اتمام طرح و کسب مهارتهای لازم نمیتوانند ادامه همکاری داشته باشند زیرا قانونگذار تعیین کرده این افراد باید از طریق آزمون جذب شوند.
درخواست جهش تحصیلی برای 9591 دانشآموز در کشور
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در خصوص آمار دانشآموزانی که جهشی تحصیل میکنند، عنوان کرد: تعداد درخواست برای جهش از پایه اول به سوم 2 هزار و 218 هزار نفر بوده که تنها 1 هزار و 223 نفر تایید شده است، تعداد درخواست برای جهش از پایه دوم به چهارم 5 هزار و 66 نفر بوده که 2 هزار و 521 نفر تایی شده، تعداد درخواست برای جهش از پایه سوم به پنجم 1 هزار و 322 نفر بوده که 630 نفر تایید شده است و برای جهش از پایه چهارم به پنجم تعداد درخواست 985 نفر بوده که 450 نفر تایید شده است.
وی افزود: تنها یک نفر درخواست جهش از پایه اول به ششم را داشته است که با پیگیریهای لازم با ادامه تحصیل وی در پایه ششم موافقت شد.
قدمی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه چه تعداد از دانشآموزان مشمول آموزش تلفیقی بعه آموزش استنثایی بازگشت داده شدهاند، یادآور شد: خوشبختانه میزان رضایت والدین و دانشآموزان از آموزش تلفیقی مناسب است.
دانشآموزان با نیازهای ویژه پس از تحصیل در جامعه رها میشوند
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: متاسفانه دانشآموزان با نیازهای ویژه پس از تحصیل در مدرسه و دانشگاه رها میشوند زیرا ادارهها و سازمانها این افراد را استخدام نمیکنند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در خصوص راههای پیشگیری از تولد نوزاد با نیازهای ویژه، گفت: امروزه تمایل به ازدواج فامیلی افزایش یافته بنابراین باید آزمایش ژنتیک اجباری شود.
ضرورت پیشگیری از معلولیت
وی افزود: سالانه برای تحصیل یک دانشآموزان با نیازهای ویژه 10 میلیون تومان و برای دانشآموز عادی 2.5 میلیون تومان هزینه میشود پس وزارت بهداشت و دولت باید چارهاندیشی کنند تا با ورود به موقع و اجباری کردن برخی آزمایشها به جای پرداخت هزینههای هنگفت درمان و آموزش بودجه را برای پیشگیری صرف کنند.
قدمی درباره همکاری والدین دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس، گفت: دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی برای انجام برخی امور نیاز به همراه دارند که برخی دانشآموزان با افزایش سن و به دلیل معلولیت ترجیح میدهند والدینشان آنها را یاری کنند اما ما در تلاش هستیم با جذب نیرو این مساله را برطرف کنیم.
انتهای پیام/