دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1396 - 10:19

این ترفندهای علمی غذایتان را خوش‌طعم‌تر می‌کنند

همانطور که هر آشپز موفقی می‌گوید، در آشپزی و غذا، همه چیز، از سطح PH گرفته تا آنزیم‌ها و نوسانات درجه حرارت، به شیمی ختم می‌شود.
کد خبر : 186861

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، با استفاده از چندین حقیقت شیمی می‌توانید تعادل را حفظ کنید تا ماندگاری غذا بیشتر شود، کیفیت گوشت را بالا ببرید و حتی میزان کالری غذای مصرفی را کاهش دهید؛ همه اینها بدون جایگزین کردن مواد اولیه یا محدود کردن مقدار غذا امکان‌پذیر است.


کالری برنج را نصف کنید


در بسیاری از نقاط دنیا، برنج یکی از اجزای اصلی غذا محسوب می‌شود اما این همه نشاسته برای سلامت شما خوب نیست. در حقیقت، یک لیوان برنج شامل 240 کالری است که اگر نسوزد به راحتی تبدیل به چربی می‌شود.


دانشمندان راه ساده‌ای را پیدا کردند تا نشاسته را دستکاری کنند و مقاومت آن را در برابر تبدیل به گلوکز (قند پرکالری) افزایش دهند.


ابتدا مقداری، تقریبا سه درصد از وزن برنج، روغن نارگیل به آب جوش اضافه کنید، سپس برنج را اضافه کنید و بگذارید با حرارت پایین برای هشت تا 10 دقیقه بجوشد. وقتی برنج پخت، برای 12 ساعت آن را داخل یخچال بگذارید. سپس برنج را مجددا گرم کنید و با خیال راحت سرو کنید؛ کالری این برنج 50 تا 60 درصد کاهش یافته است.


چه اتفاقی افتاد؟ نشاسته در برنج دو نوع است: قابل‌هضم و غیرقابل‌هضم. نشاسته قابل‌هضم برخلاف نشاسته غیرقابل‌هضم، به سرعت تبدیل به گلوکز می‌شود و اگر سوزانده نشود به صورت چربی ذخیره می‌شود.


روغن نارگیل با مولکول‌های نشاسته تعامل می‎کند و ساختار آنها را تغییر می‌دهد. سپس خنک‌سازی 12 ساعته منجر به تشکیل پیوندهای هیدروژنی میان بخشی از نشاسته به نام «آمیلوز» می‌شود که آنها را تبدیل به نشاسته‌های غیرقابل‌هضم می‌کند.


جلوگیری از تغییر رنگ برش‌های میوه


می‌دانیم که مالیدن آب‌لیمو روی برش‌های میوه از قهوه‌ای شدن آنها جلوگیری می‌کند؛ اما اگر نخواهیم برش‌های سیب مزه شدید لیمویی ندهد، چه؟


یک ظرف کوچک را پر از آب کنید، آب یک لیموی کامل را به آن اضافه کنید، برش‌های میوه را در آن فرو ببرید، سپس آنها را درون یک کیسه زیپ‌دار بگذارید و داخل یخچال بذارید.


در این روش با استفاده از ویتامین C لیمو از فعالیت تغییر رنگ آنزیم‌ پلی‌فنل اکسیداز جلوگیری می‌شود اما میوه مزه شدید لیمو نمی‌دهد و رنگ و بوی خود را حفظ می‌کند.


با استفاده از جوش‌شیرین جوجه آبدارتری تهیه کنید.


اگر وقت ندارید گوشت مرغ یا گوشت‌های دیگر را مزه‌دار کنید، اضافه کردن مقدار کمی جوش‌شیرین به گوشت، قبل از پخت ،تاثیر مشابهی دارد. مقداری جوش‌شیرین روی گوشت خام بپاشید، کاملا مخلوط کنید، آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و بگذارید برای 15 دقیقه استراحت کند. سپس جوش‌شیرین روی گوشت را با آب بشورید. حالا گوشت آماده پخت است.


هرچه سطح PH کاهش می‌یابد، گوشت خام تازگی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه ظرفیت نگهداری آب گوشت نیز افزایش می‌یابد. بنابراین گوشت به جای آب پس دادن در هنگام پخت، آب را جذب می‌کند و در نتیجه گوشت حاصل لطیف‌تر و آب‌دارتر می‌شود.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

برچسب ها: گلوکز هانا حیدری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته