دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1396 - 16:26

استانفورد برای خودرو، ربات و واقعیت مجازی دوربین چهاربعدی ساخت + ویدئو

تیمی از دانشمندان دانشگاه استانفورد دوربینی را طراحی کرده‌اند که «چشمی بی‌نظیر» برای ابزارهای خودران و پهپادهایی است که وظیفه حمل کالا را به عهده دارند.
کد خبر : 198203

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، این دوربین یک دوربین چهاربعدی است که قادر به ثبت اطلاعات محیط اطرافش با گستره 140 درجه‌ای است و در مقایسه با دوربین‌های معمولی حجم اطلاعات بیشتری از یک تصویر را دریافت می‌کند.


دانشمندان ادعا می‌کنند که این دوربین نخستین دوربین میدان نوری (لایت فیلد) تک لنز با میدان دید وسیعی است که تاکنون ساخته شده است. این دوربین برای ثبت اطلاعات بیشتر از روش عکسبرداری لایت فیلد استفاده می‌کند که همین امر موجب خلق تصاویری چهاربعدی می‌شود. در واقع، این دوربین می‌تواند جهات و فواصل نور تابیده شده به لنز را نیز مشاهده و ثبت می‌کند و آن را با تصاویر دوبعدی ترکیب می‌کند.


در نتیجه، چشم ربات این تیم به راحتی قابلیت زوم کردن روی تصاویر را بعد از ثبت عکس دارد و این مهم‌ترین ویژگی عکسبرداری لایت فیلد به شمار می‌رود.


دانشمندان تفاوت میان نگاه کردن به یک منظره از یک دوربین معمولی با دوربینی که طراحی کرده‌اند را تفاوت میان نگاه کردن از داخل یک روزنه و یک پنجره تشبیه کرده‌اند.



آنها می‌گویند: «یک تصویر دوبعدی همانند نگاه کردن به یک منظره از یک روزنه کوچک است زیرا در این مورد، شما نمی‌توانید سرتان را حرکت دهید و اطلاعات بیشتری در مورد عمق، شفافیت و پراکندگی نور دریافت کنید. اما زمانی که از پنجره بیرون را نگاه می‌کنید، می‌توانید سرتان را حرکت دهید و این فاکتورها را تشخیص دهید».


دانشمندان معتقدند که در آینده، انواع مختلف ربات‌ها و ماشین‌ها می‌توانند از مزیت‌ها و قابلیت‌های این دوربین بهره ببرند. به طور مثال، رباتی که مخصوص عبور از مناطق صعب‌العبور است، با زوم کردن روی تصاویری که قبلا گرفته شده، می‌تواند مسیر خود را حتی زیر باران شدید هم پیدا کند. ربات‌های امدادگر و خودروهای بدون راننده نیز می‌توانند با دیدن تصاویر زوم شده، به راحتی در مناطق کوچک هم مسیر خود را پیدا کنند.


این دوربین همچنین می‌تواند برای گرفتن تصاویر مربوط به واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مورد استفاده قرار گیرد. زیرا در این تصاویر جزئیات بیشتری ثبت می‌شود و فضای بیشتری برای تجسس و کشف در اختیار کاربر قرار می‌دهد.


در ویدئوی زیر می‌توانید اولین تصاویر ثبت ‌شده با این دوربین چهاربعدی را تماشا کنید:





مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته