دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

عبدالجبار کاکائی: برگزاری کنگره حافظ می‌تواند غنای زبان فارسی را یادآور شود

عبدالجبار کاکائی، شاعر، نویسنده وزبان‌شناس درباره استفاده لغات و اصطلاحات غیرفارسی که در زبان فارسی باب شده است؛ گفت: متاسفانه امروز حتی در جوامع دانشگاهی وادبی استفاده از اصطلاحات فرنگی مد شده است که می‌تواند آسیب جدی به زبان فارسی وارد کند.
کد خبر : 15715

عبدالجبار کاکائی، شاعر و ترانه‌سرای ایرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره کنگره بین‌المللی حافظ که درنیمه اردیبهشت ماه توسط دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود، بیان داشت: این قبیل مراسم‌ها علاوه بر بزرگداشت و تکریم جایگاه شاعران باید دستاوردهای علمی و تحقیقاتی هم داشته باشد. منظور از دستاوردهای علمی کارهایی نظیر نسخه‌شناسی، مشکل‌گشایی از دیوان‌هایی که وجود دارد، عرضه مقالات شایسته و در خورو همچنین نمایش پژوهش‌های علمی است تا بتواند شوقی را درجامعه ادبی ایجاد کند.


کاکائی پرداختن به شاعران بزرگ ایران از جمله مولانا، حافظ وسعدی برای نسل امروز را ضروری داست و افزود: جوانان امروز ارتباط کمی با ادبیات گذشته دارند که برای رفع این مشکل باید برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد البته باید این موضوع را یادآورشد که شاعری مثل حافظ هیچ وقت فراموش نخواهد شد.


وی ادامه داد: مدیریت و برنامه‌ریزی برای برگزاری این گونه همایش‌ها باید به گونه‌ای صورت بگیرد که برای نسل امروز جذاب باشد همچنین اطلاع‌رسانی و اعضای شرکت‌کننده دراین مراسم از ویژگی‌های بارز آن است که می‌تواند در جذب جوانان و ایجاد انگیزه برای شناخت ادبیات گذشته ایران کمک کند.








جوانان امروز ارتباط کمی با ادبیات گذشته دارند که برای رفع این مشکل باید برنامه ریزی دقیق صورت بگیرد

این شاعر و ترانه‌سرا گفت: برگزاری این کنگره همین که درجامعه ادبی دانشگاه و بین دانشجویان ادبیات تاثیرگذار باشد گام بزرگی برداشته است.


وی تاکید کرد: این همایش می‌تواند انگیزه و شوقی برای پژوهش و تحقیق در بین جوانانی که به ادبیات علاقه‌مند هستند بیدار کند. مراسمی مثل این همایش رسانه قدرتمندی نیست که بتواند برتمام اقشارجامعه تاثیربگذارد اما اگر به صورت تخصصی نگاه کنیم قدم بزرگ و تاثیرگذاری است که برای مخاطبان خاص خودش فواید بسیاری دارد.


عبدالجبارکاکائی در پایان تصریح کرد: پشتوانه ادبیات فارسی همین شعرای بزرگ و متونی هستند که از ادبیان ما ازگذشته باقی ماندند اما امروز به واسطه هجوم دستاوردهای نرم افزاری و به وجود آمدن رسانه‌های مدرن و متعدد شاهد ورود کلمات غیرفارسی به زبان فارسی هستیم که متاسفانه به کاربردن این واژه‌ها حتی درجوامع فرهنگی و دانشگاهی نیز دیده می‌شود اما برگزاری این کنگره می‌تواند غنای زبان فارسی را یادآور شود وبرای قشر فرهیخته استفاده از کلمات و واژه‌های فارسی در تمام سطوح گفتاری و نوشتاری را گوشزد کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب