دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 ارديبهشت 1394 - 12:37

ربات دوزیست ناسا برای اکتشاف تایتان

سازمان فضایی آمریکا، ناسا قصد دارد با استفاده از یک ربات کرمی‌شکل دوزیست، به اکتشاف در سطح تایتان، قمر یخ‌زده زحل بپردازد. رباتی که قابلیت کار روی سطح خاک و زیر یخ‌های قطور فضایی را دارد.
کد خبر : 17451

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، برای اکتشاف روی سطح سیاره‌هایی مانند اروپا (قمر مشتری) و تایتان (قمر زحل) که محیطی یخ‌زده و به دور از حیات دارند، نیاز به ابزاری متفاوت از آنچه تابه‌حال در فضانوردی به کار گرفته شده، است. نمونه تازه‌ای که ناسا رو کرده، یک کاوشگر سطحی کرمی‌شکل است که هیچ شباهتی به روورهای قبلی ندارد.


از آنجا که این کاوشگر قرار است در جایی متفاوت کار کند که دسترسی به منابع معمول انرژی وجود ندارد، همچنین توانایی کار زیر آب را نیز دارد، لذا هیچ پریز شارژ زمینی یا صفحه خورشیدی روی آن دیده نمی‌شود.


ناسا در توضیح منبع انرژی این وسیله اعلام کرد: «در دم انعطاف‌پذیر روور تازه، یک سیستم شارژ الکترومغناطیسی وجود دارد که با استفاده از تغییرات میدان الکترومغناطیسی که در محل اتفاق می‌افتد، می‌تواند باتری‌های دستگاه را شارژ کرده و نیروی پیشرانه لازم را جمع‌آوری کند». براساس قوانین فیزیک، تغییرات جهت‌دار میدان مغناطیسی می‌تواند در رساناهای اصلی، جریان الکتریکی قابل اندازه‌گیری و پیش‌بینی ایجاد کند.


ناسا طرحی با عنوان «ایده‌های نو پیشرفته» تعریف کرده بود که در آن 15 طرح برگزیده در مرحله نخست 100 هزار دلار به‌عنوان جایزه و بودجه کار دریافت کردند؛ درصورتی که ایده‌هایی مانند کرم زیر آبی و طرح‌های دیگر که در زیر می‌آید بتوانند طی 9 ماه آینده، امکان‌پذیری خود را اثبات کنند جایزه مرحله دوم یعنی نیم میلیون دلار را دریافت خواهند کرد.


طرح جالب بعدی، یک جفت گلایدر (هواپیمای بدون موتور که با جریان هوا پرواز می‌کند) بدون سرنشین است که وقتی به صورت جفتی و پشتیبان یکدیگر کار می‌کنند، می‌توانند تا چندین سال در اتمسفر زمین به پرواز ادامه دهند و قابلیت استفاده به‌عنوان ماهواره را در مدار نیز دارند که البته هزینه ساخت و ارسال و نگهداری آنها بسیار ارزان‌تر از ماهواره است.


گروه دیگر، مجموعه‌ای از ربات‌های جالب جهنده و خزنده و کانگورویی است که می‌توانند برای همیشه در محیطی به پرسه زدن بپردازند و اگر پروژه‌شان به ثمر برسد، امید تازه‌ای برای اکتشاف در نقاط کشف نشده اجرام آسمانی ایجاد می‌کند.


این ربات‌ها برای جست‌وجوی آب، نیتروژن و نقشه‌برداری طراحی شده‌اند و مخفف نام پروژه نیز CRICKET گذاشته شده است.


اگرچه هیچ‌یک از این پروژه‌ها هنوز عملیاتی نشده‌اند و بخشی از تخیلات علمی آینده هستند، در صورتی‌که به نتیجه برسند، افزایش چشمگیری در دانش بشر درباره کهکشان به‌وجود خواهند آورد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته