دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1396 - 12:17
محمد تقوی در گفت و گو با آنا؛

استقلال فرصت اشتباه‌کردن ندارد/مربی نباید اصول مربیگری‌ خودش را زیرپا بگذارد

بازیکن سابق استقلال تهران گفت: بزرگترین مشکل استقلال در سال‌های گذشته نداشتن ثبات است. تیم منصوریان دیگر فرصت اشتباه کردن ندارد و او باید این فصل خودش را اثبات کند.
کد خبر : 200852

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، محمد تقوی بازیکن سابق تیم‌ استقلال تهران بعد از دوران بازی‌اش برای گذراندن دوره مربیگری به کشور انگلستان رفت و در حالی که گذراندن این دوره‌ها حدود 14 سال برای تقوی به طول انجامید اما این مربی بعد از سال‌ها به ایران بازگشت و به عنوان مدیر فنی تیم پدیده مشهد مشغول به کار شد.


محمد تقوی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی آنا در مورد سال های حضورش در فوتبال انگلستان و دلایل برگشتش به فوتبال ایران توضیحاتی داد.


*فکر می‌کردم در انگلیس می‌توانم مثل ایران 3 ساله مدرک مربیگری بگیرم


بعد از دوران بازی‌ام برای گذراندن دوره‌های مربیگری به کشور انگلستان رفتم و فکر می‌کردم می‌توانم مانند ایران 2-3 ساله مدرک مربیگری خودم را بگیرم اما دوره‌های مربیگری در انگلیس در بهترین حالت حدود 5 سال طول می‌کشد و برای من که به زبان انگلیسی مسلط نبودم حدود 14 سال طول کشید. من اول باید زبان انگلیسی را یاد می‌گرفتم و بعد در کلاس‌ها شرکت می‌کردم و به همین دلیل بعد از سال‌ها موفق شدم این دوره‌ها را پشت سر بگذرانم. رفتن من به انگلستان هم بخاطر فوتبال بود و الان هم بعد از اتمام کلاس‌های مربیگری باید به کشورم بازمی‌گشتم چون فوتبال انگلستان نیازی به من نداشت و باید برمی گشتم.


*بخاطر ارتباطم با مهاجری به پدیده پیوستم


از سال‌های گذشته با رضا مهاجری ارتباط داشتم و در این فصل او از من خواست تا به فوتبال ایران برگردم و در باشگاه پدیده مشغول شوم. من هم به ایران برگشتم و از نزدیک با باشگاه پدیده آشنا شدم و با مسئولین این تیم صحبت کردم. دلایل زیادی برای انتخاب پدیده داشتم و یکی از دلایل اصلی من بی‌حاشیه بودن این باشگاه بود. در ایران باشگاه‌های لیگ برتری تفاوت زیادی با باشگاه‌های حرفه‌ای اروپا دارند اما باشگاه پدیده به عنوان یک باشگاه خصوصی می‌تواند خیلی زود در مسیر حرفه‌ای شدن قدم بردارد.


بعد از دوران بازی‌ام برای گذراندن دوره‌های مربیگری به کشور انگلستان رفتم و فکر می‌کردم می‌توانم مانند ایران 2-3 ساله مدرک مربیگری خودم را بگیرم اما این دوره‌ها در بهترین حالت حدود 5 سال طول می‌کشد و برای من که به زبان انگلیسی مسلط نبودم حدود 14 سال طول کشید


*فوتبال ایران قابل مقایسه با فوتبال اروپا نیست


فوتبال ایران با فوتبال اروپا تحت هیچ شرایطی قابل مقایسه نیست. من حدود 3 ماه است که در ایران هستم و باشگاه‌های ایرانی را از نزدیک می‌بینم. تنها شباهتی که بین باشگاه‌های ایرانی با باشگاه‌های اروپایی وجود دارد فوتبال بازی کردن است و در غیر اینصورت تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.





*مربی نباید منتظر لقمه آماده باشد


در فوتبال انگلستان به ما یاد دادند یک مربی باید تحت هر شرایطی مربیگری کند و نباید منتظر لقمه آماده باشد. یک مربی باید تحت هر شرایطی کار کند ولی این بدین معنی نیست که اصول مربیگری‌ خودش را زیرپا بگذارد. چیزی که در فوتبال انگلستان مشهود است این مساله است که یک مربی در شرایط سخت کار را شروع می کند اما هیچ وقت قبول نمی‌کند با زیرپاگذاشتن اصول مربیگری هدایت تیمی را بر عهده بگیرد. مربیان ایرانی هم نباید بخاطر مسائل مالی یا هر دلیل دیگری اصول را زیرپا گذراند و هدایت تیم‌ها را بر عهده گیرند.


*عضو انجمن مربیان انگلستان هستم


کار کردن در فوتبال انگلستان مستلزم گذراندن دوره‌های مربیگری است و حتما باید مدراک معتبر را داشته باشیم. به عنوان مثال من عضو انجمن مربیان انگلستان هستم ولی وقتی تا مدرک مربیگری را نگیرم عضو این انجمن نمی‌شوم و کارت مربیگری برای من صادر نمی‌شود. چون عضو انجمن هستم هر ساله باید در کلاس‌های مختلفی که فدراسیون فوتبال انگلستان می‌گذارد شرکت کنم تا مجوز فعالیت داشته باشم و اگر در این کلاس‌ها شرکت نکنیم کارت مربیگری‌ام تمدید نمی‌شود.


بزرگترین مشکل استقلال در سال‌های گذشته نداشتن ثبات است. استقلال در یکی دو سال گذشته کمترین ثبات را داشته است و این مساله بیشترین ضربه را به این تیم زد. استقلال نباید در این فصل تغییرات زیادی را در تیم ایجاد می‌کرد.

*ونگر نیاز به کلاس مربیگری ندارد


مربیان بزرگی در فوتبال انگلستان کار می‌کنند. مربیانی که هر کدام برای خودشان صاحب سبک هستند و الگوی تمام مربیان دنیا هستند. در فوتبال انگلستان مربیانی مانند مورینیو، ونگر و گواردیولا در کلاس مربیگری شرکت نمی‌کنند ولی این نفرات هر ساله در یک نشست که با حضور مربیان بزرگ فوتبال اروپا در سوئیس برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند. دیگر مربی مانند «آرسن ونگر» نیاز به گذراندن کلاس مربیگری ندارد و خودش یک استاد فوتبال است.


*مربیان ایران مدرک‌گرا هستند


مربیان ایران بیشتر دنبال مدرک هستند ولی هیچ وقت دنبال یادگیری نمی‌روند. مربیان ما باید دنبال این مساله باشند که چه اتفاقی در فوتبال اروپا می‌افتد که یک دهه فوتبال فرانسه در دنیا حرف اول را می‌زند و بعد از آن اسپانیا هم در اروپا و دنیا آقایی می‌کند و در حال حاضر فوتبال آلمان حرف اول را در فوتبال دنیا می‌زند. این اتفاقات در فوتبال حتما با برنامه‌ریزی است و باید مربیان فوتبال ایران دنبال این مساله باشند که به چه صورت این علم مربیگری در کشورهای اروپایی دست به دست می‌شود.


*می‌خواهیم در فوتبال خراسان انقلاب ایجاد کنیم


در پدیده دنبال ارائه فوتبال زیبا هستیم. البته مسئولین باشگاه پدیده در این فصل دنبال کسب سهمیه هستند که البته من و رضا مهاجری با این موضوع مخالف هستیم. هدف ما در این فصل این است که فوتبالی ارائه دهیم که تفاوت زیادی با سال‌های قبل این تیم داشته باشد و تماشاگرانی که برای تماشای بازی به ورزشگاه می‌آیند از نوع بازی تیم لذت ببرند. البته پدیده تیم جوانی در لیگ برتر است و حدود 4 سال است که در لیگ برتر حضور دارد اما فوتبال خراسان همیشه تیم‌های مهمی مانند ابوسلم داشت و ما می‌خواهیم انقلابی در فوتبال خراسان ایجاد کنیم.




*مشکل استقلال نداشتن ثبات است


از روزی که به ایران آمدم مهمترین موضوع که با آن درگیر هستم موضوع استقلال است. من در باشگاه پدیده مربی هستم و نمی‌توانم زیاد در مورد استقلال اظهارنظر کنم اما به عنوان یک بازیکنی که سال‌ها برای استقلال بازی کرده‌است باید در مورد این تیم صحبت می کنم. بزرگترین مشکل استقلال در سال‌های گذشته نداشتن ثبات است. استقلال در یکی دو سال گذشته کمترین ثبات را داشته است و این مساله بیشترین ضربه را به این تیم زده‌است. استقلال نباید در این فصل تغییرات زیادی را در تیم ایجاد می‌کرد. پرسپولیس طی 3 سال به این ثبات رسید و در این فصل هم تغییرات زیادی در تیم ایجاد نکرد اما استقلال از فصل گذشته خیلی تغییر داشته است که این مساله به تیم ضربه می‌زند. استقلال دیگر فرصت اشتباه کردن ندارد و در این فصل منصوریان باید توانایی‌هایش را نشان دهد.


*اصولم زیرپا گذاشته شود به انگلستان برمی‌گردم


در حال حاضر خانواده من در انگلستان زندگی می‌کنند و من هم برای مربیگری به ایران آمدم. ولی هر وقت احساس کنم که در فوتبال ایران اصول مربیگری من زیرپا گذاشته می‌شود به انگلستان برمی‌گردم. من برای خودم اصولی دارم و حاضر نیستم با زیرپا گذاشتن آن در ایران مربیگری کنم. کار و زندگی من در انگلستان است و هر وقت احساس کنم شرایط مربیگری در ایران با عقاید من یکی نباشد به انگلستان برمی‌گردم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته