دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1396 - 09:21

ساخت باتری خودروی برقی با جلبک

پژوهشگران آزمایشگاه برکلی موفق شدند ترکیبی را از جلبک استخراج کنند که در ساخت باتری‌های بهتر برای انواع وسایل کاربرد دارد.
کد خبر : 189046

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل ازScienceDirect، زمانی‌که باتری‌های یون لیتیوم به بازار عرضه شدند، انقلابی در وسایل مختلف الکتریکی ایجاد شد که با آن استفاده از آنها طولانی‌تر و شارژ و طول عمر باتری‌شان بیشتر شده بود اما این باتری‌ها هم محدودیت خاص خود را داشتند. در کنار باتری‌های یون لیتیوم، باتری‌های لیتیوم سولفور نیز شناخته شده بودند. این نوع باتری از سولفور در کنار لیتیوم بهره می‌گیرد و سبک‌تر و پرانرژی‌تر است اما مشکل بزرگی سر راه وجود داشت و آن هم حل شدن سولفور در گذر زمان بود.


پژوهشگران آزمایشگاه برکلی در یک پژوهش موفق شدند نوعی چسب شیمیایی از جلبک دریای قرمز تولید کنند که با استفاده از آن می‌توان اجزاء باتری را به هم متصل و از حل شدن سولفور جلوگیری کرد.


از آنجا که سولفور به وفور در ضایعات شیمیایی یافت می‌شود و بسیار ارزان است، باتری‌های تولید شده از آن نیز ارزان هستند و با استفاده از این چسب، دوامی چند برابر باتری‌های فعلی خواهند داشت.


شرکت خودروسازی «جنرال موتور» آمریکا که سازنده شورلت بولت الکتریکی‌ است، یکی از سرمایه‌گذاران و شرکای آزمایشگاه برکلی‌ است و قصد دارد از نتیجه این تحقیقات در آینده خودروهای برقی بهره بگیرد. در صورتی‌ که پژوهشگران موفق به تثبیت این ویژگی در باتری‌ها شوند، نسل بعدی باتری‌های لیتیوم-سولفور، هم ارزان‌تر و هم سبک‌تر هستند و مدت بسیار بیشتری را دوام می‌آورند.


ترکیب حاصل از جلبک قرمز که یک نوع آفت دریایی محسوب می‌شود و خلیج فارس را نیز آلوده کرده است، به سادگی در طبیعت در دسترس است و مهم‌ترین ویژگی این باتری‌ها هم ساخت ارزان و مواد درد دسترس آنها خواهد بود. این باتری‌ها می‌توانند گوشی موبایل و خودروی برقی شما را از شارژهای پیاپی نجات دهند و همزمان پهپادها را هم به پروازهای طولانی بفرستند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته