دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 13:40
گزارش آنا از حواشی سفر سه روزه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به اصفهان؛

از نمره 20 میرزاده به واحد اصفهان و سرزندگی واحد نجف‌آباد تا شوخی بر سر خوردن گوجه‌ و خیار گلخانه‌ای

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به منظور شرکت در مراسم افتتاحیه آسایهل 2015 که به میزبانی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار می شد و همچنین بازدید از واحدهای اصفهان و نجف آباد و افتتاح پروژه‌های آماده بهرده برداری این واحدها در سفری سه روزه، عصر روز جمعه با استقبال مسئولان دانشگاهی استان وارد اصفهان شد.
کد خبر : 19876

به گزارش خبرنگار آنا، وی بلافاصله بعد از ورود به اصفهان در جلسه هیات مدیره انجمن بین‌المللی آسایهل در هتل عباسی این شهر حاضر شد و بعد از خوش‌آمد گویی به اعضای هیات مدیره آسایهل گزارشی از فعالیت های دانشگاه آزاد را به زبان انگلیسی ارائه داد.


موافقت با سه پیشنهاد میرزاده در جلسه هیات مدیره آسایهل


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه سه پیشنهاد به اعضای انجمن آسایهل ارائه کرد که مورد استقبال ریاست و اعضای انجمن قرار گرفت که عضویت واحدهای جامع و بسیار بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در انجمن یکی از آنها بود. او خواهان عضویت واحدهای جامع و بسیار بزرگ دانشگاه به صورت مستقل در انجمن آسایهل بود.



تشکیل کمیته ای به منظور چاپ و انتشار یک مجله تخصصی و اختصاصی با نام آسایهل شامل مقالات و نتایج آخرین تحقیقات و دستاوردهای دانشگاه های عضو انجمن و استفاده آسایهل از اختیارات خود برای به‌کارگیری سرمایه‌های موسسات بین المللی سراسر جهان در راستای اهداف انجمن دو پیشنهاد دیگر میرزاده بود که تمامی اعضا با هر سه پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که برای پیشبرد اهداف انجمن و همینطور اهداف دانشگاه آزاد اسلامی بسیار موثر خواهد بود، موافقت کردند و این پیشنهادها به تصویب رسید.


گسترش مشارکت آموزش عالی در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و جهانی ضروری است


شرکت در مراسم افتتاحیه اجلاس آسایهل نخستین برنامه روز دوم سفر یعنی شنبه 2 خرداد بود که پس از خوش آمد گویی و معرفی اصفهان از سوی استاندار اصفهان نوبت به سخنرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید. او به عنوان نایب رئیس انجمن آسایهل با تشویق و مشایعت حاضران در سالن امیرکبیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان پشت تریبون جلسه قرار گرفت و بعد از خوش آمد گویی و ابراز خرسندی از حضور میهمانان خارجی و میزبانی دانشگاه آزاد، متن انگلیسی سخنان خود را قرائت کرد.


میرزاده حضور میهمانان از فواصل دور به این کنفرانس را بیانگر اهمیت این گردهمایی به منظور تبادل افکار در خصوص موضوعی بسیار مهم با عنوان «همکاریهای منطقه ای و بین المللی در امر پژوهش، برنامه آموزشی و تجربیات دانشجویی» دانست و تاکید کرد که تمامی تلاش خود را در دو سال آینده به کار خواهیم بست تا ظرفیت های حرفه ای و شبکه گسترده داخلی و بین المللی خود را در راستای توسعه بیشتر آسایهل از طریق همکاری میان اعضا به کار گیریم.



او خاطرنشان کرد که در این اوضاع و احوال آموزش عالی، انتظارات فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برای گسترش مشارکت در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد و از طرفی دانشگاه‌ها باید دانشجویان را برای آینده‌ای با ویژگی جهانی بیشتر آماده کنند. ما گردهم آمده‌ایم تا چالش‌ها را مورد بررسی قرار داده و دانش و تجربه گسترده خود را با یکدیگر در میان گذاریم، به امید اینکه دیدگاه‌های جدیدی در آموزش عالی بیابیم و گفتگوی سودمندی را در حرکت به سمت جلو نه تنها برای خود بلکه برای محققین و مدرسین نسل های آینده انجام دهیم.


رئیس دانشگاه آزاد گزارش کاملی از عملکرد این دانشگاه ارائه کرد و تدوین طرح راهبردی 5ساله بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی را یادآور شد و اظهار کرد: تحولات بین المللی در آموزش عالی را هوشیارانه دنبال می کنیم و از این رو اخیراً طرح راهبردی 5ساله بین المللی دانشگاه را تدوین کرده ایم که ما را قادر می سازد تا با همکاری با سایر موسسات، به اهداف وسیع تر بین المللی مان دست یابیم.


او خواستارهمکاری و مشارکت تمامی اعضای انجمن شد و گفت: بیایید به هم بپیوندیم تا پتانسیل دانشجویان و دانشمندانمان را آزاد سازیم. بیایید راهی پیدا کنیم تا دانشی را به دانشجویانمان بیاموزیم که به آنها اجازه دهد کارهای خارق العاده با زندگیشان، با هوششان و با استعدادشان انجام دهند. بیایید با هم برای آینده تلاش کنیم، برای جهانی پیچیده تر ولی امن تر و مهربان تر.


تاکنون 14 شرکت دانش بنیان از وام مشارکتی دانشگاه استفاده کرده اند


میرزاده بعد از استماع سخنان سخنرانان دیگر، بویژه فوزی رملان رئیس آسایهل و پروفسور نینات اولان وورا ووت دبیر کل آسایهل و همچنین نماز و ضیافت ناهار و کمی استراحت، به مرکز رشد و فن آوری واحد اصفهان رفت تا با مسئولان این مرکز دیدار کرده و از فعالیت ها و دستاوردهای آن دیدن کند.



رئیس دانشگاه آزاد با وجود محدودیت وقت با آرامش و علاقه به توضیحات و درخواست های استادان و دانشجویان پژوهشگر گوش داد و علاوه بر راهنمایی آنان برای رسیدن به درخواست شان گفت که طرح و ایده از شما و حمایت از ما و دانشگاه با دادن وام با توجه به قرارداد با بانک پاسارگاد، نخبگان و پژوهشگران را حمایت می کند همچنان که تاکنون 14 شرکت از این وام ها استفاده کرده اند.


افتتاح ساختمان دانشکده معماری و شهرسازی واحد اصفهان برنامه بعدی میرزاده بود. او با بریدن روبان در جمع مسئولان دانشکده و دانشجویان معماری حاضر شد و با استاد عبدالله جبل عاملی خوش و بش کرد و او را استاد خود خواند و با ذکر خاطره ای از دوران بازسازی جنگ، جمع حاضر را به گذشته برد.


میرزاده با ابراز خوشحالی از حضور در جمع استادان و دانشجویان معماری، آسیب دیدگی شهر اصفهان در زمان جنگ بویژه مسجد امام را یادآور شد و گفت: آن زمان با کمک استاد جبل عاملی مسجد امام مرمت شد.


واحد اصفهان به شورای معماری ایرانی اسلامی بپیوندد


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر توجه به اهمیت معماری ایرانی اسلامی تاکید کرد و از مسئولان واحد اصفهان خواست با ایجاد این دانشکده و با توجه به موقعیت شهر اصفهان، واحد اصفهان نیز به شورای معماری ایرانی اسلامی دانشگاه به ریاست مهندس محسن هاشمی بپیوندد.


میرزاده تاکید کرد که بنای کار ما بر این است که هر ساختمانی قرار است از این به بعد در دانشگاه ساخته شود بر اساس معماری ایرانی اسلامی باشد و به ساختمان هایی هم که ساخته شده و بهره برداری می شوند نماد و سیمایی از معماری ایرانی اسلامی داده شود.


انجمن علمی معماری این دانشکده هم از فرصت استفاده کرد و از سوی دانشجویان عضو دو فیلم کوتاه از فعالیت های این دانشکده و انجمن و فیلمی از مراحل مختلف مقرنس کاری را پخش و توضیحات لازم را در حضور رئیس دانشگاه آزاد ارائه داد.


استاد جبل عامی هم با خوش آمد گویی و قدردانی از میرزاده با تاکید بر اینکه مقرنس کاری ورودی مساجد دارای پیام است و تنها نباید به عنوان یک تزیین به آن نگاه کرد، گفت: پیام مقرنس آن است که جهان هستی با یک نظم خاص بوجود آمده و ساخته شده است چنانچه مسجد و برگزاری نماز در آن خود بیان کننده نظم برای افراد است.


نمره واحد اصفهان از هر نظر 20 است


میرزاده بعد از خداحافظی از دانشجویان و استادان معماری در پژوهشگاه مرکزی واحد اصفهان حاضر شد؛ مکانی که مجهزترین پژوهشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور است و طرف قرارداد با سازمان استاندارد ایران بوده و آزمایشگاه همکار کمیسیون بهداشتی استان اصفهان نیز هست.



اینجا بود که دکتر میرزاده نمره واحد اصفهان را از هر نظر 20 اعلام کرد و گفت: لازم است که واحد اصفهان نیز به شبکه ساها بپیوندد تا دیگر دانشگاه ها و دانشجویان با هم افزایی به وجود آمده از امکانات دانشگاه بهره ببرند.


بازدید از مجموعه گلخانه ای تحقیقاتی واحد اصفهان شامل گلخانه تولید بذر خیار، پرورش گل ژربرا، پرورش گوجه فرنگی، پرورش گل میخک، آلستر و رز و گلخانه تحقیقاتی فلفل دلمه ای بخش بعدی بازدید میرزاده از واحد اصفهان بود.


میرزاده در جمع نمایندگان مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان هم حاضر شد و با آنان در واحد اصفهان دیدار کرد و با تاکید بر گسترش تحصیلات تکمیلی بنا به خواست نمایندگان و جامعه تاکید کرد که ما خواستار کمک و حمایت قانونی مجلس هستیم و هیچ پولی از مجلس و دولت نمی خواهیم.


گوجه ها سمی است، نخورید....


رئیس دانشگاه آزاد با تعارف مسئولان این گلخانه به خوردن خیار در مزاحی با دکتر امراللهی نماینده تام الاختیار رئیس دانشگاه در اصفهان با خنده گفت که اول باید نماینده ما خیار بخورد تا ما هم خیار بخوریم تا خدای ناکرده طوری‌مان نشود!‌ همچنین او در گلخانه گوجه فرنگی با دیدن گوجه های رنگارنگ به همراهان به مزاح تاکید کرد که گوجه نخورید، سمی است...


میرزاده در پایان دیدار از گلخانه های تحقیقاتی واحد اصفهان عنوان کرد که این دانشگاه علاوه بر کار تحقیقاتی و اقتصادی «زیبایی کاری» می‌کند.


نکته جالب در گلخانه های تحقیقاتی واحد خوراسگان اینکه از هیچ گونه سمی در این محصولات استفاده نمی شود و با تولید ارتعاشات خاصی مانع ورود حشرات در این مرکز شده و از تولید مثل آنان جلوگیری می شود.



نزدیک غروب آفتاب روز دوم سفر بود که میرزاده برای بازدید از موزه سیتی سنتر اصفهان ، واحد اصفهان را ترک کرد.


صبح روز سوم سفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان حاضر شد و با آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد دیدار و گفتگو کرد.


او در ادامه در جمع روسای واحدها و مراکز دانشگاهی استان اصفهان حاضر شد و علاوه بر آشنایی با آنان خطاب به آنان سوالی مطرح کرد که راه حل واحدهای دانشگاهی برای برون رفت از مشکلات را چه می دانند و تاکید کرد که ارتباط با صنعت و کاهش هزینه ها را در مدیریت خود در نظر بگیرند، چراکه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی نیازمند بازبینی جدی است.



میرزاده با توجه به ادغام های صورت گرفته در دانشگاه خاطرنشان کرد که اگر هزینه ها را کاهش دهیم سالانه 80 میلیارد تومان در دانشگاه صرفه جویی می شود. او با مزاحی با روسای واحد گفت که چنانچه هزینه ها را مدیریت نکنیم به «اداره ورشکستگان بی تقصیر» خواهیم پیوست که این سخن رئیس دانشگاه خنده حاضران در جلسه را در پی داشت.


رئیس دانشگاه آزاد در این جلسه بر احترام به دانشجویان و حمایت از تشکل های دانشجویی و ایجاد نشاط علمی، فرهنگی و دینی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و سوم خرداد حماسه آزادسازی خرمشهر را به همه ایرانیان بویژه مردم غیور این شهر تبریک گفت.


رئیس دانشگاه آزاد بلافاصله بعد از دیدار با روسایی واحد در همان جلسه در نشستی با نمایندگان دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان از طیف های مختلفی نظیر تشکل های دانشجویی، بسیج دانشجویی، کانون فارغ التحصیلان، کانون های فرهنگی، باشگاه پژوهشگران جوان و انجمن های علمی دانشجویی دیدار کرد.میرزاده بار دیگر تاکید کرد وظیفه دانشگاه است که با ظرفیت سازی از خروج دانشجویان از کشور جلوگیری کند. او خاطرنشان‌کرد: در پاسخ به کسانی که مخالف توسعه تحصیلات عالیه هستند، باید گفت اولا در بسیاری از کشورها نسبت تحصیلات عالیه به جمعیت، بیشتر از ایران است. ثانیا اگرچه دانشگاه‌ها باید کارآفرین باشند، اما وظیفه ای برای ایجاد شغل ندارند. بلکه وظیفه دانشگاه هاست که با ظرفیت سازی، پاسخگوی تقاضاهای اجتماعی باشند.


او با آرامش به انتقادها و پیشنهادهای نمایندگان دانشجویان گوش داد و قول مساعد داد تا با اخذ درخواست های کتبی آنان و ارجاع به مسئولان مربوط به خواسته های آنان رسیدگی شود.



نمایندگان دانشجویان در حوزه های محتلف در این نشست با توجه به وقتی که در اختیار آنان قرار می گرفت، گاهی اعتراض هایی برای کم و زیاد شدن وقت ها داشتند؛ اما با این حال خواسته های خود را مطرح کردند و میرزاده هم خواسته های آنان را با توجه به نبود وقت گوش کرد و به آنها پاسخ داد.


با پایان یافتن این جلسه و نزدیک شدن به اذان ظهر، رئیس دانشگاه آزاد به منظور حضور در واحد نجف آباد و افتتاح پروژه‌های عمرانی و فرهنگی و بازدید از بخش های مختلف این دانشگاه به سمت نجف آباد حرکت کرد.


میرزاده بعد از بجا آوردن نماز و صرف ناهار و استراحتی کوتاه ابتدا بر سر مزار شهدای گمنام در واحد نجف آباد حاضر شد و به مقام شامخ آنان با قرائت فاتحه ادای احترام و از مسجد شهید حجت الاسلام سید حسن غیوری در جوار مزار شهدای گمنام دیدن کرد.


او در ادامه آزمایشگاه تحقیقاتی انرژی‌های نوین، سلول‌های خورشیدی و حسگرهای گازی مرکز تحقیقات مواد پیشرفته، ساختمان آموزشی دانشکده مهندسی مواد واحد نجف آباد در 4 طبقه با زیربنای 6400 متر، تصفیه خانه مرکزی فاضلاب با ظرفیت کار روزانه 470 متر را افتتاح و از تونل باد مادون صوت رونمایی کرد.



میرزاده نمایشگاه دائمی عکس و کتابخانه تخصصی حضرت امام خمینی (ره) را هم افتتاح کرد و از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های واحد نجف آباد در زمینه های آموزشی، فرهنگی، اداری مالی ، پژوهش و فناوری، عمرانی و.. بازدید کرد که در هر بخش مسئولان مربوط و رئیس این واحد توضیحات لازم را ارائه کردند.


بخش‌های مختلف مجموعه ورزشی پوریای ولی، سلف سرویس مرکزی و مرکز تحقیقات مواد پیشرفته، مجموعه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مکانیک، کارگاه‌های مکانیک خودرو، مجموعه سوئیت‌های خوابگاهی حضرت خدیجه(س) از دیگر مکان هایی بود که میرزاده از آنان بازدید کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در پایان این بازدید که معاون پارلمانی دانشگاه آزاد، مسئولان دانشگاه آزاد استان اصفهان و جمعی از روسای واحدهای این استان، رئیس، مدیران و معاونان واحد نجف آباد و جمعی از مدیران سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، او را همراهی کردند، واحد نجف آباد را واحدی زنده و پویا دانست.


میرزاده غروب روز سوم سفر به اصفهان، شهر نجف آباد را به مقصد تهران ترک کرد.


گزارش: احسان عربی مفرد


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته