دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1394 - 16:35

سه روز نخست سالن کتاب دانشگاه آزاد اسلامی چگونه گذشت؟

نخستین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (پنجشنبه، 17 اردیبهشت ماه) در سالن دانشگاه آزاد اسلامی با دو نشست نقد و بررسی کتاب «دانش‌های علوم عقلی و پزشکی» تالیف دکتر سیداحمدحسینی کازرونی و معرفی توانمندی‌های علمی- آموزشی- پژوهشی و فرهنگی واحد دزفول همراه شد.
کد خبر : 17309

به گزارش گروه فرهنگی آنا، در نشست نقد و بررسی کتاب «دانش‌های علوم عقلی و پزشکی»، دکتر سیداحمدحسینی کازرونی با بیان این‌که ایران دروازه تمدن در قدیم بوده است، اظهار کرد: «ایرانیان در تمام علوم، ادب فارسی، دانش‌ها، دانش‌های عقلی، پزشکی و گیاه پزشکی سهم به‌سزایی داشته‌اند. همچنین ایرانیان در دوره قبل از اسلام و پس از آن دانشکده‌های مهمی از جمله جندی‌شاپور اهواز، ری‌شهر و گناوه داشته و توجه خاصی به علوم عقلی و پزشکی داشتند.»


وی افزود: «ایرانیان در زمینه اختراعات مثل زکریای رازی؛ کاشف الکل، در جهان حرف اول را می‌زند و پیامبر در این زمینه فرموده «اگر علم یا دانشی در گوشه‌ای از آسمان باشد مردمی از سرزمین پاس می‌تواند آن را بدست آورد».


همچنین حسین اسدی ذاکر؛ مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در نشست «معرفی توانمندی‌های علمی- آموزشی- پژوهشی و فرهنگی واحد دزفول و اندیمشک(استان خوزستان) و معرفی پتانسیل‌های تفریحی- رفاهی- گردشگری- صنعتی و کشاورزی» بر اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی تاکید کرد و گفت: کتاب در شناسایی معضلات بشر و ارائه راه‌حل‌هایی در جهت رفع و گشایش افق‌های علمی، امری بدیهی است. به این ترتیب نوشتار و نشر علم نقش ویژه‌ای را در رشد جامعه ایفا می‌کند.


وی ادامه داد: «دزفول نزدیک به پنج هزار سال قدمت و بیش از یکصد اثر ملی ثبت شده دارد. این شهر در ایام جنگ تحمیلی پاتخت مقاومت و ایثار بوده است، به طوری که رسانه‌های جهان از آن به عنوان شهر موشک جهان یاد کردند. آسیاب‌های آبی، مسجد جامع، شهر جندی شاپور، دانشگاه جندی شاپور و پل قدیمی دزفول از جمله جاذبه‌های تاریخی و حرم مطهر موسی کاظم(سبزه قبا) و بقعه محمد بن جعفر طیار از مکان‌های مذهبی این شهر به شمار می‌آیند.»


اسدی ذاکر با بیان این‌که دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در 15 اردیبهشت سال 1366 و با همکاری افرادی چون علیرضا عصاره و با دو رشته کاردانی کشاورزی و ادبیات احداث شده است، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول امروز به عنوان قطب فنی و مهندسی استان مطرح است. هم اکنون این دانشگاه با 117 رشته‌ در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، 586 نفر هیئت علمی، 337 کارمند، 14 هزار دانشجو مشغول فعالیت است.»


وی اظهار کرد: «سه کتابخانه، هفت مرکز رایانه‌ای، خوابگاه دانشجویی با ظرفیت یک هزار و 500 دانشجو، مسجد موعود، مجموعه ورزشی امام علی(ع)، 2 سالن امفی تئاتر و نخستین مرکز رشد و فناوری از جمله امکانات این دانشگاه به شمار می‌آید. در نهایت رسیدن به جامع شدن واحد دانشگاهی دزفول گام نهایی این مرکز است.»


در حاشیه این نشست چند کیپ با موضوعات یادمان شهدای جنگ تحمیلی دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، اماکن تاریخی و مذهبی این شهر پخش شد.


جمعه، 18 اردیبهشت ماه


در دومین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نشست‌های معرفی و بررسی کتاب‌های «ارتقای مهارت‌های خواندن» و «ارتقای فصیح خوانی» تالیف دکتر حسین علیخان‍پور شاه آبادی، معرفی و بررسی کتاب «زمین‌شناسی وژئومورفولوموژی جنوب شرق ایران برای بازدیدهای صحرایی» تالیف جعفر رهنما راد و «کارگاه آموزشی» و معرفی و بررسی کتاب‌های «مشاوره همسالان و همسالان مشاور» و «ارتقای سلامت روانی دانشجویان» تالیف دکتر نادر منیرپور در سالن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


دکتر حسین علیخان‍پور شاه آبادی در نشست معرفی و بررسی کتاب‌های «Promoting reading skills»(ارتقای مهارت‌های خواندن) و «Achieving Reading Fluency»(ارتقای فصیح خوانی) با تشریح سطح زبان انگلیسی دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی در مقاطع مختلف، گفت: بدون شک باید زمان بیشتری را به فراگیری واحد درسی زبان انگلیسی دانش آموزان در سطح آموزش و پرورش و در مقاطع مختلف تحصیلی با هدف ارتقا سطح آموزش و یادگیری اختصاص داد.


این استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان ادامه داد: «من معتقدم که سطح آزمون‌های TOFEL و IELTS دانشگاه آزاد اسلامی مناسب است، حتی در برخی موارد سطح این آزمون‌ها بالاتر از سطح آزمون‌های مشابهی که برگزار می‌شود، است.»


همچنین دراین روز دکتر رهنماراد در نشست معرفی و بررسی کتاب «زمین شناسی وژئومورفولوموژی جنوب شرق ایران برای بازدیدهای صحرایی» و «کارگاه آموزشی» گفت: «این کتاب را با کمک بهروز صاحب زاده تهیه کردم که الهام گرفته از کتاب آلمانی است، هر چند خالی از نقص نیست اما لازم دانستم چنین کتابی منتشر شود.»


عضو هیات علمی دانشگاه زاهدان درباره معادن جنوب شرق ایران توضیح داد: «در منطقه جنوب شرق ایران؛ سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، معادن با ارزشی وجود دارد لذا آثار باستانی در این مناطق هست که به پنج هزار سال پیش نیز می‌رسد. منطقه سیستان بلوچستان از نظر تاریخی بسیار غنی است ؛ به گونه ای که یک تاریخ 5 هزار ساله در این استان نهفته است.»


براساس این گزارش، در نشست معرفی و بررسی کتاب‌های «مشاوره همسالان و همسالان مشاور» و «ارتقای سلامت روانی دانشجویان»، دکتر نادر منیرپور با بیان این‌که کتاب «مشاوره همسالان و همسالان مشاور» که شامل رویکرد مبانی نظری و آموزش‌های علمی است، با هدف ارتقای سلامت روانی دانشجویان نوشته شده است، نیز اظهار کرد: در سال 90، 800 روان‌شناس در بخش وزارت علوم و فناوری کشور فعالیت داشتند. این در حالی‌ است که تعداد دانشجویان حدود پنج میلیون نفر گزارش شده است که نشان از عدم وجود خدمات کافی در حوزه روان‌شناسی دانشجویان دارد. به این ترتیب طرح‌هایی ارائه شد تا سلامت روانی جامعه در دل آموزه‌های آموزشی قرار داده شده و از این طریق وارد زندگی مردم شود.


عضو هیئت علمی روان‌شناسی و معاون پژوهشی واحد قم با بیان این‌که می‌توان فرد را در اجتماع مطالعه کرد، گفت: «کتاب «ارتقای سلامت روانی دانشجویان» که با رویکرد اجتماع‌نگر و فعالیت‌های اجتماع محور نگاشته شده است، شامل فصل‌های متعددی در این حوزه همچون سلامت روانی، از خودبیگانگی مشکل اساسی امروز، وضعیت سلامت، پشتیبان کیست؟، ویژگی پشتیبان، شیوه‌نامه طرح ارتقای سلامت ورانی دانشجویان، دانش و مهارت کافی در راهنمایی و مشاوره و درمان افرادی با مشکلات روانی است.»



معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان این‌که در این طرح سه سطح غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای از گروهی که برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند، برای کمک به دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی فعالیت دارند، گفت: «گروهی از دانشجویان کمک و مشاوره به همسالان و دانشجویان دیگر را زیر نظر گروه نیمه‌ حرفه‌ای آغاز کردند.»


رئیس کمیته تخصصی روان‌شناسی سلامت انجمن روان‌شناسی ایران افزود: «نشانه‌شناسی دانشجویان، ارتباط با افراد مشکوک، مشاوره و راهنمایی مبتلایان از اقداماتی است که توسط مشاوران غیرتخصصی در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. هر 10 مشاور غیرتخصصی نیز زیر نظر یک مشاور نیمه تخصصی فعالیت دارند و اگر مشکلی پیش آید، مساله در سطح روان‌شناست تخصصی بررسی می‌شود. در این شرایط نظام سطح‌بندی شده ارائه خدمات در جامعه مورد بررسی به وجود می‌آید.»


متخصص روان‌شناسی بالینی سلامت از دانشگاه تهران ادامه داد: «در این طرح دانشجویان در هر مقطع و هر موقعیت مالی مورد بررسی قرار می‌گیرند، تا عدالت اجتماعی در طرح حفظ شود. البته باید توجه کرد که در این طرح وقتی یک نفر مورد حمایت قرار می‌گیرد، شاید بیش از 50 نفر حمایت می‌شوند. این طرح در دانشگاه‌های مختلف بسته به سیاست‌های موجود متفاوت است و با افت و خیزهایی همراه است. می‌توان این عمل را به سطح جامعه تعمیم داد و مواردی همچون آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد به مواد مخدر را بررسی کرد.»


شنبه 19 اردیبهشت ماه


در سومین روز یعنی 19 اردیبهشت ماه از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران «کارگاه آموزشی» با حضور خانم فرج‌الهی و همه غرفه‌داران سالن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


در این نشست خانم فرج‌الهی فنون ارتباط موفق با ارباب رجوع را در قالب گزارشی به نام «اعتماد به نفس، صدای شما، گوش دادن، وارد دنیای دیگری شدن» ارائه داد. در بخش بعدی این کارگاه آموزشی، مهارت ارتباط موفق مسئولان غرفه استا‌ن‌ها به صورت عملی انجام شد. همچنین این مشاور به نقل از مهندس قاسمی خبر داد که در این نمایشگاه بین‌المللی کتاب غرفه دار برتر معرفی و از طرف دانشگاه جایزه‌ای اهدا خواهد شد.


در پایان خانم فرج الهی ادامه داد: «ما فروشنده نیستیم و باید به عنوان نماینده دانشگاه آزاد فعال عمل کنیم.»


همچنین نشست کتاب «پژوهش‌های معاصر در خوشنویسی ایرانی» در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم روز سوم با حضور دکتر حمیدرضا قلیچ‌خانی در سالن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.


قلیچ‌خانی در این نشست درباره منابع پژوهشی در کتابت و خوشنویسی در ایران توضیح داد و گفت این منابع به دسته تقسیم می شود: «تذکره‏‌ها و منابعی که به تاریخ خطوط و شرح احوال هنرمندان پرداخته است که برخی ازاین متون رسماً تذکره‏های خوشنویسی هستند. لذا تذکرۀ خوشنویسان (غلام محمد هفت قلمی دهلوی)، تذکره‌‏الخطاطین (میرزا سنگلاخ قوچانی)، حیات خوشنویسان (محمدحسین علوی) است.»


وی در این نشست به معرفی متن ها و رساله‏ هایی که به زبان فارسی تدوین شده اند و همچنین پژوهش معاصر درباره هنر خوشنویشی پرداخت.


همچنین نشست پاسداشت مقام علمی دکتر یوسف انصاری و رونمایی از کتاب «نقد دل» تالیف دکتر حسین عسگری در سالن دانشگاه آزاد اسلامی حسن ختام برنامه ۱۹ اردیبهشت این دانشگاه بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته