دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1395 - 13:15
نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی: (2)

اصلاح موانع قانون‌گذاری در تعرفه‌های پزشکی/ بی‌توجهی به اصلاح خدمات سرپایی در کتاب تعرفه

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اصلاح تعرفه‌های پزشکی در برخی رشته‌ها از جمله تخصص اطفال و داخلی گفت:‌ از 15 سال پیش تاکنون مردم مابه‌التفاوت تعرفه مصوبه بخش خصوصی و دولتی را از جیب خود پرداخت می‌کنند.
کد خبر : 155340

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نشست خبری پیش از ظهر امروز در مورد تعرفه‌ گذاری خدمات پزشکی سال 96 اظهار کرد: از حدود یک ماه قبل بسته پیشنهادی تعرفه‌ها را ارائه کرده‌ایم اما در این بسته شاهد رشد تعرفه‌ها نیستیم بلکه افزایش به صورت ناهمگون است. همچنین بر موضوع اصلاح فرمول تعرفه‌های پزشکی تاکید داریم تا با وجود افزوده نشدن بر میزان پرداختی از جیب مردم خدمات بهتری به آنان ارائه شود. امیدواریم به بی‌قانونی متهم نشویم.


وی افزود:‌ یکی از بزرگترین دلایل خالی شدن هر ساله جیب مردم در حوزه سلامت این است که بیمه‌ها تعرفه‌های بخش خصوصی را بر اساس بخش دولتی پرداخت می‌کند بر همین اساس 15 سال است که مردم مابه‌التفاوت تعرفه مصوبه بخش خصوصی و دولتی را از جیب خود پرداخت می‌کنند که به عنوان نمونه می‌توان پرداخت هزینه‌های مردم در بخش‌های آزمایشگاه، رادیولوژی و ویزیت متخصص را مشاهده کرد.


زالی ادامه داد: باید موانع قانونگذاری در بحث تعرفه‌های پزشکی اصلاح شود زیرا ما هم در سردرگمی به‌‌سر می‌بریم و این ضعف قانونی ما است.


وی یادآور شد: از دو سال پیش پیشنهاداتی درباره اجرای عدالت در پرداختی جامعه پزشکی به شورای عالی بیمه ارائه و مصوب کردیم اما این مصوبه از پایه دچار اختلال شد.


رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: به عنوان مثال متخصصان اطفال، پزشکان عمومی، متخصص عفونی، روانپزشکان و ماماها جزء اقشاری در نظام پزشکی هستند که تنها منبع درآمد آنها از نسخه نویسی و ویزیت است بنابراین باید برای اصلاح تعرفه‌های آنان و افزایش انگیزه ورود به این رشته‌ها اصلاحاتی صورت گیرد به طوری که پول آن را بیمه پرداخت کند و مردم نیز دچار شکل نشوند که متاسفانه بیمه‌ها تا کنون به این پیشنهاد توجهی نکردند.


زالی یادآور شد: در رشته فوق تخصصی جراحی کودکان حرکت کوچکی صورت دادیم و اصلاح نسبی تعرفه‌ها صورت گرفت بر همین اساس کمبود متخصصان در این رشته تا حدی جبران شد و ظرفیت این رشته تکمیل شد با توجه به اینکه رشته داخلی و کودکان پایه طب هستند باید شرایطی ایجاد کنیم که این افراد با اشتیاق و انگیزه بیشتری به این رشته‌ها گرایش پیدا کنند.


وی در ادامه به یکی دیگر از پیشنهادات سازمان نظام پزشکی به سازمان‌های بیمه‌گر اشاره کرد و گفت: به سازمان‌های بیمه‌گر پیشنهاد دادیم برای اینکه مردم بیشتر به پزشکان عمومی مراجعه کنند هزینه کمتری بپردازند و از آن سو بیمه‌ها تعرفه پزشکان عمومی را بیشتر پرداخت کنند که این موضوع از مراجعه بی دلیل مردم به متخصصان و فوق تخصص‌ها جلوگیری می‌کرد.


زالی به اصلاحات کتاب ارزشگذاری خدمات نسبی سلامت اشاره کرد و افزود:‌ در مقطعی کتاب تعرفه پزشکی در بخش تعرفه‌های جراحی اصلاح شد اما این اصلاحات در بخش خدمات سرپایی صورت نگرفت زیرا بیمه‌ها اعلام کرده بودند که توان مالی و زیرساخت‌های لازم برای اصلاح این موضوع فراهم نشده است بر همین اساس در مرحله اول تعرفه‌ بخش‌های بیمارستانی اصلاح شد اما در بخش خدمات سرپایی مغفول ماند در حالی که اگر تعرفه خدمات سرپایی اصلاح شود با رشد کیفیت خدمات روبرو بوده و میزان مراجعات بیماران و مصرف دارو نیز کاهش می‌یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته