دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1396 - 14:40
بازنشر// قاسم یزدان‌پناه*

20 اصل در بازگشایی مدارس سما

قاسم یزدان‌پناه معاون آموزشی و پژوهشی و سرپرست دانشجویی و فرهنگی سازمان سما در یادداشتی به مدیران مدارس سما در کل کشور توصیه‌هایی را در راستای بازگشایی مدارس سما در سال جدید تحصیلی 96-97 گوشزد کرد.
کد خبر : 204929

مدیران مدارس سما! اکنون که به بازگشایی مدارس رسیده‌ایم، قاصدک ­ها برای پیام مهر و مهربانی دارند راه می‌­افتند و صدای زنگ مدرسه که خوش آهنگ­ترین آواها در زمین و آسمان است نواخته می‌شود.



مدیران مدارس، این پدران و مادران تعلیم و تربیت در حال آماده سازی «معبد» دانش آموزان هستند. مدرسه معبد و تفرجگاه دانش آموزان است. در این ایام چند توصیه به مدیران عزیز سمایی دارم:


1. ماه مهر در سال تحصیلی جدید با مهر حسین(ع) آغاز می­ شود. عشق حسین(ع) با شیر مادر در جسم و جان فرزندان ما رخنه کرده است. مدیران باید به نوعی برنامه ریزی کنند که مهر تعلیم و تربیت با مهر حسین(ع) پیوند بخورد. برنامه ریزی برای عزاداری باتوجه به اقتضائات سنی و جنسیتی کودکان و نوجوانان، تحلیل فلسفه قیام حسین(ع)، ایجاد شور و شعور حسینی در دانش آموزان با همکاری اولیا و مربیان، مورد تاکید است. مخصوصاً در مناطقی که هموطنان عزیز اهل سنت حضور دارند مدیران با کمال دقت و ظرافت مراقبت کنند که مسائلی مطرح نشود که باعث تکدر خاطر این هموطنان عزیزمان شود.


2.مراقبت از کلاس اولی­ ها توصیه اصلی به مدیران عزیز مدارس ابتدایی است. روز اول مدرسه به نوعی روز سرنوشت ساز بچه‌هاست. گاهی سعادت یا شکست بچه ­ها در این روز رقم می خورد. نوآموز بعد از 6 سال اتصال به خانه و خانواده می ­خواهد به صورت رسمی از آنها جدا شود. چون هنوز ذهنیتی از جدایی ندارد، گاهی فکر می ­کند خانواده او را ترک کرده­ اند، زمینه‌­ای فراهم شود که اولیا بویژه مادران در هفته اول کنار بچه ­ها قرار گیرند یا در فضای مدرسه حضور داشته، تا بچه­ ها با مدرسه مأنوس و با همسالان آشنا و معلم خود را بپذیرند.


3.زیباسازی و بهسازی محیط مدرسه از بیرون مدرسه تا داخل کلاس­ ها مورد تاکید است. استفاده از رنگ­ های مناسب و پرهیز از تزئینات افراطی و استفاده از کارشناسان طراحی از بین اعضای هیأت علمی، مدرسین و دانشجویان رشته معماری، همکاران و اولیا توصیه می­ شود.( توجه به ایام ماه محرم ضروری است)


4.در شهریور ماه تاکید شود همه همکاران و معلمان و دبیران حتی الامکان در مدرسه حضور یابند. برگزاری جلسات شوراهای برنامه ریزی با حضور معلمان و کارکنان و برنامه ریزی یک سال تحصیلی در این جلسات به پویایی مدرسه کمک می­ کند.


5.آزمایشگاه، کتابخانه و نمازخانه، سایت کامپیوتر و احیاناً کارگاه مدرسه و سایر امکانات آموزشی بهسازی شوند. تعمیرات لازم انجام، موارد لازم تهیه و در صورت امکان با همکاری معاونت سما و اولیای تجهیزات مورد نیاز سالانه، تهیه شود.


6.زمین و سالن ورزشی(در صورت در اختیار داشتن) بهسازی و آماده شوند. تجهیزات ورزشی داخل حیاط نوسازی و در صورت نیاز به تعمیر و زیبا سازی اقدامات لازم به عمل آید. وسایل ورزشی مورد نیاز نیز خریداری شود.



7.در شهریور ماه اعضای اصلی انجمن اولیا و مربیان مدرسه دعوت و از نظرات و کمک های آنان برای برنامه ریزی سال تحصیلی آینده و همچنین همراهی در آماده سازی مدرسه استفاده شود.


8.همکاری لازم با اداره آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه مربوط برای صدور ابلاغ­ ها و مجوزهای لازم به عمل آید. در صورت نیاز از همکاری معاونت سما در ارتباطات استفاده شود.


9.برای بازگشایی روز اول مهر دعوت­نامه ها ارسال و از شخصیت های محلی و استانی برای حضور در مدرسه دعوت شود. تاکید می ­شود در بازگشایی مدرسه از سخنرانی­ های متعدد و طولانی و خسته کننده پرهیز و پیش بینی­ های لازم برای رفاه حال دانش آموزان به عمل آید. استفاده از برنامه­ ها و موسیقی­ های شاد و مجاز، اجرای دکلمه و سرود دانش آموزی و اهدای گل مورد تاکید است.(به ایام محرم و گرامی­داشت آن توجه شود.)


10.مدیران دوره های مختلف تحصیلی به اقتضائات سنی و جنسیتی دانش آموزان توجه کرده و روزی دلنشین و به یاد ماندنی را برای آنان رقم بزنند.


11.در طول سال تحصیلی علاوه بر دقت و تمرکز بر مسائل آموزشی کلاسیک در قالب برنامه های درسی مصوب و کتاب­ های درسی، مدیران به امور دیگر از قبیل پژوهش، آموزش مهارت ­های زندگی، سرود، نقاشی، خطاطی، طراحی، شعر و ادب، قرآن و عترت، ورزش و بهداشت، اردو و بازدید و برنامه­ های مفرح و .... بپردازند.بچه­ ها باید به مدرسه بیایند تا از بودن در کنار همسالان و مربیان لذت ببرند.


12.در جلسات با همکاران توصیه کنید: از تنبیه بدنی بچه ها و توهین و تحقیر شدیداً خودداری کنند. عدم مقایسه بچه­ ها با یکدیگر، توجه به استعدادها و رغبت ­های دانش آموزان و کشف استعدادهای آنان از وظایف اصلی مدیران و معلمان است. همچنین ایجاد فضای امن تربیتی از بدیهی­ ترین امور است.


13.مدیران توجه داشته باشند که به علت شیوع طلاق در جامعه بویژه در سنین جوانی ممکن است تعدادی بچه های طلاق در بین دانش آموزان باشند. ارتباط صحیح با آنان و ارتباط منطقی با اولیا به کاهش عوارض منفی کمک می­ کند. همچنین توجه کافی به بچه­ های دارای معلولیت و یا بیماری­ های خاص به عمل آید. این گونه بچه­ ها شناسایی و با همکاری اولیا و مربیان مراقبت­ های ویژه معمول شود.


14.نوجوانان در دوره دبیرستان با توجه به دوره بلوغ و شور و نشاط آنان نیاز به مراقبت ویژه دارند. خطرات زیادی در داخل مدرسه و خارج از آن و از طریق شبکه ­های مجازی آنان را تهدید می­ کند. مدیران با استفاده از مشاوران و کارشناسان آگاه و متدین و آگاهی بخشی به دانش آموزان و معلمان و اولیا مراقبت های لازم را به عمل آورند. توصیه اکید می شود: در این زمینه از ایجاد استرس­ های کاذب و ترس­ های بی­خود جلوگیری و از افراط و تفریط پرهیز شود.


15.دنیا به شدت در حال تغییر و تکنولوژی دائماً در حال نوشدن است. استفاده از تکنولوژی های نوین و آموزش دانش آموزان برای استفاده صحیح از این وسایل و آموزش چگونگی استفاده از اینترنت و وسایل در اختیار برای امور آموزشی و تربیتی از وظایف امروزه مدیران است. از موضع گیری­ های افراطی در مقابل استفاده از تکنولوژی­ های نوین پرهیز و شیوه­ های درست و منطقی با زبان خوش و با استفاده از افراد صاحب نظر به آنان آموزش داده شود.



16.تشکیل گروهای آموزشی و هم­فکری با سایر مدارس و نظارت بر نحوه آموزش و حضور در کلاس­ های درس و تجزیه و تحلیل نمرات دانش آموزان و مشاوره با معلمان و دانش آموزان و اولیا از وظایف اصلی مدیران است. توجه و دقت مستمر و علمی به این موضوع مورد تاکید است.


17.توجه به خواسته­ های صحیح همکاران و ارتباط توأم با احترام با آنان و ایجاد محیط امن برای فعالیت ­های آموزشی و تربیتی به روند صحیح مدرسه کمک می­کند. مدیران به این مهم توجه ویژه کنند.


18.یکی از شعارهای سال تحصیلی جدید، آموزش یک «مهارت» به هر دانش آموز است. مدیران با توجه به علاقه و ذائقه دانش آموزان زمینه­ لازم را برای مهارت آموزی فراهم کنند. در این زمینه دستورالعمل­ های لازم ارسال خواهد شد.


19.در سال تحصیلی جدید مدارس سما حداقل در 7 محور مورد ارزیابی کارشناسان در زمینه های قرآنی، مهارتی، فرهنگی، هنری، آموزشی و پژوهشی قرار خواهند گرفت. در این زمینه فرم هایی طراحی و در بخشنامه­ ای به مدارس ابلاغ خواهد شد. مدیران و کارکنان مدارس برتر در دوره­ های تحصیلی مختلف با توجه به این ارزیابی­ ها اردیبهشت 1397 به صورت ملی و طی مراسمی خاص مورد تقدیر و تشویق قرار خواهند گرفت.


20. مدارس سما باید به دانشگاه آزاد اسلامی گره بخورند. این مزیت خوبی است که مدارس سما وابسته به دانشگاه هستند. پس مدیران با همکاری معاونت سما و جلسه با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان دانشگاه زمینه­ ی استفاده از امکانات دانشگاه را برای مدارس فراهم کنند. امکاناتی از قبیل: اماکن ورزشی، کارگاه­ ها، آزمایشگاه­ ها، سالن جلسات و همچنین استفاده از اعضای هیأت علمی برای آموزش خانواده ­ها، برگزاری جلسات علمی، آموزشی و فرهنگی با دانش آموزان، آموزش معلمان، و هدایت پژوهش­ ها و پایان نامه ­های دانشجویان ارشد و دکتری بویژه در رشته­ های علوم انسانی با موضوع مدرسه و دانش آموز و اولیا مورد تاکید است. برنامه ریزی در این زمینه باعث اعتماد اولیا و دانش آموزان به مدرسه و شکوفایی و پویایی محیط آموزشی خواهد شد.


*معاون آموزشی و پژوهشی و سرپرست معاونت دانشجویی و فرهنگی سازمان سما



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته