دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 خرداد 1396 - 13:05
در مراسم سی‌و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر ولایتی: مدارس سما در تربیت تکنسین‌ها فعال‌تر عمل کند/ تراریخته یک طرح استعماری است/ به دنبال بورسیه نخبگانی هستیم که تمکن مالی ندارند

سی‌و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان با حضور رئیس هیات موسس و سرپرست و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 181760

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی در سی‌و‌پنجمین سالگرد راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان گفت: «سالگرد راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین جشنواره فرهیختگان را گرامی می‌داریم.»


او همچنین یاد آیت‌الله هاشمی در راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی را گرامی داشت و گفت: «از زحمات همه روسای قبلی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر جاسبی، دکتر دانشجو و دکتر میرزاده و همه معاونان این دانشگاه تشکر می‌کنیم. اگر دانشگاه آزاد اسلامی در کشور ما توسعه یافت به این دلیل بود که کشور ما این ظرفیت را داشت، اسلام هم مبنایش بر علم است و سوره‌های اولیه قرآن با خواندن و نوشتن شروع می‌شود. اولین مدارس و دانشگاه‌ها در مساجد بودند و این خیلی مهم است. امروز شرایط تحصیل برای همگان فراهم شده است تا جایی که ما صندلی داریم ولی داوطلب نداریم، قبلا از هر 10 نفر یک نفر می‌توانست وارد دانشگاه شود اما امروز هر کس بخواهد می‌تواند ادامه تحصیل دهد و مانعی وجود ندارد.»


ولایتی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در کمیت به جاهای خوبی رسیده است، این که می‌گوییم حالا نوبت کیفیت است به این معنی نیست که کمیت باید فراموش شود، هم کمیت و هم کیفیت لازم است نباید کمیت را دست کم بگیریم.»


رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیش از آنکه درباره موضوع توقعات ملی از این دانشگاه سخن بگوید، گفت: لازم است این را بگویم که تراریخته یک طرح استعماری است. وی سپس افزود:‌ «فرار نخبگان یک معضل جهانی است، متاسفانه برخی کشورها با ما عناد دارند، مثلا کانادا بدون هیچ دلیلی سفارت‌خانه‌اش در ایران را تعطیل کرد، امروز سفارتخانه‌ها بیشترین تلاش را برای جذب نخبگان ما می‌کنند، در سال 96 باید جذب نخبگان در اولویت قرار گیرد، چرا که هر کسی ترجیح می‌دهد در کشور خودش درس بخواند. بخشی از بودجه امسال را صرف این کار خواهیم کرد، دکتر نوریان و دکتر موسی‌خانی هم برنامه عملی برای جذب نخبگان را به ما بدهند. ممکن است گفته شود اهداف این کار چیست، اولین اتفاق این است که از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌شود و همچنین برای آموزش و پژوهش کادرسازی می‌شود.»


او با بیان اینکه «به دنبال بورسیه نخبگانی هستیم که تمکن مالی ندارند»، افزود: ‌«ما باید برای نخبگان کمک هزینه تحصیلی، مسکن و معافیت از پرداخت تحصیل را در نظر بگیریم، چرا که این عوامل برای جذب نخبگان لازم است، همچنین باید دغدغه یافتن شغل برای آنها را از بین ببریم این‌گونه هم زندگی کنونی‌شان را تامین کرده‌ایم و هم شغل آینده‌شان را فراهم کرده‌ایم.»


ولایتی گفت:‌ «همچنین باید پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی در اولویت قرار گیرد. عملی کردن کارهای تئوری جزو اساس آموزش است، باید نیازها مشخص شود و با دستگاه‌های صنعتی ارتباط برقرار شود.»


رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی به زیان‌دهی برخی از واحدهای دانشگاهی اشاره کرد و گفت:‌ « استان ها در منطقه خود زیان دهی واحدها را متوقف کنند. آن دانشگاهی که بتواند نیازهای منطقه خود را برطرف کند امتیازات خاصی هم دریافت می‌کند، تعطیل کردن واحدها پاک‌کردن صورت مساله است، دلخوشی مردم این است که در مناطق دور دست نیز دانشگاه وجود دارد، باید راهی را پیدا کنیم که جلوی ضرر دهی دانشگاه‌ها را بگیریم.»


ولایتی در پایان گفت: «مدارس سما در تربیت تکنسین‌ها فعال‌تر عمل کند، ما امروز مهندس و کارگر ساده در کشور زیاد داریم ولی بین این دو یعنی تکنسین‌ها را کم داریم باید به این موضوع توجه شود همچنین برنامه‌ریزی برای آمایش سرزمینی نیز باید در اولویت کاری قرار گیرد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته