دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر

ایوبی: دوران حلقه و فرقه تمام شده/ میرکریمی: برخی ظرفیت محبت را ندارند و دردسرساز می‌شوند

مراسم تقدیر از داوران و دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه دوشنبه ۱۸ خرداد در تالار زرین هتل پارسیان آزادی برگزار شد.
کد خبر : 22371

به گزارش حبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده داشت، علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «امسال برای نخستین بار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به صورت مجزا برگزار شد که بر اساس نظر و تاکید شخص دکتر ایوبی و ثمره رویکرد جدید سازمان سینمایی بود.»


وی افزود: «یکی از راه‌های ارتقای سطح سینمای ایران و ایجاد ارتباط موثر با سینمای جهان برگزاری مستقل بخش بین‌المللی بود که به واسطه این برگزاری مستقل ظرفیت‌های موجود در این زمینه بررسی شد. بخش بین‌الملل در دوره‌های پیشین تاثیرات مد نظر را نداشت و من معتقدم این دوره از برگزاری جشنواره بیش از آنکه به تغییر زمان توجه داشته باشد، به تغییر رویکرد توجه داشت. به همین منظور فیلم‌های منطقه‌ای و نمایش آثاری متناسب سینمای ایران در بخش بین‌الملل جشنواره در دستور کار قرار گرفت که لازمه این امر البته تغییر زمان برگزاری جشنواره نیز بود.»


وی ادامه داد: «البته نگرانی‌هایی هم در این زمینه وجود داشت و پرسش اصلی این بود که آیا آثاری می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند که متناسب با چارچوب سینمای ایران باشند. خوشبختانه این نگرانی با حضور ۲۲ فیلم متناسب با جشنواره برطرف شد.»


دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: «نکته دیگر اینکه در این دوره غیر از نمایش فیلم‌ها و داوری آنها فرصت گفت‌وگوی فیلمسازان ایرانی و خارجی نیز فراهم شد و بازتاب‌های رسانه‌ای گسترده و خوبی داشت و این مهم از دستاوردهای بخش بین‌الملل است.»


رضاداد در پایان اظهار کرد: «وظیفه خود می‌دانم از همه دوستانم به خاطر زحماتی که کشیدند تقدیر کنم. از رئیس سازمان سینمایی سپاسگزارم که این مسئولیت را در دو دوره به من واگذار کردند و همچنین سپاسگزارم که این مسئولیت را از دوش من برداشتند. برای محمد حیدری دبیر جشنواره سی و چهارم نیز آرزوی توفیق دارم.»


در ادامه این مراسم از هیات انتخاب جشنواره متشکل از مرتضی رزاق کریمی، رضا درستکار، شادمهر راستین، نیما عباس‌پور، سعید نوری با اهدای لوح تقدیر و دسته گل تقدیر شد.








مرحوم احمد رسول‌زاده، عبدالله اسکندری، منوچهر اسماعیلی، محمدرضا اصلانی، پرویز بهرام، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا درویش، علیرضا زرین‌دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، جلال مقامی، منوچهر محمدی، علی معلم، جهانبخش سلطانی و هدیه تهرانی هنرمندانی بودند که گواهینامه درجه یک هنری این هنرمندان از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنان اهدا شد.

تقدیر از هیات انتخاب و داوری هنر و تجربه متشکل از جمال امید، ایرج تقی‌پور، جعفر صانعی‌مقدم، سیف‌الله صمدیان، امیرحسین علم‌الهدی، محمدرضا فرجی، هوشنگ گلمکانی، مجید مسچی و شهرام مکری از دیگر بخش‌های دیگر این مراسم بود.


پس از آن از هیات داوران جشنواره در بخش‌های مختلف متشکل از سیدرضا میرکریمی، منوچهر محمدی، نیکی کریمی، نگار جواهریان، مریلا زارعی و هنگامه قاضیانی نیز تقدیر شد.


همچنین از آرش امینی مدیر بخش بین‌الملل، سید احد میکاییل‌زاده مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی، عزت‌الله علیزاده مسئول امور فنی و پشتیبانی، منوچهر شاهسواری، کیوان کثیریان مدیر برگزاری نشست‌های فیلم‌ها و مریم نقیبی از دست‌اندرکاران بخش بین‌الملل جشنواره تقدیر شد.


در ادامه این مراسم حجت‌الله ایوبی ضمن آرزوی روزها و ماه‌های خوب برای اهالی سینما، گفت: «همه می‌دانند برگزاری جشنواره کار دشواری است زیرا سینمای ایران باشکوه است و برگزاری جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی ایران، کار بسیار دشواری است و من آگاه هستم که علیرضا رضاداد و همکارانش فشار، استرس، گرفتاری و حاشیه‌های بسیاری را از سر گذراندند.»


وی عنوان کرد: «در نخستین روزهایی که آقای رضاداد مشاور سازمان سینمایی شد تصور می‌کرد تنها یک مشاور است، اما در ادامه هر روز ۷ صبح جلسات کاری داشتیم و در ادامه آقای رضاداد دریافت که این امر کار ساده‌ای نیست.»


ایوبی با بیان اینکه طرح‌های بسیاری در سینمای امید داریم و شاهد روزهای پرکاری خواهیم بود، توضیح داد: «گروه کودک و نوجوان با قوت در حال فعالیت است و همه باید کمک کنیم که این گروه به موفقیت برسد. همچنین مقابله با دزدی و سرقت آثار سینمایی باید جدی گرفته شود و این کار با جدیت آغاز شده است. امروز در قوه قضاییه بودیم و قول‌های خوبی گرفتیم و نیروی انتظامی نیز پای کار ایستاده است. چند طرح مختلف در دست داریم که اکنون جای صحبت درباره آن نیست و با کمک آقای رضاداد این طرح‌ها به اجرا در خواهد آمد.»


ایوبی: دوران حلقه و فرقه تمام شده و همه سینمای ایران مشاور ما هستند


وی ادامه داد: «برخی دوستانی که قلم در دست دارند می‌دانند همه اهالی رسانه را همچون برادران و خواهران و فرزندانم دوست دارم، اما در این بین رسانه هایی هستند که ناروا و به دور از انصاف نقد می‌کنند. آقایانی که می‌نویسید «ایوبی و حلقه مشاورانش» باید بدانند که دوران حلقه و فرقه تمام شده و همه سینمای ایران مشاور ما هستند. دوستان ما در گروه هنر و تجربه، کودک و نوجوان، شورای پروانه ساخت و نمایش و دیگر بخش‌ها همه در کنار ما همشاوره می‌دهند و دوران حلقه و فرقه گذشته است و قرار نیست ما خود را به مدیریت سینما تحمیل کنیم و فضای صفا و صمیمیت حاکم در سینما را قدر ندانیم.»



وی اظهار کرد: «واقعا هر سمتی که می‌گیرم تنم می‌لرزد و برای هر روز آن ارزش قائلم؛ شهادت می‌دهم متقاضی هیچ سمتی نبودم و و یقین دارم که تا به حال برای رسیدن به هیچ سمتی هیچ گامی برنداشته‌ام. زمانی که این مسوولیت به من واگذار شد آن را یک موهبت دانسته و سعی می‌کنم از آن بهره ببرم.»


رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: «اگر خداوند قدرتی به ما عنایت می‌کند باید بدانیم شکر قدرت، قدرت را افزون می‌کند. خیلی جاها صاحبان قدرت هستند؛ صاحبان قلم، اهالی سینما، گویندگان، نمایندگان و قوه‌های دیگر. واقعیت این است که صاحبان قلم دارای قدرت هستند که باید از این قدرت‌ها برای بهره‌برداری از فرصت‌ها استفاده کنیم. درخواست می‌کنم پیشرفت سینما و استقبال مردم از هنر هفتم و رونق گیشه‌ها را بینند.»


وی اذعان داشت: «اردیبهشت امسال بسیار درخشان بود، چرا خوشحال نباشیم؟ چرا خوشحال نباشیم که هنر و تجربه راه افتاده و به چه دلیلی نباید از رونق سینماها در خردادماه خرسند باشیم؟ در عجبم از مردمی که شادی را گم کرده و غم را می‌پرستند.»


وی افزود: «حرف‌های زیاد و درد و دل‌های بسیاری دارم، اما واقعا بدانید همه ما موظف و مسئول هستیم که این فضای پدید آمده را حفظ کنیم. البته برخی نوشته‌اند که سازمان سینمایی از فرصت پدید آمده می‌خواهد استفاده کند و فیلم‌های چنین و چنان را نمایش دهد و مجلس نیز چنان خواهد کرد؛ بیان این مطالب درباره فیلم «قصه‌ها» به قدری در نمایندگان نگرانی ایجاد کرده بود که همه فکر می‌کردند این اثر سینمایی یک بیانیه سیاسی است، اما پس از آنکه نمایندگان به تماشای این اثر سینمایی نشستند همه فهمیدیم که شنیده‌ها با دیده‌ها متفاوت است.»


ما را ببینید بعد قضاوت کنید / کسانی که نگرانی ایجاد کردند باید پاسخگو باشند


ایوبی در ادامه با بیان اینکه بین حق و باطل چهار انگشت فاصله است گفت: «آنچه گوش می‌شنود شاید باطل باشد؛ درخواست می‌کنم ما را ببینید و بعد قضاوت کنید. درخواست می‌کنم به گذشته برگردید و از آن درس بگیرید. کسانی که جامعه و نظام را به خاطر خانه سینما نگران کرده و هزینه‌های سنگین را در بستن خانه سینما ایجاد کردند، باید پاسخ بدهند.»


وی تاکید کرد: «من به عنوان کسی که سال‌ها رایزن فرهنگی در دیگر کشورها بودم می‌دانم تصویر بسته شدن و اجتماع جلوی خانه سینما وقتی به دنیا مخابره شود، هزینه‌های بسیاری برای نظام دارد و میلیاردها تومان باید هزینه کنیم تا این نگاه ایجاد شده را تغییر دهیم. امیدوارم از این فضاها عبور کنیم و اقتدار نظام را که قابل مقایسه با هیچ کدام از کشورهای همسایه نیست قدر بدانیم.»


رئیس سازمان سینمایی ابراز کرد: «امیدواریم سال ۹۴ سال خوبی برای جشنواره باشد. ما نقاط ضعف و قوت جشنواره را می‌دانیم؛ من کنار همه مهمانان موثر خارجی نشستم و با آنان گفتوگو کردم. ما می‌دانیم که خود را با برگزاری جداگانه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به خطر انداختیم و برگزاری جشنواره بین‌الملل یعنی در معرض آزمونی سخت قرار گرفتن.»


وی در ادامه ضمن بیان اینکه این جشنواره دیده شد و از کاستی‌های آن نیز خبر داریم، از دست‌اندرکاران این رویداد تقدیر و تشکر کرد و گفت: «امیدواریم سال آینده جشنواره بین‌الملل بهتر برگزار شود و محمد حیدری هم با استفاده از تجربیات ۳۳ دوره گذشته، جشنواره پر قدرتی را برپا کند.»


اعطای گواهینامه درجه یک هنری به ۱۸ هنرمند


اعطای گواهینامه درجه یک هنری به ۱۸ نفر از هنرمندان برجسته سینمای ایران از دیگر بخش های این مراسم بود که توسط علی جنتی وزیر ارشاد انجام شد.


مرحوم احمد رسول‌زاده، عبدالله اسکندری، منوچهر اسماعیلی، محمدرضا اصلانی، پرویز بهرام، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا درویش، علیرضا زرین‌دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، جلال مقامی، منوچهر محمدی، علی معلم، جهانبخش سلطانی و هدیه تهرانی هنرمندانی بودند که گواهینامه درجه یک هنری این هنرمندان از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنان اهدا شد.


علی جنتی پس از اعطای این گواهینامه‌ها گفت: «من دوستدار همه سینماگران و هنرمندان هستم و دکتر ایوبی عاشق همه سینماگران است. ما افتخار می‌کنیم که در خدمت شما سینماگران هستیم و گام‌های خوبی در عرصه سینما برداشته شده است.»


وی ادامه داد: «تجربه ۲۱ ماه گذشته نشان داد وقتی سینماگران و هنرمندان ما با دولت و برنامه‌های آن همراهی می‌کنند کار با سرعت بیشتری پیش می‌رود و همدلی اتفاق می‌افتد.»


جنتی ضمن بیان اینکه افتخار می‌کنم که امضای من زیر پای درجه‌های هنری هنرمندان گرانقدر است، گفت: «نکته‌ای که برای من باعث تاسف است این است که شخصیت‌هایی که امشب دیدم عمدتا ستارگان درخشانی در حوزه سینما، تئاتر و سایر رشته‌های هنری هستند و شخصیت‌های پیشکسوت که بیش از ۴۰ سال در عرصه‌های مختلف پیشتاز بودند؛ تعجب می‌کنم که چرا تا به حال به آنان درجه هنری اعطا نشده است.»


وی در پایان اظهار کرد: «امیدوارم از همه فعالان عرصه هنر بشود تقدیر کرد و با همراهی و همدلی همه برنامه‌های پیش رو به سرانجام برسد.»


تقدیر از علیرضا رضاداد توسط سازمان سینمایی و خانه سینما


در ادامه این مراسم کلیپی شامل تصاویری از روند برگزاری جشنواره در بخش ملی و بین‌الملل و صحبت‌های علیرضا رضاداد در مراسمی همچون نشست‌های خبری جشنواره، افتتاحیه و اختتامیه هر دو بخش پخش شد و پس از آن ضمن تقدیر از رضاداد تابلوی نقاشی «سیاوش در آتش» اثر محمدعلی سجادی کارگردان سینمای ایران به وی تقدیم شد.


پس از آن رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل خانه سینما به نمایندگی از صنوف مختلف این نهاد صنفی لوح سپاس به دبیر جشنواره اهدا کرد.



میرکریمی به هنگام اهدای این لوح سپاس گفت: «علیرضا رضاداد از جمله مدیرانی است که علاوه بر وجه مدیریتی که دارد با بسیاری از اهالی سینما رفاقت هم می‌کند و بسیاری از حرف‌ها را هم بی مهابا بیان می‌کند. اما هر کسی ظرفیت این رفاقت را ندارد و بعضا حرف‌های اشتباهی نیز مطرح می‌شود.»


وی افزود: «علیرضا رضاداد زیادی به برخی افراد محبت و لطف می‌کند که ظرفیتش را ندارند و باعث دردسر می‌شوند.»


مدیر عامل خانه سینما در پایان بیان کرد: «این لوح سپاس به هیچ عنوان به معنای خداحافظی نیست و اهالی سینما در خانه سینما به مشاوره رضاداد نیاز دارند.»


بخش پایانی مراسم تقدیر از هیات‌های انتخاب، داوری و برگزار‌کنندگان بخش بین‌الملل سی و سومین جشنواره فیلم فجر اعطای حکم دبیری سی و چهارمین جشنواره به محمد حیدری در حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد دبیر دو دوره سی و دوم و سی و سوم جشنواره فیلم فجر بود.


در این مراسم علاوه بر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد دبیر سابق جشنواره فجر بسیاری از مدیران سینمایی، سینماگران و خبرنگاران برگزیده رسانه‌ها حضور داشتند که از آن جمله می‌توان به محمد حیدری، سید رضا میرکریمی، حسین مسافر آستانه، امیر اسفندیاری، سید احد میکاییل‌زاده، محمدرسول صادقی، مرتضی رزاق کریمی، رضا درستکار، شادمهر راستین، نیما عباس‌پور، سعید نوری، سیدرضا میرکریمی، منوچهر محمدی، نیکی کریمی، جمال امید، ایرج تقی‌پور، جعفر صانعی‌مقدم، سیف‌الله صمدیان، امیرحسین علم‌الهدی، محمدرضا فرجی، هوشنگ گلمکانی، مجید مسچی، شهرام مکری، عبدالله اسکندری، منوچهر اسماعیلی، محمدرضا اصلانی، منوچهر شاهسواری، پرویز بهرام، کیومرث پوراحمد، مسعود جعفری جوزانی، احمدرضا درویش، علیرضا زرین‌دست، خسرو سینایی، کیانوش عیاری، رضا کیانیان، غلامحسین لطفی، جلال مقامی، منوچهر محمدی، علی معلم، هدیه تهرانی، اکرم محمدی، محمد زرین‌دست و... اشاره کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته