دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 08:51
در کارگاه آموزشی فعالان فرهنگی

اسماعیلی: در برنامه‌ریزی فرهنگی توجه به اولویت‌بندی نیازها مهم است

معاون فرهنگی و اجتماعی واحد اصفهان تاکید کرد: در برنامه‌ریزی فرهنگی توجه به اولویت‌بندی نیازهای فرهنگی بسیار مهم است.
کد خبر : 17578

به گزارش خبرنگار آنا، رضا اسماعیلی در حاشیه گردهمایی کانون‌های فرهنگی و نشریات دانشجویی دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در واحد اصفهان، در کارگاه آموزشی که مخاطب آن فعالان فرهنگی بودند، به بیان مؤلفه ها و مراحل برنامه‌ریزی فرهنگی پرداخت.


وی بیان کرد: برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر فرهنگی نیاز به شناسایی وضع فرهنگی موجود است، بدین معنا که وضع دانشگاه باید بررسی شود و برای نیازهای جامعه نیز به فراخور شرایط باید برنامه‌ریزی انجام شود. کمبودهای فرهنگی و مواردی که نیاز است که از نظر فرهنگی به آن پرداخته شود باید مورد شناسایی قرار گیرد.


وی اظهار کرد: اولویت‌بندی نیازهای فرهنگی از موارد مهمی است که باید به آن پرداخته شود. به این صورت که با توجه به نیازهای موجود و نیاز به حرکت فرهنگی در موردی خاص باید به آن مورد پرداخت. تعیین سیاست‌های فرهنگی باعث می­ شود مدیریت هرچه بهتر در برنامه ریزی فرهنگی را شاهد باشیم. برنامه‌ریزی فرهنگی نمی‌تواند همه دست نیافتنی ها را یافتنی کند اما بی برنامگی باعث می شود بیشتر یافتنی‌ها دست‌نیافتنی باشد.


معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) تصریح کرد: امکان نسبی منابع مالی و تجهیزاتی و شناسایی موانع و محدودیت‌ها باید برای انجام برنامه‌ریزی به کار بسته شود. گاهی برنامه کوتاه‌مدت می‌تواند جوابگو باشد و نیاز به صرف هزینه‌های گزاف در انجام برنامه‌های بعضا فرمایشی نیست.


وی افزود: زمان مهمترین عناصر برنامه‌ریزی است همانطور که می دانیم در قرآن در سوره والعصر کاملاً به این مورد اشاره شده است. زمان اگر از دست رود دیگر قابل تمدید نیست. حضرت علی می ­گوید گرانبهاترین سرمایه، عمر است که به همین موضوع اشاره دارد.


وی بیان کرد: پس از طراحی برنامه طبق الزاماتی که گفته شد و اجرای آن، باید نظارت و ارزیابی ویژه ای روی برنامه ها باید صورت گیرد و مشکلات و موانعی که با آن برخورد شد و کمی‌ها و کاستی‌هایی که مشاهده شد را بررسی کرد و طبق آن باید برنامه برای اجرای مجدد آن اصلاح شود. ضمناً بازخورد برنامه فرهنگی در اجتماع دانشجویان بسیار مهم است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته