دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آبان 1396 - 15:36

بازگشت زندگی به حلب؛ بازسازی دوران جدید

آزادسازی حلب نقطه عطفی در تاریخ بحران سوریه و ضربه جبران‌ناپذیری به تروریست‌ها و نیروهای مخالف و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها بود و سفر دکتر ولایتی به حلب و توافق برای همکاری علمی میان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه حلب را می‌توان نقطه پایانی بر توطئه ترور در حلب و آغازی بر همکاری ایران و سوریه در دوران بازسازی دانست.
کد خبر : 230524

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ ایران از معدود کشورهایی بود که هنگام هجوم همه جانبه جبهه تروریسم و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن به سوریه، پشت دولت سوریه را خالی نکرد و در کنار دولت و مردم این کشور تا زمان شکست تروریست‌های بین‌المللی، باقی ماند.


کمک‌های کشورهایی چون روسیه و ایران نقش مهمی در ناکامی‌های نقشه‌های آمریکا، عربستان سعودی و کشورهای عرب دنباله‌رو و اسرائیل در منطقه داشت. تروریست‌ها، شورشیان و حامیانشان یک به یک مناطق تحت تسلط خود را از دست داده‌اند یا در حال از دست دادن هستند.


در این میان، نبرد حلب نقش تعیین کننده و قاطعی در تضعیف جبهه تروریسم و ضد مقاومت و خرد شدن روحیه و توان آنها برای ادامه نبرد داشت. تروریست‌ها و نیروهای مخالف، با وجود مقاومت بسیار، سرانجام در برابر خواست و اراده دولت و مردم سوریه خم شدند و شکستند یا از حلب گریختند.


اکنون نزدیک به دو سال از زمان بازپس‌گیری کامل حلب از دست نیروهای ضد دولتی می‌گذرد. گرچه حلب طی دوره تسخیر تروریست‌ها ویرانی‌های بسیاری را به خود دید اما همچنان یکی از دو شهر بزرگ و مهم سوریه است و می‌خواهد نقشی سرنوشت‌ساز در دوران جدید بازی کند.



حلب و اهمیت آن


استان حلب در شمال سوریه واقع شده و یکی از 14 استان این کشور است. این استان به مرکزیت شهر حلب پرجمعیت‌ترین استان کشور هم به شمار می‌آید. استان حلب حدود 10 درصد از خاک سوریه را تشکیل می‌دهد اما نزدیک به 25 درصد جمعیت سوریه را در خود جای داده است.


استان حلب به لحاظ تاریخی و اقتصادی، یکی از مهمترین استان‌های سوریه بوده است. این استان حدود 32 شهر کوچک و بزرگ و 1430 روستا را در بر می‌گیرد و از نظر کشاورزی هم برای سوریه اهمیت فراوانی دارد. رود فرات که از ترکیه وارد سوریه می‌شود، ابتدا از خاک این استان می گذرد.


به طبع شهر حلب مرکز استان حلب هم از لحاظ تاریخی، اقتصادی و فرهنگی، موقعیت بی مانندی در سوریه دارد. در سال 2010، یعنی پیش از آغاز جنگی ویرانگر، شهر حلب با دارا بودن 4/6 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر سوریه بود.


پس از آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال 2011، گروه‌های تروریستی و مورد حمایت خارجی، با توجه به اهمیت شهر حلب، آن را به عنوان یکی از اهداف عمده خود در نظر گرفتند و کوشیدند کنترل حلب را به دست بگیرند.


آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و شماری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، همه توان مالی و تسلیحاتی خود را برای کمک به تروریست‌ها و دیگر گروه‌های مخالف دولت به کار بستند تا بشار اسد رئیس جمهوری مشروع و قانونی سوریه را سرنگون کنند و وابستگان به خود را در این کشور سرکار بیاورند.


تجزیه سوریه و تقسیم آن به چند کشور کوچک، یکی از طرح‌های شوم خارجی برای کشور سوریه و خاورمیانه بوده است. این همان هدفی است که اسرائیل در عراق و شماری دیگر از کشورهای خاورمیانه هم دنبال می کند. اسرائیل تنها کشوری بود که از استقلال منطقه اقلیم کردستان عراق، حمایت کرد.


با وجود حمایت‌های همه جانبه خارجی از شورشیان و تروریست‌ها، پس از نزدیک به پنج سال نبرد، سرانجام نیروهای دولتی توانستند در دسامبر سال 2016 آخرین مناطق شهر حلب را هم از کنترل نیروهای تروریست خارج کند.


کمک‌ها و حمایت های روسیه، ایران و حزب الله لبنان، نقش مهمی در پیروزی نیروهای دولت سوریه در جبهه‌های مختلف از جمله در شهر حلب داشته است. اکنون دولت سوریه در حال تسخیر آخرین سنگرها و پایگاه‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور است.


آزادسازی حلب نقطه عطفی در تاریخ جنگ داخلی سوریه و ضربه جبران‌ناپذیری به تروریست‌ها و نیروهای مخالف و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها بود. پس از آزادی شهر حلب، نیروهای دولتی توانستند قدم به قدم روستاها، شهرها و مناطق دیگری را از دست تروریست‌ها و شورشیان آزاد کنند.


دولت و ملت ایران همان گونه که در دوران سخت جنگ داخلی در کنار دولت و ملت مردم سوریه بود، در دوره بازسازی و محو آثار ویرانی‌های گذشته هم به عنوان یک کشور دوست، خواهان کمک به دولت و ملت سوریه است.



سفر دکتر ولایتی به حلب


دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل، در جریان سفر خود در سوریه و پس از دیدار و گفتگو با رئیس‌جمهوری، نخست وزیر و دیگر مقام‌های عالی رتبه سوری، عازم شهر حلب شد.


دکتر ولایتی در دیدار با استاندار حلب با اشاره به پیروزی های ارتش سوریه در جنگ با تروریست ها و حامیان خارجی آنها، خاطر نشان کردند که جمهوری اسلامی ایران همچنان از دولت و ملت سوریه در تمامی عرصه‌ها حمایت خواهد کرد.


دکتر ولایتی در ادامه از دانشگاه حلب بازدید و با دکتر مصطفی افیونی رئیس این دانشگاه، دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار، میان دانشگاه حلب و دانشگاه آزاد اسلامی ایران در عرصه های علمی و پژوهشی، یک یادداشت همکاری امضا شد.


سفر دکتر علی ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به شهر حلب، یاد آور و نماد همکاری دو ملت بزرگ ایران و سوریه در دوره سختی و دوره صلح و ثبات و بازسازی است. ایشان در سفر به شهر حلب و دیدار با مقام‌های عالی رتبه این استان، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای کمک به سوریه در تمامی عرصه ها تاکید کردند.


سفر دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگا‌ه حضوری جهان به‌شمار می‌آید به حلب و توافق برای همکاری علمی میان دانشگاه آزاد اسلامی ایران و دانشگاه حلب را می‌توان نقطه پایانی بر توطئه ترور در حلب و آغازی بر همکاری ایران و سوریه در دوران بازسازی و شکوفایی دوباره این کشور دانست.



انتهای پیام/

برچسب ها: تروریستها ر
ارسال نظر
هلدینگ شایسته