دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1396 - 08:58

​محدود کردن استفاده نوجوانان از اینترنت آنها را از مضرات فضای مجازی حفظ نمی‌کند

محققان موسسه سیاستگذاری آموزشی در بریتانیا می‌گویند محدود کردن استفاده نوجوانان از اینترنت ممکن است آنها را از مضرات شبکه‌های اجتماعی حفظ نکند، بلکه ممکن است پیشرفت مهارت‌های دیجیتال آنها را مختل کند و اجازه ندهد این نوجوانان استقامت عاطفی کافی پیدا کنند.
کد خبر : 191792

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، در گزارش اندیشکده سیاست‌گذاری آموزشی در بریتانیا آمده که محدود کردن استفاده کودکان و نوجوانان از اینترنت این فرصت را از آنها می‌گیرد که با دشواری‌های آنلاین آشنا شوند و راه‌های مقابله با آن را یاد بگیرند، مشکلاتی که سرانجام در مقطعی با آن روبه‌رو خواهند شد.


بر اساس تعریف سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی دانش آموزانی که تقریبا تمام عصر و شب خود را بعد از مدرسه در اینترنت می‌گذرانند -بیش از شش ساعت در یک تعطیل عادی آخر هفته- کاربر افراطی اینترنت محسوب می‌شوند.


این شامل انجام دادن تکلیف مدرسه، تماشای تلویزیون در اینترنت، وقت گذراندن در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری می‌شود.


براساس آمارهای مرکز آمار بریتانیا، ۵۶ درصد دانش آموزان ۱۰ تا ۱۵ ساله در یک روز عادی مدرسه سه ساعت یا بیشتر در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذراند؛ در حالی که یک سوم دانش آموزان در این سن در روزهای مدرسه اصلا به شبکه‌های اجتماعی سر نمی‌زنند.


به گزارش آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌ها در بریتانیا، ۵۹ درصد جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله در بریتانیا فکر می‌کنند که در اینترنت بیش از حد وقت صرف می‌کنند و یک چهارم آنها می‌گویند وقتی آنلاین نیستند دچار اضطراب می‌شوند.


در گزارش موسسه سیاستگذاری آموزشی آمده است که وقت گذراندن بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی احتمالا یکی از نشانه‌های مشکلات روانی است و به‌خصوص استفاده بیش از حد از اینترنت با افسردگی مرتبط است.


با این حال این گزارش تاکید می‌کند که معلوم نیست علائم مشکلات روانی نتیجه وقت گذراندن زیاد در اینترنت است یا بر عکس، وجود این مشکلات باعث افراط در اینترنت می‌شود.


در این گزارش آمده است: «ما نمی‌گوییم که نباید هیچ محدودیتی باشد، این به عهده خود پدر و مادرهاست. اما ما باید مطمئن باشیم که افراد جوان مهارت دیجیتال کافی پیدا کنند مثلا به تنظیم‌های امنیتی شبکه اجتماعی اهمیت بدهند یا فرد مزاحم را مسدود کنند».


دولت بریتانیا می‌گوید هدف اصلی‌اش پرورش کودکانی مقاوم و با اعتماد به نفس است بنابراین برای امنیت اینترنتی کودکان، جلوگیری از سوء استفاده‌های آنلاین و شناسایی علائم بیماری‌های روانی در مدارس برنامه دارد.


کوین کورتنی دبیرکل اتحادیه ملی آموزگاران بریتانیا با اشاره به اینکه شرکت‌های اینترنتی، خانواده‌ها و مدارس همه باید با هم مساله شبکه‌های اجتماعی را حل کنند، می‌گوید: «آنچه پیش روی پدر و مادرها است ارتباط زیاده‌روی در شبکه‌های اجتماعی با افزایش احتمال مشکلات سلامت روان است. برای یافتن راه‌هایی که کودکان را مقاوم‌تر کند، لازم است شرکت‌های اینترنتی مسئولانه‌تر عمل کنند و لازم والدین را توانمندتر کنیم تا از کودکان در اینترنت به بهترین شکل محافظت و پشتیبانی شود».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب