دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری ارکستر مجلسی ایران مطرح شد

منوچهر صهبایی: دغدغه مالی ندارم، دغدغه‌ام سطح نوازندگی در ایران است

نشست خبری ارکستر مجلسی ایران با حضور منوچهر صهبائی رهبر ارکستر و منیژه صهبائی دستیار برنامه‌های صهبائی صبح امروز 4 تیرماه در تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 190137

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، منوچهر صهبائی در نشست خبری ارکستر مجلسی ایران در خصوص چگونگی تشکیل و فعالیت این ارکستر که ادامه پروژه «ایرانم» صهبایی است گفت: «مدتی است که اغلب اوقات را در تهران می‌گذرانم و تاکنون بارها پیش آمده که نوازندگان علاقه‌مند به موسیقی سمفونیک درباره تشکیل ارکستر صحبت کردند اما من تاکنون این موضوع را پیگیری نکردم چرا که وقتی می‌خواهیم ارکستر تشکیل دهیم، باید نوازنده حرفه‌ای داشته باشیم و این افراد می‌بایست حقوق دریافت کنند، زیرا کار و تمرینات زیادی نیاز است.»


وی ادامه داد: «از یکسال و نیم پیش همسرم که مدیر برنامه‌هایم نیز است، پیشنهاد داد که ارکستری تشکیل دهیم تا رپرتوارهایی که کمتر اجرا شده‌اند، اجرا شوند. من فکر کردم ارکستری باید داشته باشیم که حقوق نوازندگان را تامین کنیم، بنابراین تصمیم گرفتم ارکستر مجلسی را تشکیل دهم. این ارکستر 21 نوازنده دارد. ما سعی می‌کنیم نوازندگان‌‌مان را از بین بهترین نوازندگان که در تهران داریم و کسانی که متعهد به کار هستند و البته علاقه‌مند به موسیقی هستند، انتخاب کنیم. از اتفاقات ما در این کنسرت، اجرای یکی از قطعات خیلی معروف موسیقی باروک ایتالیا یعنی «چهارفصل» ویوالدی است. ما در چهارفصل سعی کردیم 4 سولیست که تک‌نوازی را انجام می‌دهند از میان ارکستر باشند و این کار مشکلی است. طبق برنامه‌ریزی 4 سولیست در داخل ارکستر ساز می‌زنند و در هر بخش که نوبت اجرای‌شان شد، از میان ارکستر به جلو آمده و به تک‌نوازی می‌پردازند. این برای نوازندگان ما تمرین بسیار خوبی است.»


وی اعلام کرد: «در قسمت دوم برنامه از ادوارد گریک، آهنگساز رمانتیک نروژ قسمتی از یک اثرش به نام «پرگینت» را اجرا می‌کنیم و در ادامه سوئیتی به نام هوبرگ اجرا خواهد شد.»


صهبائی عنوان کرد: «ما با نوازندگان این ارکستر در آغاز کار صحبت کرده‌ایم و شرایط را مطرح کردیم و آنها نیز موارد ذکر شده را پذیرفتند و در ادامه قرارداد رسمی منعقد شد که مشخص می‌کرد چند جلسه تمرین و چند کنسرت برگزار می‌شود. اگر پروژه اول به خوبی با موفقیت ادامه پیدا کند، برای کنسرت‌های بعدی از نوازندگان خوب استفاده خواهیم کرد وگرنه اعضای جدید اضافه خواهند شد.»


ارکستر مجلسی ایران ارکستر نوپایی است


وی در بخشی از سخنانش به این نکته تاکید کرد: «ارکستر مجلسی ایران ارکستر نوپایی است و نباید از آن چندان توقع داشت، بلکه باید به این اجرا به عنوان تولدی برای ارکستر نگاه کرد. ما سعی داریم برنامه‌ها را به خوبی اجرایی کنیم، البته این شروع کار است.»


تشکیل ارکستر با هدف ارائه موسیقی علمی و جدی


منیژه صهبائی، مدیر برنامه‌ها و همسر منوچهر صهبائی نیز در این نشست خبری درباره اهداف ارکستر گفت: «این ارکستر با هدف ارائه موسیقی علمی و جدی تشکیل شده که می‌تواند آثار آهنگسازان ایرانی را نیز در‌برگیرد. اگر آثار خوبی به دست‌مان برسد، در برنامه‌هایمان به آن خواهیم پرداخت.»


اخلاق حرفه‌ای و نظم، اولویت انتخاب نوازنده


وی تاکید کرد: «برای ما بهترین نوازنده تعریف دیگری دارد. در وهله اول حرفه‌ای بودن به لحاظ اخلاقی و نظم است. نوازندگانی که به این ارکستر دعوت شده‌اند، در کنار تکنیک ساز زدن، باید به لحاظ اخلاقی از سطح خوبی برخوردار باشند. چرا که جدیدا باب شده که نوازندگان بر سر تمرین‌ها نمی‌روند و به صورت جدی به آن نمی‌پردازند و به دلایل مشغله‌هایی که دارند، بر سر تمرین‌ها حاضر نمی‌شوند، در حالی که کار ارکستر، کار گروهی است. بر همین اساس اعضای این ارکستر نظم و دیسیپلین دارند چرا که در آغاز با آنها صحبت شده تا با هماهنگی لازم کارها انجام شود.»


وی همچنین خاطرنشان کرد: «تشکیل ارکستر مجلسی ایران در ادامه پروژه «ایرانم» است که بر اساس آن آثار آهنگسازان ایرانی در خارج از کشور ضبط و حتی با تمام فشارها توسط ارکسترهای خارجی اجرا شد. صهبائی در قالب این پروژه تحقیقات بسیاری وسیعی درباره ارکستر سمفونیک انجام داد و در این زمینه بانک اطلاعاتی بسیار گسترده‌ای را تدوین کرد. من امیدوارم تشکیل ارکستر مجلسی ایران و ادامه این پروژه به سرنوشت خوبی داشته باشد.»


منوچهر صهبائی در خصوص مسائل مالی این ارکستر عنوان کرد: «امروزه همه دغدغه مالی دارند. من هرجا رهبری ارکستری برعهده داشتم، بزرگترین خرج‌ها و بزرگترین بودجه آن کنسرت حقوقی بود که به من می‌دادند. اما اینجا من چیزی نمی‌خواهم و هیچ‌ حقوقی برای خود در نظر نمی‌گیرم. طی 35 سال کار در اروپا، آن هم در بالاترین سطح هنری آنقدر درآمد داشتم که بخش زیادی از آن مانده است و من می‌توانم آن را سال‌ها برای چنین ارکستری صرف کنم.»


درآمدهای حاصل از ارکسترهای خارجی را صرف موسیقی در کشورم می‌کنم


وی ادامه داد: «در حال‌حاضر نمی‌توان از وزارتخانه چندان انتظار داشت؛ چرا که مشکل قراردادها بسیار زیاد است، ضمن اینکه ارکستر ما خیلی بزرگ نیست. نوازندگان باید حقوق بگیرند و من تصمیم دارم پولی که در مقابل کار در ارکسترهای خارجی به دست آورده‌ام را صرف موسیقی در کشورم کنم. بنابراین مسائل مالی در ارکستر مجلسی دغدغه من نیست، بلکه دغدغه من سطح نوازندگی در ایران است.»


وی تاکید کرد: «ما باید نوازندگانی داشته باشیم که در ساز و تکنیک نواختن تخصص و مهارت داشته باشند. ما در تاریخ موسیقی جهانی در ایران نیاز به نوازندگان خوب داریم و این طی 10 تا 30 سال گذشته به وجود نیامده، بلکه از شروع تاریخ موسیقی کلاسیک در ایران که بیش از 150 سال قدمت دارد، وجود داشته و هروقت خواسته‌ایم کار جدی در این حوزه کنیم، همیشه از تعدادی از نوازندگان خارجی استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم به نزدیکترین سطح استاندارد جهانی برسیم، ولی الان این کار غیرممکن شده است. البته استفاده از نوازندگان خارجی در دوره‌های مختلف اگرچه اقدام خوبی بوده، اما کافی نبوده است. ما از تاثیر بودن آن افراد در ایران چیزی نمی‌بینیم.»


وی در مورد برنامه‌های آتی ارکستر مجلسی نیز بیان کرد: «4 برنامه برای امسال در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان طراحی کردیم که با مشکل‌ برنامه‌ریزی‌های اینجا، برنامه بهار اجرایی نشد و به تابستان افتاد. ما تاکنون نتوانستیم با سالنی برای اجراها هماهنگ کنیم چرا که برنامه‌ریزی‌ها باید طویل‌مدت‌تر و مشخص‌تر باشد تا سالن‌ها بدانند که چه زمانی وقت دارند و چه زمانی برای اجرای ارکستر مجلسی خوب است. می دانیم روزهای برگزاری کنسرت اول ماه اصلا در زمان مناسبی قرار نگرفته است. به هر حال امیدواریم این خلا برنامه ریزی به سمتی کشیده شود که گروه ها و مجموعه های مستقل موسیقایی بتوانند برنامه سالانه ای داشته باشند تا بر اساس آن نسبت به برگزاری کنسرت ها اقدام کنند. ارکستر مجلسی از ساز‌های زهی و بادی تشکیل شده و ما در پروژه‌های آینده سعی کردیم رپرتواری انتخاب کنیم که این ساز‌ها را داشته باشد.»


وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: «هرچه گروه‌های موسیقی کلاسیک کوچکتر باشد ما به نمایندگان ماهرتری نیاز داریم، چرا که باید تک‌نوازی در اجرا وجود داشته باشد. »


ارکستر مجلسی ایران 8 و 9 تیرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: تالار وحدت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته