دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1396 - 08:50

پیچش عطر گل و حال و هوای آیین گلاب‌گیری

گلاب عرقی است که از قدیم از تقطیر گل سرخ یا گل محمدی به دست می‌آمده، اما همچنان با تقاضای موجود از سوی صنعت عطر‌سازی روغن گلاب به عنوان محصولی مورد استفاده در صنایع بهداشتی مورد استقبال است. گلاب علاوه بر موارد بهداشتی و عطرسازی در صنایع غذایی و درمانی نیز به کار گرفته می‌شود.
کد خبر : 179267

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، با فرارسیدن اردیبهشت ماه همه جا سخن از زیبایی طبیعت و آغاز مراسم گلابگیری است. در این ایام سفر به استان کاشان و سیر در گلستان‌های گل محمدی در شهرها و روستاهای اطراف آن بخصوص در نیاسر و قمصر بیشتر از دیگر ایام سال است.


اکثر افراد، اردیبهشت ماه کاشان را به فصل گل و گلاب می شناسند، چراکه این زمان، ایامی است که شادابی، نشاط و جلای روح و روان را در گلستان‌های گل محمدی این منطقه می‌توان به وضوح لمس کرد.



با شکفتن گل‌های محمدی و نیمه‌های اردیبهشت ماه هر سال مراسم سنتی گلابگیری در منطقه کاشان و حومه آغاز می‌شود و تا نیمه‌های خرداد نیز ادامه می‌یابد. در این میان گردشگران و بازدیدکنندگان از جای جای ایران و حتی خارج از کشور به این مناطق می‌آیند تا از شور و نشاط این ایام و عطر و بوی این نعمت خدادادی بهره‌مند شوند.



حال و هوای شهرهایی چون نیاسر و قمصر در این ایام با پیچیده شدن عطر گل محمدی، هم‌نوایی کسانی که مشغول چیدن گل‌ها هستندو صدای پرندگان، بی‌مانند است و هر گردشگر را برای سفری هرساله به این خطه وسوسه می‌کند. از سویی دیگر شور و نشاط وصف‌ناپذیری اهالی این مناطق را فرا می‌گیرد و مردم از خروس خوان به سمت گلستان‌های گل محمدی می‌روند و برای بدست آوردن یک گل، منت صدها خار می‌کشند و گرمای هوا را به جان می‌خرند.


از طرفی دیگر، در چنین روزهایی گلاب‌گیر در کارگاه گلاب‌گیری، خود را برای روزی پرکار آماده می‌کند تا عطر و گلابی ناب را از گلهای به دست آمده به دست مشتریان و کسبه برساند که مشام مشتری را معطر سازد.







گلستان‌های گل محمدی دومین محصول باغی شهرستان کاشان از لحاظ وسعت سطح زیرکشت است چراکه بخش زیادی از گلاب‌ها در کنار عرضه به بازار داخلی، به دیگر کشورها نیز صادر می‌شود.


شهر تاریخی و زیبای نیاسر به لحاظ موقعیت طبیعی، یکی از 3 مرکز مهم تولید گل محمدی، گلاب و عرقیات گیاهی شهرستان کاشان و کشور محسوب می‌شود. چنین ویژگی کم نظیری به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در دامنه‌ شرقی کوههای کرکس و وجود چشمه‌ پرآب اسکندریه و قنات‌های زیاد است.


وجود فضاها، بناها و عناصر مهم و با ارزشی چون چارتاقی که قدمت آن به اواخر دوره‌ اشکانی و اوایل دوره‌ ساسانی می‌رسد (با ملحقات آن که از بین رفته‌اند)، چشمه‌ اسکندریه، غار رییس و آبشار زیبای آن در دوره‌ قبل از ورود اسلام به ایران همگی نشانگر اهمیت این نقطه در مراسم آیینی و پرستش است. همچنین احداث مسجدی در پای چشمه- که شاید بر روی بنایی باستانی استمرار یافته باشد و یا توجهی که در دوره‌ صفوی به آن شده، مانند احداث و یا بازسازی شهرک تالار و آسیاب و حمام پای آبشار و مقبره‌هایی که در کنار آنها قرار دارد یکی دیگر از نشانه‌های اهمیت این منطقه از دیرباز است.


در حقیقت غار تاریخی رییس و لایه کهن زیرین آن، چارتاقی، بافت تاریخی با عناصر، فضاها، راسته‌ها و بناهای عمومی و مسکونی متعدد و گوناگون، باغ‌های گسترده، گلستان‌های زیبا و قرارگیری در دامنه‌ کوه به همراه چشمه اسکندریه و آبشار معروف آن و باغ و کوشک تالار، نیاسر را به یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری کشور تبدیل کرده است.



انتهای پیام/

برچسب ها: کاشان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته