دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سامانه شناسه کالا رونمایی شد؛

درج کد شناسه کالای وارداتی از مبدا/ شکست طرح‌‌های نظارتی گذشته تکرار نمی شود

معاون امور اقتصاد و بازرگانی وزارت صنعت از راه اندازی سامانه شناسه کالا خبر داد.
کد خبر : 183623

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، یدالله صادقی معاون امور اقتصاد و بازرگانی وزارت صنعت در نشست خبری با خبرنگاران از راه اندازی سامانه شناسه کالا خبر داد.


معاون نعمت زاده در تشریح عوامل اصلی راه اندازی این سامانه گفت: در راستای اجرای آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ که بر ایجاد شناسنامه ، شناسه و کد رهگیری برای کالاهای گروه هدف تاکید دارد، با تشکیل کارگروههای تخصصی این سامانه ایجاد و راه اندازی شد.


وی ادامه داد: بعد از ابلاغ این آیین نامه، ستادی تحت عنوان ستاد ملی متشکل از ۱۰ کارگروه تخصصی شناسایی مراحل مورد نیاز برای تدوین دستورالعمل های خاص آغاز به کار کرد.


وی افزود: بعد از اتمام مراحل بررسی و مطالعه، ۱۱ دستورالعمل تدوین شد. با توجه به اینکه تمام دستگاه‌های مرتبط با فرآیند تجاری کالا از تولید تا حمل و نقل انبارداری هر یک آیین نامه ها و مقررات داخلی خود را داشتند ما باید با بررسی تمام این مقررات داخلی به دستورالعمل مشترکی می‌رسیدیم.


صادقی ادامه داد: با این سامانه کلیه فرآیندهای تجاری کالا در واردات و صادرات قابل رهگیری بوده و سرعت عمل در انجام تمام مراحل واردات، صادرات، انبار، ترخیص و .... به چند برابر می‌رسد.


معاون نعمت زاده گفت: از ۳۱ اردیبهشت ماه کلیه واردکنندگان دخانیات موظف هستند شناسه کالا را روی کالا نصب کنند. این شناسه برخلاف کد شبنم در همه مبادی تولید و روی کالاها نصب می‌شود.


وی با اشاره به اینکه تمامی اقلام کالاها در 1497 دسته، تقسیم بندی شده اند، افزود: کالاهای هدف‌دار برای اولویت‌بندی و دریافت شناسه کالا در سه دسته‌بندی تقسیم شده‌اند. البته اگر تعداد تجهیزات دارویی و دارو را بخواهیم به این لیست اضافه کنیم میزان کالاهای شناسه دار به بیش از 400هزار کالا می رسد.


صادقی در خصوص دسته‌بندی سه‌گانه کالاها را اینگونه بیان کرد و گفت: در گروه «الف» کالاهای هدف از قبیل داروهای انسانی و حیوانی، مکمل‌های دارویی، تجهیزات و خدمات پزشکی، ،فرآورده بهداشتی و زیست محیطی گنجانده شده است؛ البته دخانیات و تلفن همراه نیز باید از 31 اردیبهشت ماه باید کالاهای خود را با نصب شناسه جدید وارد می کردند بنابراین تاجر باید با دریافت کدشناسه،‌ به تولیدکننده سفارش درج آن را بر بسته های وارداتی ارائه می کرد تا آن کالاها به صورت شناسنامه‌دار وارد کشور شوند.


وی ادامه داد: در گروه «ب» ابتدا لوازم خانگی با شاخص‌های (تلویزیون، یخچال‌فریزر، کولرگازی و اسپیلت، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروویو و جارو برقی)، قطعات مصرفی وسایل نقلیه، فرآورده‌های مشتقات نفتی، طلا و دام زنده بوده اند که از تاریخ 31 خردادماه تمامی این کالاها برای واردات باید دارای شناسه رهگیری باشند و اگر GTIL بین‌المللی دارند باید توسط واردکننده ابتدا مجوزها و ثبت سفارش آن در سامانه وارد شود.


معاون امور اقتصاد و بازرگانی وزارت صنعت درخصوص سومین گروه را وسایل و محصولات کشاورزی نام برد و گفت: در مجموع 162 کالای کشاورزی از قبیل دانه گندم انسانی (فله)، دانه گندم انسانی (دارای بسته بندی)، دانه گندم دامی (فله)،دانه گندم دامی (دارای بسته بندی)، بذر گندم (فله)، بذر گندم (دارای بسته بندی)، دانه جو (فله)، دانه جو (دارای بسته بندی)، بذر جو (فله)، بذر جو (دارای بسته بندی)، شلتوک برنج (فله)، شلتوک برنج (دارای بسته بندی) و ... در این لیست وجود دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات وزارت صمت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته