دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 ارديبهشت 1396 - 13:00

پخش زنده از تأسیسات انرژی خورشیدی آدم فضایی‌ها

دانشمندان برای کشف راز نهفته در سایه‌ای که روی یک ستاره افتاده است، به‌دنبال پخش تصاویر زنده از آن هستند.
کد خبر : 181112

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از PopularMechanics، در نجوم می‌توان به سفرهایی در زمان رفت یعنی فاصله‌ها آنقدر زیاد هستند که نور حاصل از اتفاقاتی که در نقطه‌ای درودست افتاده است، صدها، هزاران یا حتی میلیاردها سال بعد بعد به ما می‌رسد و ما امروز ناظر چیزی هستیم که در واقع در آن زمان رخ داده است.


ستاره KIC 8462852 که سال 2016 مدتی روی تیتر اخبار فضایی بود، اکنون دوباره خبرساز شده است. این ستاره در فاصله 1277 سال نوری از زمین قرار دارد و ستاره‌شناسان با رصدهای رادیویی متوجه شدند که تابش‌های این ستاره طی 30 سال گذشته بسیار نامنظم بوده است و از هیچ الگویی پیروی نمی‌کند. این مساله موجب شد تا تلسکوپ‌های طیف‌نگار و نوری نیز به سوی منظومه این ستاره نشانه روند و در نهایت تنها توضیح نسبتا منطقی‌ای که برای این پدیده ارائه شد این بود که آدم فضایی‌هایی که در آن منظومه زندگی می‌کنند، سازه‌هایی برای جمع‌آوری انرژی خورشید خود ساخته‌اند که روی آن سایه می‌اندازد.


شگفتی‌ها در این ماجرا زیاد بودند از جمله اینکه این سازه فضایی باید ابعادی نزدیک به سیاره مشتری داشته باشد تا بتواند از این فاصله دیده شود و اظهارات ضد حیات ماورایی که این پدیده را حاصل عبور دنباله‌دارها یا وجود گرد و غبار و گازها می‌دانستند اما برای روشن شدن موضوع تنها راه‌حل این است که بدانیم در نزدیک‌ترین زمان ممکن، در آنجا چه می‌گذرد.


برای رسیدن به یک تصویر که زمانی نزدیک‌تر به 1277 سال قبل داشته باشد، ستاره‌شناسان در حال تلاش برای هماهنگی تلسکوپ‌ها و اعزام تلسکوپ‌های فضایی به فاصله‌ای نزدیک‌تر هستند تا وقایع امروزی‌تر را با اتفاقاتی که از 1300 سال قبل تا 1277 سال قبل رخ داده، تطبیق دهند و تصمیم بگیرند که آیا سازه‌های انرژچی خورشیدی آدم‌ فضایی‌ها این سایه‌ها را می‌سازد یا گرد و غبار فضایی؟ نظریه دنباله‌دارها تا امروز تقریبا به‌طور کامل مردود شده است و از نظر قوانین و قواعد شناخته‌شده این اجرام آسمانی، قابل پذیرش نیست.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته