دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 خرداد 1394 - 09:34
در پیامی به کنفرانس ملی «هویت، عوامل و زیرساخت ها» تاکید شد؛

دکتر میرزاده: در برابر موج سهمگین سردرگمی هویت، تدابیر لازم اتخاذ شود

دکتر میرزاده در پیامی به کنفرانس ملی هویت که صبح امروز در واحد رودهن در حال برگزاری است، اظهار داشت: تغییرات سریع و گسترده در جهان امروز به واسطه رشد و توسعه ابزار‌ها و وسایل ارتباطی الکترونیک ایجاب می‌کند که در برابر موج سهمگین سردرگمی هویت به ویژه هویت فرهنگی، ملی و اجتماعی تدابیر لازم اتخاذ شود.
کد خبر : 20284

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در متن این پیام آمده است:


«پدیده هویت از موضوعاتی است که مورد علاقه بسیاری از حوزه‌های علمی همچون روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و حتی ادبیات و هنر است. این گستردگی، از یک سو نشان دهنده اهمیت آن و از سوی دیگر نشانه گستردگی دامنه آن است. به کمک هویت است که افراد به تعریفی از خویشتن می‌رسند و اگر این تعریف با واقعیت اجتماعی آن‌ها در تعارض باشد، حالت‌هایی چون عدم پختگی، فشار روانی و مشکلات رفتاری به بار می‌آورد. هویت، سازه‌ای روانی – اجتماعی است و طرز فکر و عقاید و نحوه ارتباط فرد با دیگران را دربر می‌گیرد.


به تعبیری دیگر هویت عبارت است از شیوه‌هایی که به واسطه آن‌ها افراد و گروه‌ها در روابط اجتماعی خود از افراد و جماعت‌ها متمایز می‌شوند و حاصل آن برقراری روابط و پیوندهای هویتی و متمایز ساختن نظام دار نسبت‌های شباهت و تفاوت میان افراد و گروه‌هاست. یافتن پاسخی عملی به سوال «من کیستم؟» از تکالیف عمده افراد جامعه به ویژه نوجوانان است. علاوه بر این، در حوزه اجتماعی، فرهنگی و سایر جنبه‌های زندگی انسان مانند هنر و معماری و ادبیات نیز بحث درباره هویت جایگاهی خاص دارد که لازم می‌آید در تحلیلی گسترده اینجایگاه بازشناخته شود.


صاحبنظران بر این باورند که سلامت روانی‌‌ همان داشتن هدفی انسانی در زندگی، تلاش در حل کردن عاقلانه مشکلات، سازگاری با محیط اجتماعی بر اساس موازین انسانی و اخلاقی و سرانجام تعهد به کار و مسئولیت پذیری و پیروی از اصل نیکوکاری و خیرخواهی است. در این راستا، تغییرات سریع و گسترده در جهان امروز به واسطه رشد و توسعه ابزار‌ها و وسایل ارتباطی الکترونیک ایجاب می‌کند که در برابر موج سهمگین سردرگمی هویت به ویژه هویت فرهنگی، ملی و اجتماعی تدابیر لازم اتخاذ گردد. بنابراین عمده این وظیفه و رسالت سنگین بر دوش مراکز و نهادهای فرهنگی و آموزشی است.


در این میان واحد رودهن به عنوان یکی از واحدهای جامع مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری «کنفرانس ملی هویت: عوامل و زیرساخت‌ها» قدم مهمی در خصوص پدیده هویت برداشته است. هدف اساسی این همایش تبادل آرا‍‍ء و نظرات متخصصان و صاحبنظران و ارائه یافته‌های مبتنی بر مطالعه در کشور اسلامی ما بوده است تا با تکیه بر آن‌ها به برخی مسایل مرتبط با حوزه‌های مختلف موضوع «هویت» از زوایای حوزه‌های مختلف علمی و اجتماعی مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، هنر، معماری و انتظامی بپردازد. امید است با توکل به خداوند بزرگ برگزاری این کنفرانس گامی هر چند کوچک در این مسیر باشد.


حمید میرزاده


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی»


انتهای پیام/

برچسب ها: پیام
ارسال نظر
هلدینگ شایسته