دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1396 - 11:18

ایده‌پرداز استارت‌آپ کاهو: نگران دزدیده شدن ایده‌ام نیستم

خیلی از نزدیک‌ترین افراد زندگی‌اش تلاش کرده‌اند او را از عملی کردن ایده‌اش منصرف کنند، اما محمد اکبری راه خودش را می‌رود و بالاخره استارت‌آپ «کاهو» را راه‌اندازی می‌کند. او دانش‌آموخته مهندسی صنایع است که با نگاه به کیفیت متفاوت محصولات غذایی به فکر راه‌اندازی وب‌سایتی می‌افتد که مردم را از سردرگمی دربیاورد و به آنها در خرید محصول غذایی مطمئن کمک کند. البته به قول خودش، این فقط یک بخش از استارت‌آپی است که حالا بازار کاری برای 10 نفر فراهم کرده است.
کد خبر : 178981

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از مجله سرآمد، ایده‌پرداز و مدیرعامل استارت‌آپ کاهو، حالا بین همکارانش به «مستر کاهو» معروف شده و در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به افق‌های بلندتری برای توسعه کاهو فکر می‌کند. با این کارآفرین 25 ساله درباره راه پرپیچ و خمی که برای استارت‌آپی شدن داشته، گفت‌وگویی شده است که در ادامه می‌خوانید:


*از «کاهو» برایمان بگویید. مخاطب استارت‌آپ کاهو باید در این وب‌سایت به دنبال رفع کدام نیازش باشد؟


قطعا برای همه ما پیش آمده که در خرید چند محصول مشابه دچار شک و تردید شویم یا اطلاعات کافی از کیفیت مواد غذایی نداشته باشیم. در خرید، به خصوص خرید محصولات غذایی، اطلاعات غیرموثق می‌تواند مشکل‌ساز باشد و حتی سلامتی خریدار را به خطر بیندازد. کاهو برای جلوگیری از همین مشکلات ایجاد شده است. ما اطلاعاتی را در خصوص مواد غذایی منتشر می‌کنیم که هم دقیق است و هم موثق.


کاهو یک سیستم مقایسه و رتبه‌بندی محصولات غذایی است. به این معنا که کاهو با رتبه‌بندی و مقایسه برندهای تولیدکننده محصولات غذایی، کاربر را در انتخاب بهترین کالا راهنمایی می‌کند. در کنار ارائه محتوای موثق و تخصصی در مقالات گوناگون، محتوای تصویری از محصولات مختلف غذایی نز ارائه می‌شود که مخاطب را در تصمیم‌گیری بهتر یاری می‌دهد.


کاهو علاوه بر رتبه‌بندی و مقایسه برند با برند، یکسری اطلاعات تکمیلی در مورد مثلا کربوهیدرات‌ها، روغن پالم و... در موادغذایی مختلف را هم ارائه می‌دهد. در کنار اینها، کاربرها می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و تجربیات خود را در مورد محصولات مختلف به اشتراک بگذارند.


* اما ممکن است برخی کاربرها با سوگیری وارد این تعاملات شوند، یا به تبلیغ محصولات خود بپردازند. آیا کاهو برای جلوگیری از چنین مساله‌ای چاره‌جویی کرده است؟


بله، ما برای اشتراک‌گذاری نظرات مخاطبان، قوانین خاصی داریم که روی همه کامنت‌ها اعمال می‌شود که اجازه تخریب یا تبلیغ سازمان‌یافته یک محصول غذایی را نمی‌دهد.


* راستی چرا «کاهو»؟ اصلا چه شد که این نام را برای ایده خود انتخاب کردید؟


در واقع دنبال اسمی بودیم که ضمن اینکه تعداد حروفش کم باشد، حس سلامتی و سبز بودن را هم القا کند. از طرف دیگر باید نام استارت‌آپ ما با موادغذایی هم مرتبط می‌بود، به لحاظ اینکه کاهو انواع متفاوتی دارد، اما همگی‌شان سبزرنگ هستند، این نام را برای ایده خود انتخاب کردیم. البته بد نیست این را هم بگویم که ابتدا می‌خواستیم از کاراکتر ببعی در مجموعه کلاه‌ قرمزی استفاده کنیم که از همان به کاهو رسیدیم. همچنین حواس‌مان بود که در برندسازی، اسم اگر با حروف پرحجم که در انتهای گلو ادا می‌شوند و همین‌طور با حروف کشیده که در جلوی دهان ادا می‌شوند، انتخاب شود، تلفظ راحت‌تری دارد و بیشتر در ذهن می‌ماند.


* ایده اولیه راه‌اندازی کاهو از کجا آمد؟ چه اتفاقی باعث شد جرقه این استارت‌آپ زده شود؟


راستش را بخواهید، ایده اولیه این استارت‌آپ با نیاز خودم و خانواده‌ام شکل گرفت. وقتی وارد فروشگاه و با برندهای مختلف محصولات غذایی روبه‌رو می‌شدم، تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند برایم مشکل می‌شد. در این بین تنها کسی که می‌توانست در انتخاب محصول به من کمک کند، فروشنده بود که نظر چندان موثقی هم ارائه نمی‌کرد. وقتی این مشکل را با خانواده درمیان گذاشتم، فهمیدم همگی با این مشکل مواجه شده بودند. این شد که ایده طراحی وب‌سایتی برای ارائه اطلاعات موثق و جامع در مورد محصولات غذایی در من شکل گرفت. فکر می‌کنم آبان 94 بود که این ایده به ذهنم خطور کرد. فروردین 95 پرداختن به ایده‌ام را به طور جدی‌تری پی گرفتم، تا اینکه در اول مهرماه امسال، وب‌سایت کاهو به آدرس https://www.cahoo.ir در دسترس عموم قرار گرفت. در این مدت از حدود 300 کاربر به طور حضوری و بیش از 1000 کاربر غیرحضوری اعتبارسنجی و نظرسنجی به عمل آمد. ما برای تکمیل شدن هر مرحله از کاهو، فیدبک‌های مختلفی گرفتیم تا اینکه کاهو به شکل امروزی درآمد و در دسترس عموم قرار گرفت. البته معتقدم هنوز اول راهیم و خیلی کار داریم.


*منظورتان از اینکه می‌گویید خیلی کار داریم چیست؟ کاهو قرار است به کجا برسد؟


ما تصمیم داریم تا چند ماه دیگر، سیستم خرید آنلاین کاهو در استان قزوین را هم راه‌اندازی کنیم. از آنجا که راه‌اندازی این سیستم مستلزم همکاری فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌هاست، کمی زمان نیاز داریم.


*این سیستم خرید آنلاین را تنها برای استان قزوین راه‌اندازی خواهید کرد یا تصمیم دارید کاهو در آینده کل کشور را پوشش دهد؟


قدم اول ما برای راه‌اندازی سیستم خرید آنلاین، استان قزوین است، اما در نهایت این سیستم کاهو می‌تواند کل کشور را پوشش دهد و کاربران در هرجای ایران که باشند می‌توانند به صورت آنلاین محصولات غذایی خود را تهیه کنند. البته لازم است بگویم در حال‌حاضر همه مردم در همه جای ایران می‌توانند از اطلاعات موجود در سایت کاهو استفاده کنند. اما سیستم خرید آنلاین چند ماه دیگر، تنها برای کاربران استان قزوین فعال خواهد شد.


*پس می‌توانیم بگوییم قدم نهایی و نقطه ایده‌آل کاهو این است که سیستم خرید آنلاین خود را در سراسر کشور فعال کند؟


از نظر من رسیدن به نقطه ایده‌آل، یعنی مرگ یک ایده، چرا که رسیدن به آ« نقطه یعنی تمام شدن حرکت یک ایده به سمت توسعه. ما ایده‌های ناب و بزرگ زیادی داریم که هنوز راه‌اندازی نشده است. کاهو فعلا با شیب ملایم در حرکت است. ما حتی هنوز هیچ تبلیغاتی برای کاهو انجام نداده‌ایم. چرا که منتظریم جلوتر برویم تا کاهو کمی کامل‌تر شود و با دست پرتری خود را به مخاطبان معرفی کنیم.


* آیا کاهو، الگوی داخلی یا خارجی خاصی داشت؟


وب‌سایت کاهو در داخل ایران هیچ نمونه مشابهی ندارد. البته چند نمونه فروشگاه‌های اینترنتی مواد غذایی هستند که خیلی‌هایشان تقریبا در مرحله رکود و نابودی‌اند. در خارج از ایران هم طی بررسی‌هایی که تیم کاهو انجام داده، چند نمونه مشابه کاهو وجود دارد، اما مقایسه برند با برند محصولات غذایی در آنها دیده نمی‌شود.


* سرمایه اولیه‌ای که کاهو کار خود را با آن آغاز کرد، چقدر بود؟


ما از صفر شروع کردیم. وقتی تیم دور هم جمع شد، مبالغ کمی را روی هم گذاشتیم و با حدود کمتر از یک‌میلیون تومان، به خرید «هاست» و تجهیزات ابتدایی پرداختیم. البته شتاب‌دهنده دانشگاه آزاد قزوین به صورت مشروط، در ابتدای را تجهیزاتی را در اختیار ما گذاشت و پس از آن مبلغی را هم به ما پرداخت کرد. با این وجود می‌توانم بگویم تخصص نیروهای کاهو، سرمایه اولیه ما برای شروع حرکت بود.


* از این سرمایه‌ اولیه که به قول شما نیروها‌ی‌تان هستند، برایمان بگویید. تیم کاهو چند نفر است و این افراد از چه تخصص‌هایی برخوردارند؟


تیم کاهو 10 نفره است که با تخصص‌هایی مثل نرم‌افزار، گرافیک، صنایع غذایی و بازاریابی مشغول به کارند.


* فکر می‌کنید در آینده غیر از این 10 نفر، کاهو می‌تواند برای چند نفر دیگر اشتغال‌زایی کند؟


برآورد ما این است که پس از پایان سال سوم کاهو می‌تواند برای 400 نفر در سطح کشور اشتغال‌زایی کند.


* با توجه به اینکه چالش مالی سنگینی را پشت‌سر گذاشتید، آیا به فکر جذب سرمایه‌گذار هم افتاده‌اید؟


تا به حال با چند سرمایه‌گذار صحبت‌هایی داشته‌ایم، اما به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم. هر سرمایه‌‌گذاری برای کار با استارت‌آپ‌ها مناسب نیست. سرمایه‌گذاری در ایران هنوز رنگ و بوی سنتی دارد و نمی‌تواند سیستم استارت‌آپی را درک کند. به همین دلیل ممکن است باعث شکست یک استارت‌آپ شود. سرمایه‌گذاری به درد کار با استارت‌آپ می‌خورد که جسور و صبور باشد و کمی با استراتژی استارت‌آ‌پ‌ها آشنا باشد، یعنی بداند که یک استارت‌آپ‌ چطور به بلوغ می‌رسد. ما هم مثل هر استارت‌آپ دیگری خوشحال می‌شویم اگر سرمایه‌گذار مطلوب خود را بیابیم. مساله دیگری که در مورد سرمایه‌گذارها کمی نگران‌مان می‌کند، این است که می‌شنویم خیلی از آنها خواهان 60 تا 70 درصد از عواید طرح هستند که به نظر من پیشنهاد غیرمنطقی است، چرا که این یعنی نادیده گرفتن توان و زمان یک تیم جوان که برای به بار نشستن یک طرح صرف شده است.


* بدون جذب سرمایه‌گذار تاکنون به درآمدی هم رسیده‌اید؟


فعلا خیر. کاهو زمانی به درآمد می‌رسد که سیستم خرید آنلاین خود را راه‌اندازی کند. همان‌طور که قبلا گفتم، چند ماه دیگر راه‌اندازی می‌شود. البته طبق برآوردهایی که انجام داده‌ایم، یکسال پس از راه‌اندازی این فروشگاه، به نقطه سر به سر خواهیم رسید و پس از آن درآمد خوبی را به دست خواهیم آورد.


* برای تکمیل و توسعه کاهو، فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌ها با شما همکاری کردند؟


در ابتدای کار و در مرحله جمع‌آوری اطلاعات محصولات غذایی، بازار سنتی مثل خواربارفروشی‌ها و هایپرمارکت‌ها، فعالیت استارت‌آپی ما را با مشکل روبه‌رو کرده بود. ما در مرحله جمع‌آوری اطلاعات، مشکلات زیادی داشتیم که البته در حال‌حاضر همه آن مشکلات رفعه شده است. ما سعی کردیم در سطح استان قزوین همه محصولات غذایی را پوشش دهیم. تیم کاهو هر روز در حال تکمیل و به روزرسانی اطلاعات هستند تا فاز اول کاهو، کامل شود. در پایان فاز اول، بیش از 70درصد محصولات غذایی کشور را پوشش می‌دهیم و پس از این مرحله تصمیم داریم سیستمی راه‌اندازی کنیم که کل محصولات غذایی را که در کشور تولید می‌شود، پوشش دهیم.


* غیر از سختی کار با بازار سنتی، برای توسعه کاهو با چه چالش‌ها و مسائل دیگری مواجه شدید؟


پیشبرد کار تیم، بدون داشتن منابع مالی کافی چالش بزرگی بود که از سرگذراندیم. مساله دیگری بود که با آن دست به گریبان بودیم که با کمک مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عمده این مشکلات حل شد. چالش بزرگتری که با آن روبه‌رو بودیم، این بود که ما علم و دانش کافی از استارت‌آپی شدن و خلق یک کسب‌وکار جدید را در اختیار نداشتیم و برای طی کردن مراحل رسیدن به قله موفقیت، آموزشی ندیده بودیم. ما نمی‌دانستیم که چطور باید یک کسب‌وکار نوپا را به درآمدزایی رساند، چون جایی وجود نداشت که آموزش‌های لازم را به ما ارائه دهد. البته هر طور که شد، با تجربه و آزمون و خطا، این مسائل و مشکلات را پشت‌سر گذاشتیم و توانستیم در نمایشگاه الکامپ امسال شرکت کنیم که این مساله را به فال نیک می‌گیریم.


* با توجه به اینکه از زمان جرقه ایده کاهو در ذهن‌تان تا به حال حدود یکسال و نیم از استارت‌آپی‌شدن‌تان می‌گذرد، برای کسانی که هنوز در ابتدای راه هستند، چه پیشنهاد راهبردی دارید؟


بزرگترین پیشنهادم این است که باید چشم و گوش‌تان را در مقابل اظهارنظرهای منفی دیگران ببندید و فقط به هدف‌تان فکر کنید. وقتی ایده‌ام را با اطرافیان در میان گذاشتم، خیلی از آنها آیه یأس می‌خواندند و به جای تشویق، سنگ‌اندازی می‌کردند. شاید هم این کارها از روی خیرخواهی بود، اما اگر چشم و گوشم را روی این حرف‌های ناامیدکننده نبسته بودم و روی هدفم تمرکز نکرده بودم، ممکن بود همان ابتدای راه، دست از تلاش بردارم. به همین دلیل است که تاکید می‌کنم تنها روی هدف‌تان تمرکز کنید.


* خیلی از استارت‌آپی‌ها پیش از اینکه ایده خود را عملی کنند، نگرانند که با مطرح کردن ایده‌شان، آن ایده دزدیده شود. آیا شما هم در ابتدای راه چنین نگرانی‌ای داشتید؟


این نگرانی طبیعی است، اما من هیچ‌وقت از بیان ایده‌ام نترسیدم و همه‌جا این ایده کاهو را مطرح کردم، چون ایده سختی بوده و هنوز هم هست. گفته می‌شود که در هر دقیقه، سه نفر به یک ایده همزمان فکر می‌کنند. در بازاری که من می‌بینم، حتی اگر همزمان با من دو نفر دیگر هم به این ایده جامه عمل بپوشانند، جای کسی تنگ نمی‌شود.


* فکر کنید الان روی سخن‌تان با مسئولان حوزه کسب‌وکارهای نوپاست؛ به عنوان یک استارت‌آپی‌ جوان چه خواسته‌ای از آنها دارید؟


ابتدا روی صحبتم با مسئولان استان قزوین است. چقدر حیف است که این مسئولان خود را درگیر نیازهای استارت‌آپی‌ها نمی‌کنند. با اینکه می‌توانند در داخل شهر و استان خود، قطب علمی و صنعتی با کمک استارت‌آپ‌ها بسازند – کاری که می‌تواند کشور را متحول کند- در عمل حمایت جدی از استارت‌آپ‌ها نمی‌کنند.


البته می‌دانم که ایجاد هر شغل در کشور بالای 100 میلیون تومان هزینه برمی‌دارد، اما مسئولان کشوری باید بدانند که استارت‌آپ‌ها می‌توانند با کمترین هزینه یا حتی بدون هزینه برای عده‌ای اشتغالزایی کنند. بنابراین به عنوان ایده‌پرداز یک استارت‌آپ در کشور توصیه می‌کنم مسئولان کشوری، جدی‌تر به حمایت از استارت‌آپ‌ها بپردازند و آینده‌ای را که این کسب‌وکارها می‌توانند رقم بزنند، روشن‌تر ببینند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته