دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1394 - 09:31
از اعمال قدرت تا دخالت؛

داستانی تکراری به نام «تعلیق فوتبال ایران»/ این بار هم به خیر می‌گذرد؟

بار دیگر خطر تعلیق، فوتبال ایران را نشانه رفته است، داستانی تکراری که هرازچندگاهی ورزش پرمخاطب کشور را تهدید می کند.
کد خبر : 19280

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری آنا، آذر سال 85 بود که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، فدراسیون فوتبال ایران را به دلیل دخالت مسئولان سیاسی در امور این فدراسیون تعلیق کرد. در آن زمان محمد علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی دولت احمدی نژاد، محمد دادگان را به دلیل عملکرد ضعیف تیم ملی در جام جهانی 2006 از ریاست فدراسیون فوتبال برکنار کرد. هرچند پس از اینکه متوجه شد فیفا اجازه چنین کاری را به او نمی‌دهد سعی کرد با تحت فشار قرار دادن دادگان، او را مجبور به استعفا کند؛ اتفاقی که سرانجام افتاد، اما این استعفا نوشدارو پس از مرگ سهراب بود. دادگان استعفا داد تا فوتبال ایران تعلیق نشود، اما مسئولان فیفا به خوبی متوجه این مطلب شده بودند که استعفای وی در شرایط عادی صورت نگرفته است، فوتبال ایران را تعلیق کردند تا کمیته‌ای که مورد تایید فیفا بود به تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و تطبیق آن با اساسنامه فیفا بپردازد. پس از مدتی فوتبال ایران از تعلیق خارج شد و علی کفاشیان در یک انتخابات فرمایشی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد.


از آن ماجرا 9 سال می گذرد اما به نظر می‌رسد مدیران وزارت ورزش بدون در نظر گرفتن این واقعه تلخ شرایط را برای تعلیق دوباره فوتبال ایران آماده می‌کنند. محمود گودرزی دومین وزیر ورزش تاریخ ایران از همان ابتدای حضورش در این وزارتخانه بنای ناسازگاری را با مسئولان فدراسیون فوتبال گذاشت، تا جایی که تغییرات گسترده‌ای با نظر مستقیم وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال صورت گرفت. محمد مهدی نبی، فریده شجاعی و هادی آیت‌الهی از جمع فدراسیون نشین‌ها خارج شدند تا جا برای حضور اسلامیان و اسدی در پست های نائب رئیسی و دبیر کلی باز شود. در کنار دخالت‌های آشکار وزیر ورزش در چیدمان مدیران فدراسیون فوتبال اظهارنظر‌های گاه و بیگاه وی در خصوص کارلوس‌ کی‌روش سرمربی تیم ملی هم برای فدراسیون فوتبال مشکلاتی را به وجود آورد.


دستور وزیر برای تنبیه داور


اما این پایان کار دخالت‌های وزیر ورزش در امور فدراسیون فوتبال نبود چرا که پس از حواشی ایجاد شده پیرامون بازی تراکتورسازی و نفت، گودرزی در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «دستورات لازم به فدراسیون فوتبال برای تنبیه تیم داوری داده شد تا به طور قاطعانه با آنها برخورد انضباطی به عمل آید و اخبار آن طی یک یا دو روز آینده به اطلاع علاقمندان فوتبال و تیم تراکتورسازی خواهد رسید. علاوه بر تنبیه داوران توسط فدراسیون فوتبال جرایم سنگینی نیز برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.»


اینکه گودرزی به صورت کاملا واضح از واژه‌ی «دستور» استفاده می‌کند، نشان می‌دهد که وزارت ورزش، دخالت در امور فدراسیون فوتبال را به عنوان یک حق برای خود متصور است اما واکنش رئیس فدراسیون فوتبال در قبال دخالت وزیر ورزش در امور این فدراسیون جالب است. کفاشیان در این باره اظهار داشت: «همانطور که وزیر ورزش در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا از این رشته حمایت کرد، این بار هم با ورود به مسایل بازی تراکتور و نفت، فدراسیون را در حل مشکلاتش یاری کرد.»


خطر در کمین فوتبال ایران


با اینکه علی کفاشیان دخالت‌ وزیر ورزش را امری عادی عنوان کرده‌ است اما احمدرضا براتی کارشناس حقوقی فوتبال، دخالت گودرزی در امور فدراسیون فوتبال را خطرناک توصیف کرد و گفت: «در گذشته و در بحث داوری با موارد حادتری روبرو بوده‌ایم که اینگونه با آن برخورد نکرده‌ایم. حال چگونه درباره یک مسئله کاملا فنی این اتفاق‌ها می افتد جای سوال دارد. بدون شک اظهارنظرهای مسئولان غیر فوتبالی و دخالت آنها در امور فدراسیون فوتبال به صلاح فوتبال کشور نخواهد بود و باعث می شود مدیران فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به فوتبال ایران حساس شوند و اگر همین روند ادامه داشته باشد بار دیگر خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید می‌کند.»


دخالت تنها حکم صادر کردن نیست


وزیر ورزش در حالی در امور اجرایی و فنی فدراسیون فوتبال اظهار نظر می‌کند و بعضا با دادن دستور خواهان حل مشکلات شده‌ است که اواخر سال گذشته در نشستی خبری درباره‌ شایعه دخالت وزارت ورزش در برکناری های صورت گرفته در فدراسیون فوتبال عنوان کرده بود: «دخالت زمانی صورت می‌گیرد که ما برای برکناری مسئولان فدراسیون فوتبال حکمی را صادر کرده باشیم، در حالی که ما تاکنون چنین کاری را انجام نداده‌ایم.»


احمدرضا براتی در این باره اظهار داشت: «با این حرف وزیر مخالفم. دخالت تنها با صدور حکم صورت نمی‌گیرد. همین که مسئولان فدراسیون برای انجام کاری تحت فشار قرار بگیرند، دخالت محسوب می شود. به طور حتم اگر در همان زمان که جابجایی‌هایی در فدراسیون فوتبال صورت گرفت، فیفا به هر نحوی متوجه می شد که در این تغییرات ردپای افزادی خارج از مجموعه فدراسیون فوتبال به چشم می خورد نسبت به آن تحقیق می‌کرد و حتی امکان تعلیق فوتبال ایران نیز وجود داشت.»


وی خطاب به مسئولان وزارت ورزش گفت: «به مسئولان وزارت ورزش توصیه می‌کنم که مراقب تصمیماتی که درباره فوتبال کشور می گیرند باشند چرا که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا اتفاق صورت گرفته در فدراسیون‌های فوتبال تمامی کشورها را رصد می کند و زیرنظر دارد.»


سیاستی خنثی و منفعلانه


بارها ثابت شده‌ است مسئولان فدراسیون فوتبال در قبال مسائل جاری این فدراسیون سیاست‌های منفعلانه‌ای اتخاذ می کنند. کفاشیان در 9 سالی که بر مسند ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زده سعی کرده با کنار آمدن با بسیاری از اتفاقات، حضورش در این فدراسیون را استمرار ببخشیده است، حضوری که همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که پایان آن چه زمانی زخ خواهد داد. ای کاش حافظه‌ تاریخی کفاشیان به کمکش می آمد و به یاد می آورد که 9 سال پیش با تصمیمات عده ای غیر ورزشی چه بر سر فوتبال ایران آمد. محمود گودرزی‌ در چند وقت اخیر در مسیری گام نهاده‌ است که پیش از این مسئولان پیشین ورزش کشور آن را طی کرده‌ اند؛ مسیری که پایان آن، تعلیق دوباره فوتبال ایران است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته