دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1396 - 10:27
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم

سرکوب‌کردن به معنای سلب آزادای بیان و آزادی پس از بیان است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پانزدهمین همایش نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی کشور در دانشگاه شیراز تاکید کرد که سرکوب کردن به معنای فراهم نساختن ابزار گفت‌وگو و سلب آزادی بیان و آزادی پس از بیان است.
کد خبر : 176835

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر سید‌ضیاء هاشمی با تبریک اعیاد شعبانیه و بزرگداشت مقام معلم گفت: «دانشگاه شیراز رکوردی را ثبت کرده است و تعداد نشریات خود را به ۱۵۰ نشریه رسانده است که این قابل تقدیر است. ظرفیت دانشجویان بسیار بیشتر از وسع ما است و نشریات و فعالیت‌های دانشجویی در سال‌های اخیر۲ برابر شده است.»


هاشمی ادامه داد: «شما فعالان فرهنگی اثر‌گذاران فرهنگی دانشگاه هستید و ما مسئولان موظف هستیم که بستری فراهم کنیم که با مشارکت شما فرهنگ رشد پیدا کند. فرهنگ امکان گفت‌وگوی سازنده و فضای نقد را ایجاد می‌کند.»


او افزود: «شما مدیران مسئول نشریات نماینده ده‌ها هزار دانشجو هستید و شما باید پیگیر مطالبات دانشجویان باشید و وظیفه شما نمایندگان دفاع حقوقی از فعالیت‌های دانشجویی است و ما وظیفه خود می‌دانیم که از فعالیت‌های شما حمایت کنیم. انتخابات نشریات دانشگاهی فرصتی است برای پرورش نخبگان و این یک تمرین کار جمعی است و جوانان ما امروزه افرادی ارزشمند، خلاق و مسئولیت‌پذیر هستند.»


هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «یکی از ضعف‌های جامعه ما ضعف در نقد‌پذیری است و بین نقد و نفی، مرزی باریک وجود دارد. ما باید نقد‌پذیری را تمرین کنیم. یکی دیگر از ضعف‌های ما ضعف در سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی بین اعضای جامعه پیوند ایجاد می‌کند و باید ضعف‌های خود را برطرف کنیم که این موجب اعتلای جامعه می‌شود. اگر می‌خواهیم به این جامعه خدمت کنیم باید مدافع آزادی، آزادی بیان، نظر و اندیشه باشیم که البته این کار ساده‌ای نیست.»


او گفت: «من اعتراف می‌کنم در چند سال گذشته امکان نقد در همه سطوح نظام فراهم شده است و افتخار می‌کنم رهبر معظم انقلاب هر سال جلسه‌ای را برگزار می‌کنند که دانشجویان به نقد مسایل می‌پردازند و رئیس‌جمهور و وزرا هم این کار را انجام می‌دهند و از نقد فعالیت‌هایشان استقبال می‌کنند.»


هاشمی در پایان گفت: «شما دانشجویان پیشرو فعالیت‌های رسانه‌ای هستید. رقابت‌های رسانه‌ای جدی است و شما فعالان نسل امروز و فردای عصر رسانه‌ها هستید و اصحاب رسانه چه در دانشگاه و چه در جامعه پیشرو هستند و ما هم بستر‌سازی لازم برای ایفای نقش در این حوزه را باید انجام دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته