دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1396 - 12:35

تصویب برنامه‌های درسی رشته علوم سیاسی/ لزوم رفع اختلاف میان اساتید روانشناسی و مشاوره

شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه‌های درسی رشته علوم سیاسی را به تصویب رساند.
کد خبر : 217353

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 140 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد. در ابتدای این جلسه حدادعادل با گرامیداشت ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و هفته دفاع مقدس گفت: «کارنامه‌ای مشتمل بر فعالیت‌ها و دستاوردهای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین شده و برای استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی، این کارنامه به این شورا تقدیم خواهد شد.»


او افزود: «مستندسازی فعالیت کارگروه‌ها و برنامه‌ها درسی و آموزشی نیز تصویب شده و هدف از این کار تدوین نحوه برنامه‌ریزی درسی صورت گرفته در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مناقشات پیش‌آمده رشته مشاوره ادامه داد: «متأسفانه برخی مشکلات که ریشه در اختلافات صنفی میان استادان روان‌شناسی و مشاوره داشت موجب شد که کارگروه روان‌شناسی دچار تغییر در مدیریت شود.»


دکتر محمدرضا مخبر‌دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه گفت: «شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه این شورا مدت‌هاست که نسبت به رفع اختلاف میان استادان رشته روان‌شناسی و مشاوره تلاش کرده است. این مشکل اگر حل نشود ممکن است حاشیه‌های متعددی پیدا کند. نباید بدنه کارشناسی کشور در دو رشته مهم و حساس بر اثر اصطکاکات دچار فرسایش شود.»


در ادامه جلسه با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، تشکیل کارگروه مستقل "رشته مشاوره و راهنمایی" ذیل شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تصویب و مقرر شد تا اعضای این کارگروه در جلسه آینده معرفی شوند.


با توجه به برخی مباحث مطرح شده پیرامون "سند مبانی تحول در علوم انسانی" توضیحاتی درباره این مباحث توسط رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ارائه شد. دستور اصلی جلسه 140 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی ارائه گزارش سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی "رشته علوم سیاسی" در مقطع کارشناسی بود که این گزارش از سوی دکتر محمدباقر خرمشاد، رئیس کارگروه علوم سیاسی ارائه شد.


او در این گزارش به بررسی تطبیقی میان سرفصل‌های رشته علوم سیاسی در دانشگاه‌های معتبر جهان، برخی معضلات سرفصل‌های این رشته مانند گرایش به تاریخ و ... پرداخت. در بخش دیگری از این گزارش و با توجه به چهار معیار تحول و ارتقای علوم انسانی شامل اسلامی‌کردن، روزآمد کردن، بومی‌کردن و کارآمد کردن؛ تأثیر این چهار معیار در سرفصل‌های تدوین شده تشریح شد.


توجه به مبانی اقتصادی علوم سیاسی، رویکرد نقادانه به مباحث رایج در علوم سیاسی، تبیین مباحث مربوط به مردم‌سالاری دینی در سرفصل‌های مربوطه، تعریف سازوکار برای به‌روزرسانی مداوم این برنامه درسی، کاربردی‌تر شدن برنامه درسی علوم سیاسی با نگاه به نیازهای جامعه، لزوم مطالعات میان رشته‌ای در این سرفصل‌ها با رشته‌هایی مانند مدیریت رسانه و...، شناخت مبانی تکفیرگرایی و وهابیت به عنوان یکی از اصلی‌ترین خطرات برای گفتمان انقلاب اسلامی و ترویج مبانی عرفانی سیاست به منظور جلوگیری از نفوذ این خطر به حوزه علوم سیاسی اسلامی از مهمترین نظرات و پیشنهادهای اعضا بعد از ارائه این گزارش بود.


حداد عادل درباره مسائل رشته علوم سیاسی گفت: «با توجه به اینکه حوزه علوم سیاسی از عرصه‌های اصلی چالش میان اسلام سیاسی و سکولاریسم است، حتماً این برنامه درسی با مخالفانی مواجه خواهد شد. به همین دلیل لازم است اتقان و استحکام لازم در این سرفصل‌ها وجود داشته باشد تا جلوی بهانه‌گیری‌ها گرفته شود و با توجه به برخی مباحث مطرح شده در رسانه‌ها باید روند کار در این زمینه در رسانه‌ها تبیین و تشریح شود.»


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «هم اکنون با توجه به تغییرات جهان پس از انقلاب اسلامی، موضوع اسلام سیاسی مشکل و معضل اصلی استکبار جهانی است و به همین دلیل برای به بن‌بست کشاندن این مفهوم هر اقدامی انجام شود.»


او افزود: «امروز مشاهده می‌کنیم یک روحانی تربیت شده در حوزه علمیه یعنی جناب سید حسن نصرالله نقشه آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا را به شکست کشانیده و این شخصیت بزرگ یکی از ثمرات انقلاب اسلامی است. به همین دلیل غرب حداکثر توان خود را برای شناخت و به شکست کشانیدن اسلام سیاسی به میدان آورده است و ما باید با این روند مقابله علمی کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب