دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آشنایی با حریفان تیم ملی فوتبال در جام جهانی(1)

درخشش در ویترین روسیه هدف جنگجویان صحرا

۲۳ بازیکن شاغل در فوتبال اروپا و مردمی که هنوز تب 40 درجه‌فوتبالی خود را حفظ کرده‌اند درخشش مراکش درجام جهانی 2018 روسیه را نوید می‌دهد.
کد خبر : 237180

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،مراسم قرعه‌کشی جام جهانی 2018 روسیه شب گذشته در کاخ کرملین روسیه برگزار شد که طی آن 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها در هشت گروه 4 تیمی قرار گرفتند که در این میان و در بین 8 گروه، گروه B مسابقات جایی که تیم ملی کشورمان با تیم‌های اسپانیا ،پرتغال و مراکش همگروه است بالطبع برای ما ایرانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


هر چند گروه ایران یکی از سخت‌ترین گروه‌های ممکنی بود که شاگردان کی‌روش می توانستند در آن قرار بگیرند اما اولین بازی آنها در جام جهانی مقابل مراکش در تاریخ 25 خرداد ماه سال 97 و در ورزشگاه سن پترزبورگ این امید را در دل ایرانی‌ها به وجود آورده است که شاید تیم ملی بتواند با امتیاز کاملی که از این بازی کسب می‌کند رویای 80 میلیون ایرانی را به واقعیت تبدیل کند و برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی صعود کند اما در این میان بررسی شرایط تیم مراکش نشان می‌دهد مردان کی‌روش در اولین بازی خود مقابل حریف آفریقایی کار راحتی پیش رو ندارند.


فوتبال مراکش در چند سال اخیر هیچ شباهتی به سبک زندگی مردم این کشور نداشته‌است. حضور بهترین بازیکنان قاره آفریقا که در بهترین تیم‌های اروپایی بازی می‌کنند باعث شده که فوتبال این کشور بر خلاف سبک زندگی و بازار‌های این کشور مدرن باشدکه همین موضوع باعث شد تا آنها با اقتدار خود را به جام جهانی برسانند.


گل‌های «مهدی بن عطیه» و «دیار» به «ساحل‌عاج» که صعود مراکشی‌ها را به روسیه قطعی کرد مردم این کشور را به خیابان‌های «رباط»،«کازابلانکا» و دیگر شهر‌های آن کشاند. مراکش برای رسیدن به روسیه،ساحل‌عاج،گابون و مانی را پشت سرگذاشت و با 12 امتیاز بلیط سفرش به جام جهانی را قطعی کرد؛جایی که آخرین خاطر‌ه آنها مانند استخون لای زخم است.مراکش در جام جهانی 1998 فرانسه با وجود برتری سه بر صفر مقابل اسکاتلند فقط به دلیل پیروزی دقایق پایانی نروژ در برابر برزیل از صعود به مرحله حذفی باز ماند تا وداعی تلخ با این رقابت‌ها داشته باشد.


البته مراکشی‌ها تجربه حضور در مرحله حذفی جام جهانی را در کارنامه خود دارند. مراکش در جام جهانی 1970 در همان دور مقدماتی از گردونه رقابت‌ها حذف شدند 6سال بعد از این اتفاق این تیم برای اولین و آخرین بار قهرمان قاره سیاه شد و با اعتماد به نفسی مضاعف راهی جام جهانی 1986 شد.


در این جام مراکش عملکردی خیره کننده داشت و توانست با تساوی مقابل تیم‌های انگلیس و لهستام و برد پر گل سه بر یک مقابل پرتغال جواز صعود به مرحله حذفی این رقابت‌ها را کسب کند تا نام این کشور به عنوان اولین کشور آفریقایی صعود کننده به مرحله حذفی جام جهانی در تاریخ ثبت شود.


چهار سال بعد و در حالی که این کشور درگیر اعتراضات مردمی بود دوباره جواز صعود به جام جهانی 1994 آمریکا را به دست آورد. شکست مقابل بلژیک ،عربستان و هلند کارنامه این تیم آفریقایی در این رقابت‌ها بود.در جام جهانی 1998 فرانسه این تیم به مراتب در نتیجه گیری بهتر عمل کرد تساوی مقابل نروژ و اسکاتلند و شکست از برزیل اجازه نداد که این تیم برای بار دوم صعود به مرحله حذفی را تجربه کند.


بعد از این رقابت‌ها نسل طلایی این کشور بازنشسته شد و آنها نتواستند در جام جهانی 2002 حضور پیدا کنند تا اینکه در سال 2004 به فینال رقابت‌های جام‌ملت‌های آفریقا صعودکردند اما در بازی فینال به تونس باختند تا مشخص شود که فوتبال مراکش به یک بازنگری کلی نیازمند است .


فدراسیون فوتبال این کشور با کمک فرانسوی‌ها چند آکادمی فوتبال در چند شهر خود از جمله رباط و کازابلانکا ایجاد کردند تا نسل جدید برای فوتبال این کشور پرورش دهند. این پروژه جواب داد و نسل جدید فوتبال مراکش 12 سال بعد از آخرین حضور مراکش در جام جهانی دوباره خاطرات خوب گذشته را برای مردم این کشور زنده کرد.


جنگجویان صحرا حالا با «بن‌عطیه» یوونتوسی،«دیار»مدافع فنرباغچه،«اشرف» مدافع رئال مادرید،«حکیم زیاش »هافبک گلزن آژاکس و «صوفیان بوفال» هافبک ساوتهمپتون انگلیس و البته «یونس بلهندا» پدیده شالکه پابه میدان جام جهانی روسیه خواهند گذشت. البته نسل جدید فوتبال مراکش برای حضور در جام جهانی مدیون تصمیم درست فدراسیون کشور مراکش در سپردن هدایت تیم ملی این کشور به «هرو رنانرد» فرانسوی مردی که تجربه دو قهرمانی با دو تیم مختلف در جام ملت ‌های آفریقا را در کارنامه‌اش دارد است.


یک خط حمله قوی و 23 بازیکن شاغل در اروپا در کنار مردمی که هنوز تب 40 درجه‌فوتبالی دارند درخشش این تیم آفریقای را در جام جهانی 2018 روسیه نوید می‌دهد.


کشور مراکش در یک نگاه






























































پایتخت


رباط
بزرگترین شهر کازابلانکا
زبان رسمی

آمازیغی و عربی


نوع حکومت

پادشاهی مشروطه



نام حاکمان


• پادشاه
• نخست وزیر



محمد ششم
عبدالاله بن کیران
استقلال از فرانسه
استقلال از اسپانیا
۲ مارس ۱۹۵۶
۷ آوریل ۱۹۵۶
مساحت ۷۱۲٫۵۵۰کیلومتر مربع
جمعیت ۳۱٬۳۵۲٬۰۰۰
واحد پول

درهم مراکش


دامنه اینترنتی .ma
پیش‌شماره تلفنی ۲۱۲+
شاخص توسعه انسانی ۰٫۶۴۶

تولید ناخالص داخلی



مجموع۱۲۶٫۹۴۳ بیلیون دلار




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته