دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1395 - 10:39

رشد نگران‌کننده زباله‌های الکترونیک در دنیا

با توجه به جدیدتر شدن وسایل الکترونیک در سطح دنیا و دور انداختن شمار زیادی از آنها، میزان زباله‌های الکترونیک رشد روزافزونی یافته است، به طوری که طی پنج سال گذشته این مقدار 63 برابر افزایش نشان می‌دهد.
کد خبر : 161408

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از popsci، هر ساله انسان‌ها میلیون‌ها تن زباله الکترونیکی تولید می‌کنند که مواد سمی به داخل محل دفن زباله‌ها در سراسر جهان ترشح می‌کند.


پیش از این تصور می‌شد که آمریکایی‌ها که به ابزارآلات الکترونیک علاقه دارند بیشترین تولیدکننده زباله‌های الکترونیکی باشند اما گزارش‌های اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد که آسیای شرقی و جنوب شرقی سال‌هاست که بیش از پیش به تولید زباله‌های الکترونیک پرداخته‌اند به طوری که تولید این قبیل زباله‌ها در این مناطق طی پنج سال تا 63 درصد افزایش داشته است.


سازمان ملل متحد تصور می‌کند بین سال‌های 2010 تا 2015، محققان سازمان ملل 12 کشور آسیایی را مورد بررسی قرار دادند تا میزان تولید زباله‌های الکترونیک را در آنها مورد مطالعه قرار دهند.


به طور متوسط حجم زباله‌های دیجیتال و الکترونیک طی این سال‌ها تا حدود دو سوم افزایش یافته است که برخی کشورها سهم بالاتری در تولیدی این حجم بالای زباله دارند. به عنوان مثال، چین تولید زباله‌های الکترونیک خود را دو برابر کرده است. طبق آمار به ثبت رسیده در سال 2015، در این منطقه سالانه به ازای هر نفر 10 کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید می‌شود.


در این میان، هنگ‌کنگ مقصر اصلی تولید این نوع زباله‌ها در دنیاست که به ازای هر نفر 22 کیلوگرم زباله تولید می‌کند. این در حالی است که در کامبوج به طور میانگین به ازای هر نفر یک کیلو و 400 گرم زباله الکترونیک تولید می‌کند.


اما به نظر می‌رسد که وقتی این آمار کشورهای آسیای را با ارقام به دست آمده از اروپا و آمریکا مقایسه می‌کنیم، نگرانی‌ها کم می‌شود. در کشورهای اروپایی و آمریکایی سالانه هر نفر تا 5/15 کیلوگرم زباله الکترونیک تولید می‌کند. اما چنانچه کشورهای آسیایی صرفه‌جویی را در پیش نگیرند و همچنان سطح شیب‌دار روند آن در تولید زباله الکترونیکی ادامه داشته باشد، می‌توانند از غربی‌ها فصله بگیرند.


آسیا حدود نیمی از ابزارهای الکترونیک بازار را خریداری می‌کند و گزارش‌ها سازمان ملل حکایت از افزایش تولید زباله‌های الکترونیک در کشورهای آسیایی دارد. رشد مصرف‌کننده‌ها، انواع بیشتر ابزارآلات، دستگاه‌های وارداتی بیشتر می‌شود.


در کشورهای آسیایی که با کمبود زیرساخت‌های بازیافت روبه‌رو هستند، بسیاری از وسایل الکترونیک قدیمی را دور می‌اندازند یا در آتش می‌سوزانند یا در سیستم‌های بازیافت غیر اصولی قرار می‌دهند که شعله‌های خطرناک آن ممکن است به اطراف سرایت کند.


با وجود این، این گزارش به دلیل استفاده از سیستم‌های بازیافتی تقدیری از ژاپن، کره جنوبی و تایوان به عمل آورده است که از پیش، این سیستم‌ها را برقرار کرده‌اند. کشورهای دیگری گه از آنها در این گزارش یاد شده است، به تازگی با مشکل زباله‌های الکترونیکی مواجه شده‌اند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته