دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1394 - 13:32
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد

ایرانیان بیش از حد مجاز نمک مصرف می‌کنند / پنج گام اصلی برای پیشگیری از افزایش خون

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی به تشریح پنج گام اساسی برای پیش گیری از افزایش فشار خون پرداخت.
کد خبر : 21545

دکتر سید منصور گتمیری در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا درباره عوارض افزایش فشار خون گفت: افزایش فشار خون بیش از 140 روی 90 میلی متر جیوه را مشکل افزایش فشار خون می‌گویند. هر چه فشار خون از این مقدار بالاتر رود، آسیب به ارگان‌های مختلف بدن از جمله کلیه افزایش می‌یابد.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی افرود: علائم افزایش فشار خون در ارگان‌های مختلف بدن متفاوت است، برای مثال افزایش فشار خون در قلب موجب سکته قلبی، در مغز سکته مغزی، در چشم به صورت خونریزی قسمت انتهایی و شبکیه چشم و در کلیه به صورت افزایش اوره خون مشاهده می‌شود که این عوارض گاهی به صورت اورژانسی فرد را دچار آسیب می‌کند. اما در برخی موارد دیگر می تواند به صورت دراز مدت و طی سالیان عوارض خود را نشان دهد.


به گفته وی؛ هر چه فشار خون از 140 روی 90 میلی متر جیوه بالاتر باشد احتمال بروز عوارض افزایش پیدا می کند به طوری که در همان لحظه فرد را دچار آسیب سازد.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه آگاهی از فشار خون را راهکار مهم در پیش گیری از افزایش فشار خون دانست و افزود: در این خصوص به افراد توصیه می‌شود منتظر بروز علائم نباشند و به صورت مستمر فشار خون خود را مورد بررسی قرار دهند و در صورت بروز هر گونه تغییری سریعا به پزشک مراجعه کنند.


گتمیری در بخش دیگری از سخنانش پنج گام اصلی را جهت پیشگیری از افزایش فشار خون اعلام کرد و گفت: به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز افزایش فشار خون در گام اول مصرف نمک خود را کاهش دهند.


وی افزود: هر فرد طی روز باید 5.8 گرم نمک مصرف کند که متاسفانه در ایران این آمار حدود 2.5 تا 3 برابر بیشتر است. در واقع مقدار نمک مصرفی در ایران بسیار زیاد است.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی با بیان اینکه با کنترل مصرف نمک می توان 10 تا 15 میلی متر جیوه فشار خون را کاهش داد، عنوان کرد: بر همین اساس به تولید کنندگان صنایع غذایی و خانم هایی که مسئول تهیه غذا در منزل هستند توصیه می‌شود برای تهیه غذا از کم ترین مقدار نمک استفاده کنند و هم چنین از آوردن نمکدان بر سر سفره اجتناب کنند.


گتمیری در ادامه تصریح کرد: گام دوم مصرف غذای حاوی پتاسیم است که سبزیجات بهترین منبع غذایی برای پتاسیم محسوب می‌شود. سازمان بهداشت جهانی به افراد توصیه می‌کند روزانه حدود پنج قطعه سبزی مورد استفاده قرار دهند.


دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: گام سوم انجام ورزش‌های هوازی است بر این اساس به افراد توصیه می‌ شود روزانه 30 تا 50 دقیقه ورزش های هوازی انجام دهند. انجام این دسته ورزش ها موجب کاهش فشار خون به میزان 10 تا 15 میلی متر جیوه می شود.


وی اضافه کرد: کاهش وزن و مصرف کلسیم(به خصوص لبنیات کم چرب) جزو گام های چهارم و پنجم یش گیری از افزایش فشار خون است.


معاون پژوهشی مرکز تحقیقات نفرولوژی در پایان خاطر نشان کرد: سیگار یکی از عوامل افزایش دهنده فشار خون است به همین دلیل به افراد سیگاری توصیه می شود برای جلوگیری از افزایش فشار خون به شدت از استعمال سیگار اجتناب کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته