دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1396 - 14:05

استاد دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده جشنواره امام علی (ع) پژوهی

مرکز تحقیقات امام علی(ع) وابسته به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پنجمین جشنواره بین‌المللی امام علی پژوهی را با عنوان "گفتمان امام علی پژوهی؛ تجربه دیروز، آرمان امروز و نیاز فردا" برگزار کرد.
کد خبر : 210098

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، براساس گزارش ارائه شده در این جشنواره که پنجمین دوره خود را تجربه کرد؛ ۲۵۰ اثر در قالب کتاب، مقاله، رساله و طرح پژوهشی از سوی پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی شامل کشورهای آمریکا، آفریقای جنوبی، هندوستان، پاکستان، عمان، لبنان، سنگال، افغانستان، عراق، آذربایجان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.


در این همایش از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد که در بخش داخلی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان یکی از برگزیدگان جشنواره معرفی شد. اسامی برگزیدگان داخلی و خارجی به این شرح است:


در بخش خارجی:
- دکتر وندی اسحاق مارتین از دانشگاه یونیز آفریقای جنوبی
- دکتر خوله مهدی شاکر از دانشگاه کوفه، عراق
- دکتر فدا حسین عابدی از پاکستان
- دکتر جاسم الزبیدی از دانشگاه سلطنتی عمان
- دکتر حیدر کاظم الجمالی از دانشگاه کوفه، عراق
در بخش داخلی:
- دکتر علی تقی امیری از دانشگاه تهران
- دکتر سیدمحمد مرتضوی از دانشگاه فردوسی مشهد
- دکتر مهدی مردانی گلستانه از دانشگاه قرآن و حدیث
- علی دلشاد نداف از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- دکتر محمدحسین جمشیدی از مرکز مطالعات راهبردی ستاد فرماندهی کل قوا
- علی اصغر رجاء از مجتمع مدینه العلم مرحوم آیت الله خویی
- دکتر محمدعلی مشایخی پور از دانشکده شهید محلاتی
- دکتر مریم صانع پور از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- دکتر اکرم شبان از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
- دکتر زهرا علی محمد از دانشگاه الزهرا(س)
- دکتر مرضیه علی پور از دانشگاه شاهد
- مریم میرزا خانی از شهرکرد


در ادامه این برنامه، که صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم برگزار شد، حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه درباره فضائل امام علی (ع) گفت: «امام علی (ع)، مصداق تامّ انسان کامل است. او نمونه اعلای شخصیت تربیت شده در دامان دین اسلام و تعالیم رسول گرامی، حضرت محمدبن عبدا... است. امام علی (ع) همراه پیامبر و پا به پای وی، در همین عالم ماده، مسیر سخت رسالت‌های دین جدید را پیمود. او قرآن را به حد و اندازه خود فهمید و معنا کرد. علی با عشق به قرآن و پیام وحیانی آن، خود را به اندازه و حدّ قرآن گستراند و تعالی بخشید.»


او ادامه داد: «امام علی(ع) در عین حال که قدسی و ملکوتی می‌اندیشید، از تکفیر دیگران مبرّا بود و گفتار و رفتاری نداشت که دیگران را کافر بخواند، در سلوک او، اخلاق بر همه چیز مقدم بود. او در عین آسمانی بودن و غرق بودن در عبارت خدا، حقوق شهروندی را به صراحت در جای جای سخن و سیره خود و ازجمله در خطبه 34 نهج البلاغه به رسمیت شمرد و در نسبت خود با خلق خدا، تنها به یادآوری مسئولیت خود به عنوان یک "عالم دینی" بسنده کرد و امتیازی ویژه برای خود قائل نشد.»


قبادی افزود: «خداوند از عالمان و دانایان و دانشمندان پیمان گرفته که در برابر ظلم ظالمان و گرسنگی گرسنگان سکوت پیشه نکنند، و رأی مردم را نیز یک معیار می‌دانست. امام علی(ع) درتمام دوره مسئولیت خود همین‌گونه عمل کرد. در جنگ صفین به رأی عامه مردم گردن نهاد و از قدرت حکومت به عنوان «استدلال مافوق» استفاده نکرد.»


رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره عدالت امام علی (ع) گفت: «مناسبات اجتماعی و قراردادهای مدنی را در چارچوب قراردادها و مناسبات، حرمت می‌گذاشت و اخلاق، حقیقت و عدالت را فدای قدرت نمی‌کرد. و سرانجام نیز اخلاق و اولویت عدالت بر هر چیز دیگر، موجب کشته شدن قدرت (علی) شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته