دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1395 - 12:49

انتقاد آشکار نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه از دربار عربستان

نامزد محافظه‌کاران و نامزد راست افراطی فرانسه در راستای تبلیغات برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به انتقاد از سیاست‌های افراط‌گرایانه عربستان پرداختند. موضوعی که با واکنش وزیر امور خارجه سعودی همراه شد.
کد خبر : 151896

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از پایگاه خبری الخلیج، تا زمان انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه کمتر از چهار ماه دیگر باقی است و در هفته‌های گذشته فرانسوا فیون، نامزد حزب راست میانه جمهوری‌خواه و مارین لوپن، نامزد حزب افراطی جبهه ملی اظهاراتی علیه کشورهای عرب منطقه مطرح کرده‌اند.


طبق این گزارش، این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه معتقدند که پاریس باید در روابط خود با عربستان و قطر تجدیدنظر کند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که فرانسه رابطه‌ ناسالمی با کشورهایی دارد که افکار افراط‌گرایی را در فرانسه نشر می‌‌دهند.


این اظهارات یکی از محورهای مذاکرات دو شب پیش عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان با ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه بود. جبیر در این دیدار که در مقر وزارت امور خارجه فرانسه برگزار شد، درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و در راس آن‌ها موضوع فرایند صلح در خاورمیانه در سایه برگزاری کنفرانس صلح پاریس گفت‌وگو کرد.


علاوه بر این، دو طرف در این دیدار به بررسی بحران سوریه، لیبی و یمن پرداختند و اوضاع در عراق و روند مبارزه با تروریسم را بررسی کردند.


الخلیج گزارش کرد: «جبیر در دیدار با ژان مارک آیرو گفت نمی‌تواند درباره آنچه که در تبلیغات انتخاباتی گفته می‌شود، اظهارنظر کند ولی می‌داند که نامزدها درباره عربستان دچار سوءتفاهم شده‌اند.»


وی افزود: «مردم می‌گویند عربستان کشوری افراط‌گرا است، تعصب (نژادی) دارد و به‌طور دائم از موسسات افراط‌گرا حمایت می‌کند، ولی من می‌گویم همه این موضوعات نادرست است.»


رئیس دستگاه دیپلماسی سعودی بدون نام بردن از حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن)، گفت: «افراط‌گرایان کسانی هستند که قصد تصرف مکه و مدینه را دارند، مردم معتقدند که ما از تفکری که هدفش کشتار خودمان است حمایت می‌کنیم، یعنی شما فرض کرده‌اید که ما ساده‌لوح هستیم و چندان باهوش نیستیم.»


وی افزود: «سیاستمداران فرانسوی بهتر است به‌دنبال برقراری روابط تجاری، ‌سیاسی و امنیتی قدرتمند میان کشورها باشند و ارزیابی مثبتی از نحوه مدیریت عربستان بر بازارهای نفت و سرمایه‌گذاری‌های مالی برای کمک به رشد اقتصادی جهانی داشته باشند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته