دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 خرداد 1394 - 10:07
رئیس دانشگاه علمی-کاربردی در گفت‌و‌گو با آنا:

بانک جامع اطلاعات شغلی در کشور وجود ندارد

در حالی که پیش از این دکتر محمد اخباری، رئیس دانشگاه‌ جامع علمی-کاربردی خبر داده بود که آیین‌نامه اساتید خبره در جلسه هیئت مدیره این دانشگاه به تصویب رسیده است، اکنون او در گفت‌وگو با خبرگزاری‌آنا، به تعریف استاد خبره پرداخت و وضعیت فعلی دانشگاه علمی کاربردی و همچنین بازار کار مهارتی را از نگاه خود تشریح کرد.
کد خبر : 21315

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد اخباری در پاسخ به این سوال که اساتید خبره چه کسانی هستند گفت: به افرادی در دانشگاه جامعه علمی- کاربردی خبره اطلاق می‌کنیم که دارای تجربه کافی جهت مهارت‌آفرینی و توانمندکردن دانشجویان در رسیدن به شغل های مهارتی هستند. این افراد مدرسانی هستند که از نظر سطح سواد کلاسیک ممکن است فوق لیسانس و دکتری نباشند، ولی دارای تجربه و مهارت کافی برای آموزش هستند. ما دو نوع استاد خبره داریم: خبرگان سطح عالی و خبرگان تجربی.








اخباری: در دانشگاه علمی کاربردی مدرس داریم و هیئت علمی مصطلح در دانشگاه‌های جامع نظری را نداریم. در واقع به هر فردی که بتواند ضوابطی را که داریم احراز بکند به او یک کد مدرسی می‌دهیم و در سامانه سجاد ما آن کد فعال می‌شود و می‌تواند در مراکز ما تدریس کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی با اشاره به اینکه در کشور بانک جامع اطلاعات و نیازهای شغلی وجود ندارد تا دانشگاه علمی کاربردی بتواند با توجه به نیازهای کشور دانشجو بگیرد، افزود:‌ این یکی از مشکلات اساسی این کشور است. مرکز اطلاعات بازار کار در کشور وجود ندارد. هیچ کسی در کشور نمی‌تواند ادعا کند که الان چه شغل‌هایی مورد نیاز است. این یکی از مشکلات اساسی است که باید وزارت کار نسبت به آن اقدام کند و مرجع و بانک بازار کار داشته باشد که الان بگوید ما در فلان استان و فلان شهر این مشاغل را نیاز داریم و متاسفانه چنین مرکزی در کشور وجود ندارد. ولی ما با توجه به اینکه دانشگاه مهارتی را در دست داریم و وظیفه تامین نیازهای شغلی کشور را عهده دار هستیم، از چند آیتم برای ایجاد مهارت در استان‌ها استفاده می کنیم.


به گفته اخباری، این موارد عبارتند از آمایش سرزمینی استان، مزیت‌های بومی-اقتصادی آن استان، جمعیت مولد استان، جهت گیری‌های شغلی و اینکه در برنامه پنجم چه مواردی برای هر استان دیکته شده است. ما این پارامترها را بررسی کرده و باتوجه به آن ها متوجه می شویم که جهت گیری شغلی استان به طرف کدام مشاغل است و بر مبنای آن، مراکز استان‌ها نیز درخواست دوره‌های مربوط را در استان‌هایی که شغل و مهارتی مورد نیاز آن‌هاست، برای ما ارسال می کنند و ما در کمیته‌های تخصصی آن را بررسی می‌کنیم تا مورد تصویب قرار بگیرد.


وی تاکید کرد: از زمان حضور من در دانشگاه علمی-کاربردی هدف این بوده است که این بحث آمار شغلی را شفاف کنیم و در اردیبهشت ماه سال جاری نیز همه 1100 مرکز ما در سراسر کشور رشته‌های مورد نیازشان را برای مهر ماه سال جاری مورد بررسی قرار داده‌اند. در این بررسی متوجه شدیم بالای 30-40 درصد رشته‌ها جدید بود و مابقی تمدیدی بودند. این رشته‌ها در شورای گسترش مورد بررسی قرار گرفت و برای مهر ماه و تدریس آماده خواهند شد.


دکتر اخباری در پایان با اشاره به وضعیت هیئت‌علمی در دانشگاه جامع علمی- کاربردی خاطرنشان کرد:‌ ما در دانشگاه علمی کاربردی مدرس داریم و هیئت علمی مصطلح در دانشگاه‌های جامع نظری را نداریم. در واقع به هر فردی که بتواند ضوابطی را که داریم احراز بکند، یک کد مدرسی می‌دهیم و در سامانه سجاد ما آن کد فعال می‌شود و می‌تواند در مراکز ما تدریس کند. همه اساتید ما شامل این کد می‌شوند و در حال حاضر 41 هزار نفر مدرس در سراسر کشور داریم و همه در سامانه ثبت شده و یک کد مدرسی دارند. تازمانی که این کد مدرسی فعال است، می‌توانند در مراکز ما تدریس کنند و اگر بنا به هر شرایطی این کد غیرفعال شود، دیگر اجازه تدریس نخواهد داشت و ما هیچ حق‌الزحمه ای را از طرف دانشگاه به او پرداخت نمی‌کنیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: بازار کار
ارسال نظر
هلدینگ شایسته