دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1395 - 10:07
دادستان کل کشور خبر داد:

افزایش 76 درصدی ارزش ریالی کشفیات قاچاق کالا/ کشف بیش از 6 هزار میلیارد تومان کالای قاچاق در 8 ماهه امسال

دادستان کل کشور با اشاره به ارزش ریالی کالا و ارز قاچاق کشف شده طی 8 ماهه سال 95 گفت:‌ ارزش کالای قاچاق کشف شده در 8 ماهه امسال 6 هزار و 313 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد افزایش یافته است.
کد خبر : 156809

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تبریک فرارسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: همه می‌دانیم که مساله اقتصاد برای هر کشور رکن اساسی برای پیشرفت سعادت و رفاه کشور است اما اقتصادی که مبتنی‌بر یک روش سالم و عادلانه باشد اگر اقتصاد مبتنی‌بر سلامت و عدالت نباشد این یک طغیان است.


وی با بیان اینکه اساسا اقتصاد می‌تواند یک اقتصاد سالم و موجب پیشرفت همه جانبه کشور باشد افزود:‌ برخی از اقتصادها ناسالم و آلوده هستند این اقتصاد با برداشت از تعالیم قرآنی اقتصاد طاغوتی نام دارد.


وی ادامه داد: واژه طاغوت مبالغه‌ای از طغیان است که طغیان به معنی مرز میانه حق و عدالت است هر اقتصادی که از حد و مرز اعتدال و سلامت حق و عدالت تجاوز کند اقتصاد طاغوتی نام دارد و طاغوتیان اقتصاد کسانی‌اند که این حد و مرزها را می‌شکنند.


دادستان کل کشور با بیان اینکه امروز استکبار برای از پا درآوردن نظام جمهوری اسلامی ایران توان خود را بر ضربه زدن به اقتصاد کشور متمرکز کرده است و تلاش می‌کند تا ما را از طریق اقتصاد زمین‌گیر کند، اضافه کرد:‌ تحریم‌هایی که سال‌ها بر کشور ما استکبار تجویز کرده است برای این است که بتواند از این طریق ضربه کاری به نظام وارد کند.


وی تاکید کرد: ‌یکی از مهم‌ترین راه‌های دشمن برای ضربه زدن به نظام کشور راه تحریم است که می‌تواند فشارهای اقتصادی را بر جامعه آنقدر افزایش دهد که مردم را از نظام جدا کند و جدا شدن، از بین رفتن نظام را به دنبال دارد.


منتظری خطاب به فرماندهانی که در جلسه حضور داشتند، گفت:‌ شما در سنگری مشغول هستید که نتیجه تلاش‌هایتان می‌تواند تقابل با توطئه‌های استکبار باشد کمربند خود را محکم‌تر ببندید و تا می‌توانید در این عرصه تلاش کنید.


منتظری با بیان اینکه ما باید در ضمن تلاش‌های خود و نقاط قوت به آسیب‌های کار بپردازیم و به دنبال شناسایی آسیب‌ها آن را رفع کنیم، عنوان کرد: اگر اقداماتی در این زمینه در نیروی انتظامی انجام می‌شود باید دسته‌بندی‌های لازم صورت گیرد شما باید بدانید که عهده‌دار یک مسئولیت سنگین و خطیر هستید که امروز در جامعه بسیار مهم است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی مساله مبارزه با قاچاق کالا بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. امروز در جامعه اقتصادی ما قاچاق کالا و ارز در حکم خوره‌ای است که به عنوان یک بیماری خطرناک به بدنه اقتصاد ما افتاده است و اگر با آن برخورد نشود و درمان صورت نگیرد قطعا آسیب‌های جدی وارد می‌کند.


دادستان کل کشور با بیان اینکه قاچاق بسیار خطرناک است، اضافه کرد:‌ تلاش‌هایتان را که با آن موفق به مبارزه با پدیده شوم قاچاق شدید تشدید کنید زیرا نتیجه این تشدید افزایش کشفیات خواهد بود.


منتظری با اشاره به آمار 8 ماهه ارائه شده در خصوص ارزش کشفیات قاچاق کالا اضافه کرد: ارزش قاچاق کشف شده در 8 ماهه سال جاری 6 هزار و 313 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است که این مبلغ کمی نیست. ارزش کالاهای کشف شده در 8 ماهه سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد افزایش داشته است که حدود 91 درصد از کشفیات توسط شما فرماندهان بوده است و 9 درصد از طرق دیگر کشف شده‌اند که این برای شما آمار افتخارآمیزی است. از این مبلغ ارزش مکشوفه مربوط به قاچاق کالا 2 هزار و 124 میلیارد و 300 میلیون تومان، ارز کشف شده 3 هزار و 732 میلیارد 800 میلیون تومان و ارز مکشوفه حاصل از پولشویی 456 هزار و 500 میلیون تومان بوده است.


وی تاکید کرد که ما باید تلاش کنیم که کالای قاچاق وارد کشور نشود و به مرحله‌ای برسیم که از مرزها اجازه ورود کالا داده نشود.


منتظری ادامه داد: در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا تعامل و همکاری بین دستگاهی را نیازمند هستیم در استان‌ها به دادستان‌ها و دادستانی کل این امر را منعکس کردیم و در ساختار دادستانی کل نیز در معاونت اقتصادی دادستانی کل اداره‌ای را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی کردیم. ما موظفیم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی جدی‌تر وارد شویم.


کالای قاچاق باید معدوم شود


دادستان کل کشور با بیان اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها به دنبال منافعی باشند که در زمینه معدوم کردن کالا سنگ‌اندازی کنند، گفت:‌ یکی از راه‌های مبارزه با قاچاق کالا این است که قانون ملزم کند که کالای قاچاق غیر مجاز اعم از صنعتی، دارویی و خودرو معدوم شود و دستگاه‌ها مکلف باشند که آن را معدوم کنند. به نظرم تا زمانی که ما به صورت حدی و الزام قانونی در مسیر نابود کردن و از بین بردن کالای قاچاق نباشیم همچنان باید شاهد این اتفاق در سطح کشور باشیم. راه مبارزه با قاچاق کالا این است که به مجرد کشف و اثبات قاچاق بودن کالا تلاش کنیم که کالا از بین برود تا طرف مقابل به دنبال سندسازی یا پول دادن برای خروج کالا از گمرک نباشد.


منتظری با تاکید بر افزایش ریسک قاچاق در کشور، به انتقاد از سازمان اموال تملیکی پرداخت و افزود: متاسفانه ممکن است بعضی دستگاه‌ها به دنبال منافعی باشند که این منافع با معدوم کردن کالاهای قاچاق مکشوفه به خطر افتند و از این رو ممکن است همکاری لازم را نداشته و یا در این مسیر سنگ‌اندازی کنند.


دادستان کل کشور ادامه داد: معنی ندارد که سازمانی به عنوان سازمان اموال تملیکی بخواهد از محل فروش کالاهای قاچاق برای خودش درآمدزایی کند. در حالی که این درآمد نیست و زهری است که اقتصاد کشور را از پا درخواهد آورد.


وی با اشاره به سخنان روز گذشته رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: ایشان می‌گویند ما اینقدر کالای قاچاق در انبارها داریم که انبارهایمان کاملا پر شده؛ خب این سخنان چه معنایی دارد.


منتظری اضافه کرد: من زمانی به فرمانده ناجا گفتم که باید تلاش کنیم سیاست‌های راهبردی مقام معظم رهبری مبنی بر امحای کالاهای قاچاق را پیگیری کنیم و تنها به یکی دو مورد امحای نمادین بسنده نکنیم و ایشان نیز موضوعاتی را مطرح کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته