دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 ارديبهشت 1394 - 09:26
مدیرکل نشریات و ارتباطات دانشگاه آزاد:

توزیع نشریات دانشگاهی در خارج از دانشگاه، منوط به مجوز مراجع ذی‌ربط است

مدیرکل نشریات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: توزیع نشریات دانشگاهی در خارج از محدوده دانشگاه‌ها، منوط به کسب مجوز از مراجع ذی‌ربط است.
کد خبر : 17569

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حبیب‌الله اسماعیلی در همایش ملی فرهنگ، هنر و اندیشه در حاشیه برگزاری کارگاه‌های آموزشی دانشجویان و کار‌شناسان که در مجموعه فرهنگی و تفریحی باغ ابریشم اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: توزیع نشریات دانشگاهی باید در محل دفتر نشریات یا دفتر تشکل دانشگاه باشد. دانشگاه موظف به تعیین محل‌های مناسب در داخل محدوده دانشگاه برای توزیع نشریات دانشگاهی است اما توزیع نشریات در خارج از این مکان‌ها تخلف محسوب می‌شود.


وی افزود: بر اساس قوانین و ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی، در هر دانشگاه کمیته‌ای با عنوان «کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی» زیر نظر «شورای فرهنگی دانشگاه» تشکیل می‌شود.








هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای درصدد اعمال فشار بر نشریات دانشگاهی برآید یا به سانسور و کنترل محتوای نشریات مبادرت ورزد

اسماعیلی تصریح کرد: مهم‌ترین وظایف کمیته ناظر بر نشریات دانشگاهی بررسی درخواست و صدور مجوز انتشار مطابق بخش دوم دستورالعمل اجرایی، نظارت بر عملکرد نشریات دانشگاهی و تذکر اولیه، رسیدگی به تخلفات و شکایات ناشی از عملکرد نشریات دانشگاهی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای متقاضیان نشریات دانشجویی و نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل اجرایی است.


مدیر کل نشریات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای درصدد اعمال فشار بر نشریات دانشگاهی برآید یا به سانسور و کنترل محتوای نشریات مبادرت ورزد.


اسماعیلی بیان کرد: نشریات دانشگاهی در انتشار مطالب و تصاویر، جز در مواردی که باعث خلل در مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی نشوند، مطابق ماده ۶ قانون مطبوعات آزاد هستند و در صورت تخلف، کمیته ناظر حق ندارد در موارد تنبیهی باعث منع دائم انتشار نشریه شود بلکه باید سلسله‌مراتب رعایت شود و پس از احضار به کمیته ناظر و تذکر شفاهی و کتبی و محرومیت‌های موقت، توقیف دائم آن صورت گیرد.


وی ادامه داد: طبق اصل ۲۴ قانون اساسی همه نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر در صورتی که شرایط و ضوابط را رعایت نکنند. دانشجویان باید طبق آیین‌نامه برای کسب مجوز نشریه مراجعه کنند.


به گزارش آنا، ترکیب کمیته ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی به این شرح است:
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه «رئیس کمیته»
نماینده تام الاختیار و دائم دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه
یک حقوق‌دان به انتخاب رئیس دانشگاه
سه نفر عضو هیئت علمی دانشگاه به انتخاب شورای فرهنگی
مدیر امور فرهنگی دانشگاه «دبیر کمیته»
سه نفر از مدیران مسئول نشریات دانشگاهی
شیوه نامه انتخاب نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی توسط شورای مرکزی ناظر هر دستگاه تصویب خواهد شد.
اعضای انتخابی کمیته ناظر برای مدت یک سال با ابلاغ رئیس دانشگاه انتخاب می‌شوند.
جلسات کمیته ناظر ماهانه یکبار با دعوت مکتوب از کلیه اعضا تشکیل می‌شود.
شورای فرهنگی هر دانشگاه مرجع تجدید نظر در تصمیمات و آرای کمیته ناظر‌‌ همان دانشگاه است.
بر اساس بند ۴ ماده ۲ ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی با عنوان «بانوان شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی» تشکیل می‌شود.


وظایف و اختیارات شورای مرکزی ناظر به این شرح است:


سیاست‌گذاری در حوزه کلان نشریات دانشگاهی
تجدیدنظر در تصمیمات شورای فرهنگی دانشگاه
رسیدگی به اعتراضات در خصوص عدم صدور مجوز نشریات دانشگاهی
رسیدگی به اعتراضات ناشی از تصمیمات و عملکرد شورای فرهنگی
نظارت بر عملکرد کمیته‌های ناظر بر نشریات دانشگاه‌ها
مصوبات شورای مرکزی ناظر قطعی و لازم الاجرا است.


طبق ماده ۱۲ متقاضی امتیاز انتشار نشریه دانشگاهی باید درخواست کتبی خود را با اعلام مشخصات خود و مدیر مسئول و همه اعضای آن طبق موضوع ماده ۱ به انضمام تصریح به پایبندی به قانون اساسی به دبیرخانه کمیته ناظر ارائه کنند.
طبق ماده ۱۳ متقاضی امتیاز نشریه باید دارای شرایط صلاحیت کامل و جامع باشد.
مرجع رسیدگی در دانشگاه در موضوع نشریات و بررسی صلاحیت‌ها کمیته انضباطی است.
شهرت به فساد اخلاقی صرفاً با اجماع کلیه اعضای کمیته ناظر قابل احراز است و به گفته دکتر اسماعیلی نمی‌توان و نباید با آبروی افراد بازی شود.
هیچ شخصی نمی‌تواند در یک زمان صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر بیش از یک نشریه باشد.
نظارت و رسیدگی به تخلفات یا شکایات این نشریات بر عهده کمیته ناظر دانشگاه صادرکننده مجوز است.
طبق آیین‌نامه فقط مدیرمسئول حق دخالت در چاپ و نظارت بر نشریات را دارد.
کمیته ناظر موظف است در صورت فراهم بودن شرایط قانونی انتشار نشریه، حداکثر ظرف۲۰روز نسبت به صدور مجوز اقدام کنند.


در صورتی که کمیته ناظر با صدور مجوز نشریه مخالفت کند متقاضی می‌تواند اعتراض خود را به صورت مکتوب به شورای فرهنگی دانشگاه اعلام کند. شورای فرهنگی موظف است ظرف ۳۰روز موضوع اعتراض را بررسی و اعلام نظر کند.
دبیرخانه کمیته ناظر دانشگاه موظف است دو نسخه از نشریه را به دبیرخانه شورای مرکزی ناظر ارسال کند.
نشریات دانشگاهی از کلیه حقوق مصرح در قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران برخوردارند. کمیته ناظر موظف است به شکایات مکتوب حداکثر ظرف مدت ۱۵روز از تاریخ دریافت و ثبت آن در دبیرخانه، رسیدگی کرده و رأی خود را صادر کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته