دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 خرداد 1396 - 14:30
در نشست خبری چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری مطرح شد؛

از پذیرش غیر قانونی بیماران خارجی خودداری شود

نشست خبری چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با رویکرد مهمان‌نوازی، صبح امروز با حضور مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری و فیاضی دبیر جشنواره برگزار شد.
کد خبر : 186477

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، فیاضی در ابتدای نشست خبری چهارمین جشنواره مشارکت ملی گردشگری خروجی سومین دوره جشنواره را شامل فعالیت‌هایی در حوزه استفاده بهینه ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی، تشکیل کمیته برنامه‌ریزی، انتخاب داوران صاحب نظر، شکل‌گیری دبیرخانه و نشست‌های متعدد با حضور داوران، تشکیل کمیته تخصصی و کدگذاری آثار، تخصیص جوایز قابل توجه با مشارکت صندوق کارآفرینی امید، شناسایی استان‌های برتر در جذب مشارکت مردم و ایجاد تبلیغات، ایجاد رقابت در موسسات گردشگری و مشارکت انجمن‌های هنری و فرهنگی معرفی کرد.


وی ادامه داد: «در دوره گذشته 440 اثر در بخش فیلم، هزار و 846 اثر در بخش عکس، 4 هزار و 250 اثر مردمی، 365 ایده و 90 سفرنامه به جشنواره رسید که نسبت به دوره قبل 151/5 درصد رشد داشت.»


مرتضی رحمانی موحد در بخشی از این نشست خبری با تقدیر از عوامل انتظامی و امنیتی یاد و خاطره شهدای حوادث اخیر تهران را تسلیت گفت و با توجه به حال و هوای انتخابات در اواخر اردیبهشت ماه اظهار کرد: «صنعت گردشگری و فعالان گردشگری با حضور و مشارکت‌شان و فعالیت‌هایی که داشتند نشان دادند که از ادامه مسیر خرسند هستند و علاقه‌ دارند سیاست‌های دولت در دوازدهمین دولت پیگیری شود و من از این بابت از همگان تشکر می‌کنم.»


وی عنوان کرد:‌ «سیاست‌ها و اقدامات سازمان و معاونت گردشگری و اجرایی شدن دیدگاه‌های ریاست جمهوری در بحث گردشگری همگی در چهارچوب اجرایی شدن اهداف است و من امیدوارم در 4 سال آتی این سیاست‌ها به خوبی اجرایی شود و بهره‌مندی آن برای خانواده بزرگ گردشگری باشد.»


معاون گردشگری اظهار کرد: «هدف‌هایی برای جشنواره مشارکت ملی گردشگری تعریف شده که جشنواره‌ای نوپا و نهادی نو است. این جشنواره راه خود را طی می‌کند تا جای خود را به عنوان یک ساز و کار تعاملی و ارتباطی بین بدنه مردمی گردشگری با ساختار تصمیم‌گیری باز کند. ظهور و ثبوت این تعامل در شکل هنری آن صورت می‌گیرد و ما هم آنچه در سه دوره رعایت کردیم را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهیم. جشنواره مشارکت ملی گردشگری شامل 4 عنوان فعالیتی است که از روز اول وجود داشته است. امسال هم در چهارمین دوره جشنواره این ساختار را حفظ می‌کنیم اگرچه به این فکر کرده‌ایم که جشنواره باید با تمرکز بر روی یک مورد کلیدی و راهبردی گردشگری باشد.»


وی افزود: «امسال موضوع مهمان‌نوازی را که یکی از موضوعات مهم و فصل مشترک نگاه ایرانی اسلامی این سرزمین است به جشنواره اختصاص داده‌ایم و گردشگری، سفر و آداب جامعه و تعامل جامعه میهمان و میزبان را انتخاب کرده‌ایم تا در 4 حوزه فیلم، عکس، ایده و سفرنامه‌نویسی آثار و پوشش‌ها و مشارکت‌هایی در بخش‌های مختلف و سنین و صنوف مختلف به جشنواره جذب شود. »


رونمایی گواهی‌نامه غذای ایرانی


رحمانی موحد همچنین در سخنانش نشان گردشگری حلال و آیین‌نامه مربوط به گواهی‌نامه گردشگری حلال بود را خروجی دوره گذشته جشنواره معرفی کرد و ادامه داد: «امسال قصد داریم یکی از مرتب‌ترین و با اهمیت‌ترین عنصر میهمان‌نوازی ایرانی را که سفره ایرانی است با عنوان گواهی‌نامه غذای ایرانی رونمایی کنیم و بتوانیم گردشگری غذا را به عنوان جاذبه و محصول گردشگری کشور خروجی جشنواره قرار دهیم. امیدوارم بستری برای حضور و مشارکت اقشار مختلف فراهم شود.»


وی با اعلام این‌که 31 مردادماه مهلت دریافت آثار خواهد بود عنوان کرد: «جشنواره مشارکت ملی گردشگری شرایط عمومی و اختصاص دارد که به دو بخش حرفه‌ای و آماتور تقسیم می‌شود. ما امسال توانستیم مشارکت صندوق کارآفرینی امید را داشته باشیم.»


رحمانی موحد ضمن بیان این‌که از امروز بحث معرفی جشنواره در سطوح مردمی، شبکه‌های اجتماعی و ... را با حمایت رسانه‌ها آغاز می‌کنیم، تاکید کرد: «جشنواره در قالب مشارکت ملی گردشگری است اگر چه همیشه خود را در کنار سایر فعالیت‌های تخصصی سازمان می‌بینیم و با دریافت آثار و موضوعات مرتبط با جشنواره سعی داریم جاذبه‌های گردشگری و آنچه باعث حضور مردم، رونق یک منطقه و یا تصویرسازی برای معرفی بهتر یک منطقه می‌شود را در این جشنواره معرفی کنیم.»


اهدای اقلام صنایع دستی در قالب جوایز جشنواره


وی در سخنانش به این نکته اشاره کرد که یکی از جوایز امسال اقلام صنایع دستی است که در کنار وام صندوق امید و جوایز نقدی به برگزیدگان اعطا می‌شود.


رحمانی موحود در پاسخ به سوال فرهنگی آنا مبنی‌بر اینکه خروجی برترین‌ ایده‌های دوره‌های پیشین چگونه شکل عملیاتی به خود گرفته است، گفت:‌ «خروجی جشنواره را در 4 بخش در قالب موضوعات تولید و محتوا استفاده می‌کنیم. در بخش خاطره نویسی یا سفرنامه نویسی آثار مربوط باید به چاپ رسد و در دسترس قرار گیرد تا نگاه و ظرافت‌ها و شیوه‌های مردمی برای اینکه یک سفر، مسیر و خاطره را تعریف کنند مشخص شود. همچنین از سال گذشته گفتیم برای حمایت از ایده‌ها با صندوق کارآفرینی امید هماهنگی می‌کنیم که ایده‌های برتر جایزه 100 میلیون تومانی و وام 4 درصد اختصاص یابد و این کاری است که ما می‌توانیم انجام دهیم چرا که تعهدی به صاحب ایده نداریم اگر چه صاحبان ایده‌ها به ما رجوع کنند به آنها کمک خواهیم کرد.»


وی ادامه داد: «پیشنهاد خوبی است که ارتباط میان صاحب ایده و معاونت گردشگری بیشتر شود تا هم از منظر محتوا و هم اجرا به بیشترین حد از همکاری برسیم.»


جوایز جشنواره کم نشده بلکه جوایز با اقلام صنایع دستی جایگزین شده


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فرهنگی آنا در خصوص جوایز جشنواره که بر اساس اطلاعاتی که در دست خبرنگاران قرار گرفته بود نسبت به سال گذشته سطح نزولی داشته است، تشریح کرد: «جوایز نوعی ایجاد انگیزه و نوعی اراده را با خود به همراه دارد ضمن اینکه ما میزان جوایز را کم نکردیم بلکه جوایز جشنواره را با اقلام صنایع دستی جایگزین کرده‌ایم که به همراه جوایز نقدی و حمایت صندوق کارآفرینی امید و تخصیص اعتبار به برگزیدگان اعطا می‌شود اگر چه تلاش می‌کنیم که این جشنواره در سال‌های بعد بتواند جوایز خوب و شگفت‌انگیزتری را معرفی کند.»


در بخش دیگری از این نشست خبری پیشنهاد بحث گزارش‌نویسی برای دوره‌های بعد و همچنین ارزیابی فعالیت رسانه‌ها درباره جشنواره مشارکت گردشگری و معرفی سه رسانه برتر در مراسم اختتامیه آن از سوی مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی مطرح شد که با استقبال رحمانی موحد روبه‌رو شد.


وی در بخش دیگری از این نشست درباره عملکرد شورای راهبردی گردشگری سلامت که از سال ۹۳ با حضور نمایندگان سازمان نظام پزشکی، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است، بیان کرد: « شورای راهبردی سلامت با تفاهم 4 دستگاه فعالیت خود را آغاز کرده و بعد اتاق بازرگانی ایران به آن پیوست و شورای عالی مناطق آزاد عضو جدید آن شد در طول سه سال شورا عملکرد خوبی داشت و در شرایطی که گردشگری از بی‌نظمی و بی‌چهارچوبی برخوردار بود به نظم و نظام رسید و انجمن بخش خصوصی را تشکیل داد.»


معاون گردشگری همچنین تصریح کرد: «ما امروز 33 شرکت در حال فعالیت داریم که 14 شرکت آن فاقد مجوز هستند ولی از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند و 19 شرکت که شامل بند «ب» می‌شوند. ما برای اینکه شرایط سهل‌تر شود با پیشنهاد وزارت بهداشت برای شرکت‌هایی که بند «ب» ندارند فرصت فراهم کردیم ولی در بررسی وضعیت گردشگری سلامت می‌بینیم که 33 شرکت با سرمایه‌گذاری و قانون‌مداری می‌خواهند فعالیت کنند و در بازارهای به دنبال شرکای خود باشند اما در کنار آنها عده‌ای بدون طی این مراحل و بدون سرمایه‌گذاری بیماران را به مراکز پزشکی می‌آورند و مراکز نیز آنها را پذیرش می‌کنند بنابراین باید از پذیرش غیر قانونی بیماران خارجی خودداری کنیم تا خدمات موثر و کارساز باشد چرا که در غیر این صورت رانت و بی‌انگیزگی ایجاد می‌شود.»


وی همچنین درباره گردشگری حلال نیز گفت: «نشان گردشگری حلال سال گذشته به چند واحد اقامتی اعطا شده و ضوابط آن توسط مجری، مشخص و احصا شده و تقریبا شناخت میدانی نسبت به موضوع در استان‌ها بوجود آمده که بعد از عید نوروز جمع‌بندی‌ها درباره‌ی آن به نتیجه رسیده و در ادامه نیز کمیته راهبری گردشگری حلال که شیوه‌نامه و گواهی‌نامه مربوطه را تدوین کرده، شکل گرفته است. اعطای این نشان بزودی در سطحی گسترده در استان‌ها آغاز می‌شود. قصد داریم آن را بین‌المللی کنیم، چون معتقدیم اگر در داخل محدود بماند تأثیرگذاری واقعی نخواهد داشت. البته شورای راهبری حلال که در دولت تصویب شده نیز شکل گرفته که به طور موازی آن ضابطه‌ها را در این شورا مصوب می‌کنیم تا از منظر حقوقی، زیرساختی و اسنادی در کشور نهادینه شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته