دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 مرداد 1396 - 12:15

ماهواره چاپی از ایستگا فضایی پرتاب شد+ ویدئو

فضانوردان روسی یک ماهواره پرینت‌شده سه‌بعدی را از ایستگاه فضایی بین‌المللی به فضا پرتاب کردند.
کد خبر : 204495

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، در طی یک پیاده‌روی فضایی طویل، «فیودور یورچیخین» و «سرگی ریازانسکی»، فضانوردان روسی، پنج مینی‌ماهواره را به طور دستی در فضا رها کردند. یکی از این پنج ماهواره به طول کامل توسط یک پرینتر سه‌بعدی ساخته شده بود.


بعضی از گزارش‌ها ادعا می‌کنند که این ماهواره اولین ماهواره به فضا پرتاب شده‌ای است که تمامی قطعات آن توسط یک چاپگر سه‌بعدی تولید شده است اما ناسا در ماه ژوئن ماهواره مکعبی را به فضا فرستاد که تقریبا کل آن توسط مواد پرینت سه‌بعدی ساخته شده بود.


به ادعای ناسا، ماهواره مذکور نه تنها اولین ماهواره‌‌ای است که با فناوری پرینت سه‌بعدی ساخته شده است، بلکه سبک‌ترین (با وزن 64 گرم) ماهواره‌ای است که به فضا فرستاده شده است.


علاوه بر این، اولین باری است که تیم روسی یک ماهواره چاپی را به فضا فرستاده است. این مینی‌ماهواره‌ها در دانشگاه پلی‌تکنیک تامسک سیبری طراحی و ساخته شده است.


نام این ماهواره «Tomsk TPU-120» است و شش ماه در مدار خواهد بود. دانشمندان مشتاقند که بدانند فضا چه تاثیری بر مواد چاپ سه‌بعدی خواهد گذاشت. پرینت سه‌بعدی، امکان صرفه‌جویی در زمان و هزینه را برای هوانوردان و تولیدکنندگان ماهواره‌های فضایی فراهم می‌کند.


مارک اسپیووک، رئیس کمپانی سیستم ماهواره‌ای بین‌المللی بوئینگ، در این باره می‌گوید: «ماهواره‌هایی در اختیار داریم که 50 الی 60 درصد بخش‌های آنها با فناوری پرینت سه‌بعدی ساخته شده‌اند. در حال حاضر روی اتصالات پیچیده کار می‌کنیم تا آنها را جایگزین بخش‌های تولید شده توسط ماشین کنیم. پیشرفت بزرگی در حال وقوع است».


چهار نانوماهواره دیگر که توسط یورچیخین و ریازانسکی در فضا رها شدند، همگی بین 10 الی 24 پوند وزن داشتند. یکی از این نانوماهواره‌ها به افتخار شصتمین سالگرد پرتاب اسپوتنیک 1، اولین ماهواره فضایی جهان، و صد و شصتمین سالگرد تولد کنستانتین سیوالکوفسکی، دانشمند روسی پیشگام در زمینه علوم هوانوردی و موشک، به فضا فرستاده شد.


در ادامه می‌توانید ویدئوی پرتاب این ماهواره‌های مینیاتوری از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تماشا کنید:





مترجم: هانا حیدری



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب