دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1395 - 14:06
ستار محمودی *

برق؛ صنعتی پردرد اما پیش رو

کد خبر : 165426

صنعت برق در کشور ما صنعتی روزآمد است که همواره حرکتی رو به جلو داشته است. این صنعت همیشه و حتی در شرایط دشوار تحولات اقتصادی و تکنولوژیکی متعددی را تجربه کرده و در حال حاضر هم خوشختانه با شتاب بیشتری در مسیر پویایی قرار دارد. پتانسیل ها و توانمندی های شرکت های مختلف از جمله سازندگان تجهیزات و پیمانکاران این حوزه، به خوبی نشان می دهد که امروز ما شاهد نوآوری های بسیار ارزشمندی در این مجموعه ها هستیم. یکی دیگر از نقاط قوت صنعت برق مدیران و فعالین این صنعت است. عمده کسانی که در صنعت برق مشغول به کارند، چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، افکار و دیدگاه های توسعه ای دارند و همین دیدگاه ها پایه های بنیادین پیشرفت این صنعت را بنا نهاده است.


نکته دیگری که باید آن را به شکل جدی مد نظر قرار دهیم این است که بسیاری از شرکت های سازنده تجهیزات و خدمات در صنعت برق، با اتکا به پتانسیل ها و توانمندی بسیارشان توانسته اند علاوه بر فعالیت در بازارهای داخلی، از مرزهای کشور بگذرند و جایگاه خود را در عرصه های بین المللی تثبیت کنند. فراموش نکنیم که کمبود شدید نقدینگی و نوسانات قابل توجه اقتصادی، کار را برای فعالین اقتصادی و از جمله صاحبان صنعت برق در داخل و خارج از کشور سخت کرده اما باز هم با اینحال صاحبان این صنعت، بنگاه های خود را به گونه ای مدیریت کردند که هیچگاه از تکاپو، تحقیق و توسعه و ساخت دست نکشیدند و همواره حرکت رو به جلوی خود را ادامه دادند.


بر همین اساس من بر این باورم که صنعت برق با اتکا به زیرساختی که اینچنین استوار و محکم بنا شده، انشالله در آینده هم توسعه ای بیش از پیش خواهد داشت. البته ذکر این نکته را ضروری می دانم که وزارت نیرو هم در این مسیر تلاش خواهد کرد با اتکا به مجموعه ای از تجربیات خود، حتی الامکان از شرکت های داخلی حمایت کند. لذا با این رویکرد هر شرکت خارجی که قصد فعالیت در ایران را داشته باشد، ناگزیر است با مشارکت شرکت های داخلی کار خود را پیش ببرد. هر چند ما در زمینه ساخت و تجهیزات به شکل کامل بر ساخت داخل تکیه کرده ایم و فقط در زمینه انتقال تکنولوژی و سرمایه است که باید با کمک شرکت های داخلی بعد تکنولوژیکی صنعت برق را توسعه دهیم.


در اینجا لازم می دانم از سندیکای صنعت برق ایران تشکر کنم که یکی از تشکل های فعال، هوشمند و اثرگذار بوده و با اتکا به تجربیات مدیرانش به شکل مناسب و اثربخشی سازماندهی شده است. در حقیقت سندیکا امروز بدل به یک پل ارتباطی قدرتمند بین بخش خصوصی و وزارت نیرو و کارفرمایان صنعت برق شده و با توجه به توانمندی هایش به خوبی قادر است کار انتقال پیام و پیگیری حقوق اعضای خود و منافع صنعت برق را به شکلی قوی و هدفمند دنبال کرده و به خوبی به پیشبرد اهداف کلی این صنعت کمک کند.


حفظ بازارهای داخلی با اتکا به توان ساخت داخل


شرکت های داخلی، مجموعه هایی هستند که به صورت نهادینه شده در ظرفیت کشور و با دلسوزی بسیار و نیز علیرغم تحمل مشقات و ناملایمات بسیار در جریان تحریم ها صنعت برق را سرپا نگه داشته، آن را توسعه دادند و نوآوری های بسیاری داشتند. این یک قوت و قابلیت است که حتی اگر متعلق به کشور دیگری هم بود باید آن را جذب می کردیم و امروز که این پتانسیل متعلق به کشور خودمان است، حفظ آن یک رسالت و وظیفه ملی است.


امروز من اعلام می کنم که شرکت های داخلی به هیچ عنوان نباید از بابت اینکه زمانی جذب سرمایه از خارج از کشور بازارهای آنها را تحت الشعاع قرار دهد، نگرانی داشته باشند. چرا که بر اساس قانون حتی سرمایه گذاران خارجی هم ناگزیرند بیش از 51 از توان ساخت داخل استفاده کنند و شرکت های داخلی ما هم اگر به دنبال مشارکت با مجموعه های خارجی باشند، قطعا در این پروسه بخشی از کار را عهده دار خواهند شد تا کار بر اساس منافع مشترک دنبال شود.


البته وزارت نیرو هم در نظر دارد تنها در مواردی که سرمایه های داخلی جوابگو نیست سرمایه گذاری های خارجی را بپذیرد. سرمایه های خارجی فرصتی در درون خود دارند و آن هم این است که هزینه تامین سرمایه در خارج از ایران بسیار کمتر از کشور ماست و این می تواند با مشارکت بخش داخلی ما به جذب سرمایه های ارزان تر و تولید تجهیزاتی با قیمت تمام شده پایین تر، طراحی های جدید و تکنولوژی های به روز شده منجر شود.


ضمن اینکه از این طریق زمینه برای ورود شرکت های ایرانی به بازارهای ثالث نیز فراهم می شود و فرصتی برای توسعه بازارهای صادراتی و اشتغال زایی ایجاد می شود. ما در وزارت نیرو به هیچ عنوان به دنبال این نیستیم که با جذب سرمایه های خارجی سهم شرکت های ایرانی را از بازارهای داخلی در اختیار خارجی ها قرار دهیم.


*قائم مقام وزیر نیرو


منبع: ستبران


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته