دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 ارديبهشت 1394 - 10:36
محسن هاشمی خبر داد

طراحی و ساخت 20 بیمارستان در دانشگاه آزاد اسلامی

محسن هاشمی، معاون عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «این دانشگاه درصدد است تا در حوزه پزشکی فعالیت چشمگیری از خود نشان دهد.» هرچند او به پایان رساندن طرح‌های نیمه‌کاره بالای 70 درصد پیشرفت و تهیه و نگهداری فضاهای فعلی را اولویت اول معاونت متبوع خود می‌داند.
کد خبر : 17158

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از روزنامه فرهیختگان، گفت‌و‌گو با محسن هاشمی به بهانه افتتاح پروژه‌های عمرانی واحد آیت‌الله آملی در سفر اخیر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مازندران صورت گرفته است.


وضعیت کنونی پروژه‌های عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


همان‌طور که مطلع هستید براساس اهداف کمی برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی که در دوره دکتر میرزاده بازنگری شده است در سال 94 تعداد دانشجویان این دانشگاه فعلا یک میلیون و 750 هزار نفر است، ولی در افق چشم‌انداز سال 1404 تعداد دانشجویانی که در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل خواهند شد به دو میلیون نفر خواهد رسید. همچنین اعضای هیات‌علمی حدود 80 هزار نفر خواهد شد که اعضای هیات‌علمی تمام وقت در دانشگاه 75 هزار نفر و تعداد کارکنان نیز حداکثر 35 هزار نفر خواهد بود؛ لذا معاونت عمرانی با اهداف چشم‌انداز برنامه‌های خود را اجرا خواهد کرد.
با این اوصاف روند جذب دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی طی 10 سال آینده کم خواهد شد؟


خیر؛ فرض بر این است که رشد تعداد دانشجویان در آینده کم خواهد شد. بدین معنی است که هر سال حداکثر 25 هزار نفر افزایش خواهد داشت. البته به نظر منطقی است، زیرا شیب رشد خیلی کم است. لذا براساس این تعداد دانشجو و استاد، فضاهای مسقف ساختمانی و محوطه‌‌سازی که در دانشگاه آزاد اسلامی استفاده می‌شود باید براساس استانداردهای جهانی یا استانداردهای مورد استفاده در ایران طراحی و ساخته شود. اگر تا افق 1404 دو میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل باشند و استاندارد جهانی را در نظر بگیریم باید حدود 17 مترمربع سرانه در نظر گرفته شود که البته این میزان هم سرانه فضای باز و هم سرانه فضای مسقف است. در نتیجه دانشگاه باید براساس استاندارد جهانی مجموعا حدود 34 میلیون مترمربع فضای باز و فضای مسقف داشته باشد. هر پنج مترمربع فضای باز معادل یک مترمربع ابنیه مسقف در نظر گرفته می‌شود. لذا باید تا سال 1404 تعداد 17 میلیون مترمربع فضای ساختمانی مسقف و حدود 85 میلیون مترمربع فضای باز (محوطه) در دانشگاه ساخته شود.
در حال حاضر چند مترمربع از این ساختمان‌ها احداث شده است؟


در حال حاضر 35 میلیون مترمربع فضای آماده شده باز (محوطه ) و 10 میلیون مترمربع فضای ساختمانی در اختیار داریم؛ پس تا افق سال 1404 باید هفت میلیون متر مربع ساختمان و 50 میلیون متر مربع فضای باز (محوطه) احداث کنیم که به ترتیب اولویت این فضاها آموزشی، اداری، کتابخانه، آزمایشگاه، کارگاه، ورزشی، سلف‌سرویس و... است.
پس از ساختن ساختمان و فضای باز چه اولویت‌های دیگری در معاونت عمرانی وجود دارد؟


اولین اولویت در معاونت عمران بحث تعمیر و نگهداری تمام فضاهای احداث شده است. در حال حاضر 10 میلیون متر مربع ساختمان احداث شده و 35 میلیون متر مربع محوطه در دانشگاه آزاد اسلامی را نگهداری می‌کنیم؛ در واقع جزء وظایف ذاتی معاونت عمرانی واحدهاست که تیم تعمیر و نگهداری آنها با استفاده از پرسنل دانشگاه و پیمانکاران این کار را انجام می‌دهند. دومین اولویت کاری در معاونت عمرانی واحدها مستند‌سازی اراضی دانشگاه است؛ واحدها باید زمین‌های در اختیار خود را سند دار و جزء اموال دانشگاه کنند. دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت مجموعه‌های خود عمدتا از زمین‌هایی استفاده کرده است که از منابع طبیعی و اراضی ملی یا از زمین‌های اراضی شهری است که دارای قراردادهای اجاره به شرط ساخت است. وظیفه واحدها در معاونت عمرانی این است که ضمن آنکه این زمین‌ها را می‌سازند اسناد قطعی زمین‌ها را گرفته تا دارایی‌های دانشگاه را تثبیت کنیم. به همین دلیل در معاونت عمرانی اداره کل املاک و مستغلات نیز فعال است. در هیات‌های امنا یکی از موارد مهمی که رسیدگی و گزارش می‌شود همین موضوع است.


تاکنون چه میزان از ساختمان‌های دانشگاه مستند‌سازی شده است؟


نصف ابنیه و املاک دانشگاه تاکنون مستند‌سازی شده است. البته مستندسازی بستگی مستقیم به ساخت‌وسازها دارد، چرا که املاک اجاره به شرط ساخت است و اگر ساخته نشود مستند‌سازی امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر حدود یک میلیون و 700 هزار متر مجموع پروژه‌های در حال ساخت در معاونت عمرانی است که 500 هزار مترمربع محوطه‌سازی و مقداری نیز حصار کشی است. البته این آمار مربوط به بهمن سال 93 است.
آیا در برخی از استان‌ها ساخت‌وساز در اولویت است؟


خیر؛ در معاونت عمرانی اولویت‌ اول برای ساختمان‌هایی است که بالای 70 درصد پیشرفت دارند. اولویت دوم برای ساختمان‌های بالای 50 درصد و بعد ساختمان‌های زیر سی درصد پیشرفت است. در توضیح باید گفت وقتی مشکلات مالی وجود دارد اولویت با پروژه‌هایی است که بیشترین پیشرفت را دارند. در حال حاضر حدود 378 پروژه در حال احداث داریم و برنامه واحدها این است که این تعداد پروژه را به اتمام برسانند. در یک سال و نیم گذشته نزدیک به 900 هزار مترمربع از پروژه‌ها تحویل شده و امید است که امسال نیز 500 هزار مترمربع را تحویل دهند.
معاونت عمرانی در حوزه پزشکی چه فعالیت‌هایی داشته است؟


دانشگاه آزاد اسلامی درصدد است در حوزه پزشکی فعالیت‌های چشمگیری از خود نشان دهد؛ لذا در دانشگاه حدود 20 بیمارستان در حال طراحی و هفت بیمارستان نیز در حال بازسازی است. پنج بیمارستان هم به مرحله تجهیز رسیده است. برای اینکه هفت میلیون ابنیه تا افق 1404 احداث شود باید نقشه معماری- اسلامی داشته باشیم. در معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی اداره کل امور فنی و ساختمان وجود دارد که وظیفه آن تهیه و ابلاغ نقشه‌ها برای اجرا است. البته سیاست دانشگاه در حال حاضر نسبت به گذشته تغییر کرده و تلاش می‌شود به جای نقشه‌های تیپ از مشاوران مجرب استفاده کرده و با مسابقات طراحی به معماری اسلامی - ایرانی اولویت داده شود.
بحث تجمیع در دانشگاه آزاد اسلامی به کجا رسید؟


یکی از برنامه‌های دکتر میرزاده تجمیع ساختمان‌های دانشگاه‌های واحد تهران است. همان‌طور که می‌دانید به این طرح هفت پردیس تهران گفته می‌شود. در حال حاضر در مورد پردیس سازمان مرکزی تعیین‌تکلیف و عملا تجمیع شده و در حال پیشرفت است. همچنین در حال ساختن یک ساختمان 10 طبقه با زیربنای 20 هزار مترمربع هستیم که در ابتدای سال آینده تکمیل و تجمیع می‌شود. واحدهای تهران شمال و پزشکی نیز وضعیت روشنی دارند که کار را پیش می‌برند. در مورد تهران مرکزی و تهران غرب به دلیل استنکاف وزارت دفاع در واگذاری مجموعه جنگ افزار در خیابان پیروزی در کنار اتوبان امام علی(ع) در حال بررسی سایت جدیدی در غرب تهران در تقاطع اتوبان آزادگان و شهید همت هستیم که امیدوارم نتیجه بدهد و از بلاتکلیفی خارج شود.
به‌عنوان سوال آخر درباره پروژه‌های عمرانی واحدهای استان مازندران نیز توضیحاتی ارائه دهید.


14 واحد و مرکز در استان مازندران دارای نزدیک به 480 هزار مترمربع ساختمان و 280 هکتار محوطه است و هم‌اکنون 47 هزار مترمربع ابنیه در حال ساخت دارند. 25 هزار متر مربع از این ابنیه پیشرفتی بیش از 83 درصد دارند که امیدوارم تا آخر تابستان به پایان برسد. خوشبختانه واحد آیت‌الله آملی با معاونت عمرانی خود پیشتاز عمل کرده است و توانست 11 هزار مترمربع ابنیه آموزشی و بیش از 70 هزار مترمربع محوطه و بوستان و زمین ورزشی از قبیل فوتبال، تنیس و... را به بهره‌برداری برساند. در هیات‌امنای استانی به‌عنوان اولین دستور جلسه در بابل موضوع مستند‌سازی املاک واحدهای دانشگاهی در مازندران مطرح شد. استان از این نظر نسبت به بقیه استان‌ها وضع بهتری دارد ولی کماکان بعضی از املاک دچار مشکل سند قطعی بوده که قرار شد حداکثر تا آخر سال 94 به نتیجه برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته