دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1396 - 11:05

عملیات مخفی گوگل برای کامپیوترهای کوانتومی

شرکت آلفابت که مالک مجموعه غول تکنولوژی شامل گوگل است فعالیت‌های مخفیانه‌ای برای تجاری‌سازی کامپیوترهای کوانتومی انجام داده است.
کد خبر : 195896

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از بلومبرگ، کامپیوترهای کوانتومی و قدرت نجومی آنها برای محاسبات، مدت‌هاست که اختراع شده‌اند اما این کامپیوترها آنقدر خاص و سریع هستند که فقط برای اهداف خاصی قابل استفاده بوده‌اند و استفاده وسیع و تجاری از آنها هنوز میسر نشده است.


در این عرصه شرکت‌های بزرگی در حال رقابت هستند اما بلومبرگ به‌تازگی مدارک و شواهدی را از یک عملیات مخفی به‌دست آورده که گوگل در آن دست دارد.


گوگل که بدون شک سردمدار ذخیره‌سازی ابری‌ است و اکنون مراکز داده این شرکت کل دنیای داده‌ها را در اختیار دارند، تلاش می‌کند که کامپیوترهای کوانتومی‌اش را به کار اندازد.


این کامپیوترها با وجود توانمندی‌های بالایی که دارند، در مرکز گوگل عملا خاک می‌خورند و دسترسی عمومی به آنها وجود ندارد.


اکنون گوگل تلاش می‌کند با راه‌آندازی مرکز پردازش کوانتومی، از این کامپیوترهای مافوق پیشرفته، برای مقاصد تجاری بهره بگیرد.


یکی از طرح‌هایی که گوگل در سر دارد، تطبیق سرعت کارها با سرعت محاسبات کامپیوتر کوانتومی‌ است.


این بخش در واقع شاه‌کلید ورود کوانتومی‌ها به پردازش‌های روزمره است و هر شرکتی که در این زمینه پیشتاز شود، برای مدتی هرچند کوتاه، منافع بزرگی به‌دست می‌آورد.


روزگاری در اینترنت داشتن حساب ایمیلی که حجم بالاتر از سه مگابایت داشته باشد، هزینه‌بردار بود و با پرداخت چند ده دلار، نهایتا می‌توانستیم 15 تا 20 مگابایت فضا برای ایمیل‌هایمان بخریم اما گوگل از راه رسید و پیشنهاد داد که ایمیلی با حجم یک گیگابایت به صورت مجانی به کاربر ارائه می‌دهد؛ این انقلاب در ذخیره‌سازی داده‌ها، نسل تازه‌ای از اینترنت و خدمات را فراهم آورد اکنون در صورتی که باز هم گوگل موفق شود رقبایی مانند مایکروسافت و IBM را در عرصه رایانش کوانتومی پشت سر گذارد، اینترنت آینده با امروز متفاوت خواهد بود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته