دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 شهريور 1396 - 10:16
هانی‌زاده در گفت‌وگو با آنا

استقرارحشدالشعبی در تل‌عفر در تعارض با سیاست‌های آمریکاست

یک تحلیلگر امور غرب آسیا گفت آزادسازی تل‌عفر موجب می‌شود نیروهای حشد الشعبی(بسیج مردمی عراق) در منطقه مرزی عراق و سوریه مستقر شوند و این موضوع در تعارض با سیاست‌های آمریکا در منطقه است.
کد خبر : 207066

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روز گذشته (یکشنبه) بود که منابع عراقی پس از یک هفته درگیری در منطقه راهبردی تل‌عفر اعلام کردند آخرین مناطق این شهر در نزدیکی مرز عراق و سوریه در آستانه آزادی است و در نهایت، وزارت کشور عراق خبر آزادی این شهر را اعلام کرد.


حسن هانی زاده، تحلیلگر امور غرب آسیا درباره آخرین وضعیت تل‌عفر به خبرنگار آنا گفت: «منطقه راهبردی تل‌عفر به‌طور کامل آزاد شده است و آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهند که نیروهای دولتی عراق در حال پاک‌سازی مثلث مرزی مشترک عراق، سوریه و ترکیه هستند. با توجه به اهمیتی که تل‌عفر دارد، پاک‌سازی این منطقه می‌تواند در حفظ امنیت منطقه و عراق تاثیرگذار باشد.»


وی افزود: «در حال حاضر داعش تقریبا در حال فرار به سمت مرز مشترک عراق و سوریه است و ظرف امروز یا فردا است که حیدر العبادی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خبر آزادی تل‌عفر را به‌طور رسمی اعلام کند.»


هانی‌زاده در پاسخ به این پرسش که «داعش پس از تل‌عفر به کجا خواهد رفت و آیا داعش می‌تواند مرز سوریه را به‌عنوان محل احیای خود درنظر بگیرد؟» گفت: «با توجه به اینکه داعش در حال حاضر تنها می‌تواند به سمت سوریه فرار کند، آمریکایی‌ها در منطقه مثلث مرزی میان عراق، اردن و سوریه متمرکز شده‌اند تا بتوانند داعش را احیاء کنند. این موضوع نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها تمایلی ندارند منطقه روی آرامش به خود بگیرد. آن‌ها با استقرار نیروهای مارینز(نیروی دریایی آمریکا) در این مثلث مرزی در تلاش هستند تا بحران سوریه و عراق را زنده نگه دارند.»


وی افزود: «با آزادسازی تل‌عفر نیروهای حشد الشعبی(بسیج مردمی عراق) موفق می‌شوند تا در منطقه مرزی عراق و سوریه مستقر شوند و این موضوع در تعارض با سیاست‌های آمریکا در منطقه است و واشنگتن تلاش می‌کند تا با ادامه حضورش در منطقه، زمینه بازسازی گروه تروریستی داعش را فراهم کند.»


این کارشناس امور غرب آسیا به موضوع نقش ترکیه در تحولات جاری پرداخت و با بیان اینکه ترکیه در تلاش است تا خود را به‌عنوان ناظر بی‌طرف بحران عراق معرفی کند، تصریح کرد: «مشکلی که وجود دارد، این است که همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق نگرانی آنکارا را برانگیخته است، لذا ترکیه بعد از اعلام نتیجه همه‌پرسی ممکن است به‌طور مستقیم در عراق مداخله نظامی کند.»


هانی‌زاده درباره تاثیرات همه‌پرسی بر منطقه به‌ویژه رویکرد جدید اسرائیل به تحولات سوریه و عراق، گفت: «همه‌پرسی تاثیر زیادی در منطقه خواهد داشت، هرچند ایران، سوریه، ترکیه و دولت مرکزی عراق با برگزاری همه‌پرسی مخالف هستند. اگر اقلیم کردستان از عراق جدا شود، وضعیت منطقه تغییر می‌کند و اسرائیل به‌زودی پایگاه‌هایی را در مرزهای مشترک ایران و اقلیم کردستان ایجاد خواهد کرد و این موضوع، امنیت ملی ایران را با مشکل مواجه می‌کند. نگرانی ترکیه این است که ممکن است کردهای ترکیه نیز به تبعیت از اقلیم کردستان ساز جدایی سر بدهند.»


وی سپس به موضوع سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به سوچی و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پرداخت و گفت: «بنیامین نتانیاهو در واقع با سفرش به روسیه قصد داشت تا حضور احتمالی نیروهای اسرائیلی را در اقلیم کردستان توجیه کند و در این راستا حضور نیروهای ایرانی را در سوریه بهانه قرار دهد. این در حالی است که ایران به آن صورت نیرویی در سوریه ندارد و اسرائیل این موضوع را دستاویزی قرار داده است تا بتواند نیروهایش را در منطقه مستقر کند. در حال حاضر اسرائیل پس از پاک‌سازی عرسال از وجود داعش، در تلاش است تا گروه‌های تروریستی را در قنیطره و درعا تقویت کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته