دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1396 - 12:12
سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور:

صاحبان کارت‌های ملی تا پیش از سال 89 برای تعویض اقدام کنند

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور عنوان کرد: صاحبان کارت ملی پیش از سال 89 (80 تا 89) تا پایان سال باید برای تعویض کارت و دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.
کد خبر : 193163

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: تا به امروز برای بیش از 24 میلیون ایرانی واجد شرایط کارت هوشمند ملی صادر شده است.


وی افزود: کارت‌های ملی که تاریخ صدور آن از سال 80 تا 89 است، تنها تا پایان سال دارای اعتبار است و عملا از ابتدای سال آینده فاقد اعتبار خواهد بود. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود از امروز تا پایان سال به تدریج برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کنند.


ابوترابی تصریح کرد: اما کارت‌های ملی که تاریخ صدورشان از سال 90 تا 96 است، فعلا دارای اعتبار است و نیاز ضروری برای تعویض کارت ندارند.


وی عنوان کرد: افرادی که قصد تعویض کارت ملی خود را دارند، باید به دفاتر پیشخوان دولت، پست و ثبت احوال مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند که پس از تکمیل این مراحل، کارت هوشمند ملی حداکثر بین 15 روز تا یک‌ماه برای فرد صادر می‌شود.


سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در ادامه با توجه به مبلغ پرداختی افراد در ازای دریافت کارت هوشمند ملی، گفت: افراد هنگام مراجعه به مراکز دفاتر پیشخوان دولت یا اداره پست باید جهت ثبت‌نام مبلغ حدود 7 الی 9 هزار تومان و در زمان تحویل کارت ملی نیز 2 هزار تومان پرداخت کنند که البته 20 هزار تومان نیز باید به خزانه دولت واریز کنند، یعنی دریافت کارت هوشمند ملی حدود 31 هزار تومان خواهد بود.


وی افزود: اگر مرکزی بیش از این مقدار را از فردی اخذ کند، خلاف قانون است و با فرد خاطی برخورد می‌شود.


ابوترابی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی‌ بر اینکه عکس‌های تهیه شده برای کارت هوشمند ملی در مراکز پیشخوان دولت و ادارات پست دارای کیفیت مناسبی نیست و این مشکلاتی را برای افراد ایجاد کرده است، عنوان کرد: اخیرا تعدادی دستگاه مدرن وارد کشور شده است و به تمام پایگاه‌ها آموزش‌های لازم در‌خصوص استفاده از آن نیز ارائه می‌شود که امید است با این تمهیدات این مشکل نیز به زودی برطرف شود.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی‌بر اینکه کارت هوشمند ملی برای افراد چه کاربردهایی خواهد داشت، گفت: کارت هوشمند ملی صرفا جهت احراز هویت استفاده می‌شود، اما پیش‌بینی شده کارکردهای دیگری نیز به آن افزوده شود. البته این اطمینان را به مردم می‌دهیم که استفاده از کارت هوشمند ملی منجر به فاش شدن اسرار هویتی آنها نخواهد بود و این اطلاعات در اختیار هر سازمان یا ارگانی قرار نمی‌گیرد.


ابوترابی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه برای ثبت‌نام و دریافت کارت هوشمند ملی حضور شخص الزامی است، در این خصوص برای معلولین و بیماران خاص چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: تعدادی پایگاه سیار در نظر گرفته شده است که برخی از این پایگاه‌ها به مراکزی که معلولان و جانبازان نگهداری می‌شوند مراجعه و مراحل ثبت‌نام آنها را تکمیل می‌کنند، اما معلول یا بیماری که در منزل نگهداری می‌شود باید نشانی خود را به سازمان ثبت‌احوال اعلام کند تا پایگاه‌های سیار به نشانی محل سکونت آنها اعزام شود.


سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در ادامه درباره تاخیر در تحویل کارت‌های هوشمند ملی، عنوان کرد: از زمانی که فرد برای کارت هوشمند ملی ثبت‌نام می‌کند، 15 روز الی یک ماه زمان نیاز است تا کارت صادر و به فرد تحویل داده شود، اما در این میان برخی افراد به مدت طولانی در لیست دریافت قرار می‌گیرند که به این افراد توصیه می‌شود به مراکزی که برای ثبت‌نام مراجعه کردند، رجوع کنند و علت را جویا شوند، زیرا ممکن است در اطلاعاتی که آنها برای ثبت‌نام ارائه کردند، اختلالی وجود داشته باشد که مانع از صدور و تحویل کارت شده است.


وی افزود: البته در حال‌حاضر مراکز ثبت‌نام از جمله دفاتر پیشخوان دولت، اداره پست و ثبت‌ احوال ملزم هستند که اگر مشکلی در ثبت‌نام افراد وجود داشت، سریع با فرد تماس گرفته و کارت را در اسرع وقت به آنها تحویل دهد.


ابوترابی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه برخی افراد در مرکزی به عنوان مثال شمال‌شرق تهران برای دریافت کارت هوشمند ملی مراجعه می‌کنند، اما در زمان تحویل باید به جنوب تهران و یا مراکز دیگر بروند که این مساله مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است، گفت: در برخی مراکز به دلیل تجمع و ازدحام جمعیت ما مجبور شدیم به سایر مراکز مجوز صرفا تحویل را بدهیم که این اقدام موجب پیشگیری از ایجاد صف‌های طولانی در مراکز و کاهش ازدحام جمعیت می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته