دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 اسفند 1395 - 11:30
کارشناس مدیریت فوتبال در گفت‌وگو با آنا:

هیچ قانونی برای فوتبال تعیین نمی‌شود/ 16 سال است که اسم حرفه‌ای را یدک می‌کشیم/ دلالان فقط بازیکن را به باشگاه‌ها می‌دهند

اصغر باقریان گفت: دلالان در فوتبال ایران در سال با 50 بازیکن قرارداد می‌بندند و آنها را به تیم‌ها می‌فروشند و بعد از آن هر اتفاقی برای آن بازیکن بیفتد هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند.
کد خبر : 164238

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، فوتبال ایران در حالی که شانزدهمین دوره لیگ حرفه‌ای را سپری می‌کند اما هنوز کم و کاستی‌های زیادی در روند برگزاری آن و همچنین سیستم باشگاه‌ها وجود دارد که آثاری از حرفه‌ای بودن در آن دیده نمی‌شود. از برگزاری مسابقات در سطح پایین گرفته تا امکانات ورزشگاه‌ها و همچنین نحوه نقل و انتقال بازیکن در تیم‌ها و نقش دلالان در این مساله نشان از آماتور بودن فوتبال ایران می‌دهد.


اصغر باقریان مدیرعامل سابق باشگاه‌های فولاد و سپاهان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در مورد مشکلات حرفه‌ای شدن فوتبال ایران و موانعی که سر راه این مساله وجود دارد گفت: «فوتبال ما حدود 16 سال است که فقط اسم حرفه‌ای بودن را یدک می‌کشد. زمان ریاست صفایی فراهانی در فدراسیون فوتبال به اتفاق مدیران باشگاه‌ها در یک جلسه‌ای که با رئیس فدراسیون داشتیم برخی از مدیران تقاضا کردند که فوتبال ایران را حرفه‌ای کنیم اما با مخالفت صفایی روبرو شد و اعتقاد داشت که فوتبال ایران هنوز ظرفیت حرفه‌ای شدن را ندارد اما این اتفاق سال‌ها بعد افتاد و کنفدراسیون فوتبال آسیا به به ایران مهلت سه ساله داد تا خودش را حرفه‌‌ای کند اما الان بعد از 16 سال هنوز مشکلات زیادی برای رسیدن به این مسائل داریم.»


وی ادامه داد: «هیچ چیزی در فوتبال ایران سرجایش قرار ندارد و هیچ‌کس وظایفش را به درستی انجام نمی‌دهد. در واقع باید برای حرفه‌ای شدن قوانین مدون داشته باشیم و طبق قانون پیش رویم. مجلس شورای اسلامی سالانه برای کوچکترین بنگاه‌های اقتصادی که چرخش مالی آنها خیلی کمتر از فوتبال است قانون مشخص می‌کند اما برای فوتبال که سالانه چند صد میلیارد تومان گردش مالی دارد هیچ قانونی تعیین نمی‌شود.»


باقریان افزود: «در اکثر کشورهای اروپایی تیم‌ها طبق بودجه خودشان در اول فصل یارگیری می‌کنند و برخی از باشگاه‌ها که بودجه زیادی دارند بیشتر بازیکن می‌گیرند و برخی باشگاه‌ها هم که بودجه کمی دارند کمتر بازیکن می‌گیرند، اما در فوتبال ما همه باشگاه‌ها در نقل و انتقالات بازیکنان زیادی را جذب می‌کنند اما در اواسط فصل اعلام می‌کنند که بودجه ندارند و نمی‌توانند قراردادها را پرداخت کنند. کجای دنیا چنین مسئله‌ای پیش می‌آید؟ فدراسیون فوتبال با اسپانسر قرارداد می‌بندد و اسپانسر در وسط راه اعلام می‌کند درآمدش کم است و پول فدراسیون را نمی‌دهد و فدراسیون هم به تناوب پول سازمان لیگ و باشگاه‌ها را پرداخت نمی‌کند و همین چرخه ادامه پیدا می‌کند که باعث عدم پرداخت قراردادهای بازیکنان خارجی می‌شود و آنها هم از باشگاه‌ها به فیفا شکایت می‌کنند و چنین مشکلاتی پیش می‌آید.»


وی در مورد نقش دلالان در باشگاه‌ها و نفوذ ایجنت‌های غیر رسمی در تیم‌های لیگ برتری گفت: «در فوتبال ما هم ایجنت رسمی وجود دارد و هم ایجنت غیررسمی که به آن دلال می‌گویند. من زمانی که در باشگاه سپاهان مشغول بودم افرادی به باشگاه می‌آمدند که فقط یک کیف دست آنها بود و می‌گفتند می‌توانند فلان بازیکن و فلان مربی را به تیم بیاورند. در حالی که هیچ اثری از یک ایجنت رسمی را نداشتند. این افراد بازیکنان زیادی را در یک فصل تحت نظر خودشان قرار می‌دهند و برای مثال در یک تیم شاید 7-6 بازیکن اصلی آن تیم بازیکنان همین فرد باشند و سرمربی تیم مجبور است تا با این فرد همکاری کند.»


باقریان ادامه داد: «این دلالان نه دفتر کار مشخصی دارند و نه از مشاوران حقوقی برخوردار هستند و فقط بازیکن را به باشگاه‌ها می‌دهند و هیچ تعهدی هم در قبال آنها قبول نمی‌کنند، در حالی که این افراد در قبال پولی که از بابت نقل و انتقال بازیکن می گیرند باید تعهد دهند که اگر بازیکن یا مربی مشکلی برای باشگاه پیش آورد جوابگو باشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته