دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 ارديبهشت 1394 - 15:30

تجارت آثار باستانی؛ منبع درآمدهای هنگفت گروه تروریستی داعش

با تهاجم گروه تروریستی داعش به عراق و سوریه و انتشار ویدئوهایی که از تخریب شهر باستانی نمرود و موصل پخش شده‌است، غارت آثار باستانی این مناطق شدت گرفته‌است.
کد خبر : 15065

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از «ایندیپندنت»، «ایزابل هانتر» گزارشگری ‌است که به کشف داستان‌پنهان در ورای درآمد هنگفت گروه تروریستی داعش برآمده است. وی خود را یک خریدار اثار باستانی معرفی می‌کند و به این ترتیب با یک فروشنده محلی در مرز سوریه هم صحبت می‌شود. مرد فروشنده، کیف مشکی لپتاپ خود را باز می‌کند و یک مجسمه کوچک، چنده مهره و چند سنگ از آن بیرون آورده و کنار هم می‌چیند.


فروشنده سوری یک لوح کوچک را از درون کیفی مشکی رنگ بیرون می‌آورد که بر روی آن تصویر پادشاه بابل، مهد تمدن بین‌النهرین حک شده‌است که بیش از 4000 سال قدمت دارد..... اما لوح کوچک دچار شکستگی بود. فروشنده جوان و همکارش توضیح می‌دهند که کیف حامل لوح، به اندازه کافی محکم نبوده و یک بار بر حسب اتفاق از دست آنها افتاده است. لوح کوچک ارزشمند باستانی اکنون شکسته شده است.


«هانتر» در محلی در مرز سوریه و ترکیه با آنها صحبت می‌کند. دو فروشنده او را به آپارتمانی کوچک راهنمایی می‌کنند که در محله‌ای شلوغ قرار دارد. دو فروشنده سوری تمایل بسیاری به فروش قطعات باستانی خود به یک خارجی دارند. آنها مشتریان خود را غالیا ترکیه‌ای می‌دانند و قیمت گزافی برای کالاهای خود ارائه نمی‌دهند. به همین دلیل اغلب، معامله به راحتی انچام می‌شود.


«هانتر» می‌گوید: آنها فکر کرده بودند من قصد دارم کالاها را ارزیابی کرده و سپس برای مشورت با رئیسم به لندن بروم. بی تردید آنها تمایلی نداشتند با یک روزنامه نگار صحبت کنند و اگرچه مشخص بود که من اطلاعات باستان شناسی خاصی ندارم اما گفت‌و‌گوی خوبی بین ما در جریان بود.


به گفته »هانتر» از زمانی‌که سوریه دچار بحران و جنگ شد، فروش قطعات باستانی به یکی از منابع اصلی درآمد گروه تروریستی داعش تبدیل شد که این قطعات را به مخالفان سوریه می‌فروشند اما تجارت آثار باستانی امر تازه‌ای نیست و از مدت‌ها قبل، گروه تروریستی القاعده و طالبان به قاچاق آثار باستانی شهرت یافته‌اند.


گروهی از حفاران و فروشندگان آماتور به امید یافتن اندک سرمایه‌ای دست از جان خود شسته و با یافتن چند مهره یا سنگ با ارزش تلاش می‌کنند یافته‌های خود را در مرز بیروت یا ترکیه به فروش برسانند.


«هانتر» مقصد بسیاری از این اثار چپاول شده باستانی را اروپا می‌داند. دو فروشنده محلی عکس‌هایی از آثار باستانی با ارزشی نشان می‌دهند و می‌گویند آنها اکنون در آلمان و سوئد هستند.


کارشناسان در گفت‌وگو با «ایندیپندنت ساندی» گفتند که به احتمال بسیار این قطعات اصل هستند اما آنها به دلیل ممانعت از تشویق فروشندگان به قاچاق این آثار ارزشمند از اعلام ارزش واقعی آنها امتناع کرده‌اند.


یک محقق آثار باستانی می‌گوید: زمانی‌که یک قطعه باستانی از محل خود جابجا می‌شود با خطرات بسیاری مواجه خواهد شد و شناسایی تاریخچه واقعی آن دشوار می‌گردد.


واضح است که مقابله با قاچاق آثار باستانی عنصری کلیدی برای مقابله با گروه‌های تروریستی مانند داعش است که از این راه درآمد بسیاری حاصل می‌کنند و به اقدامات تروریستی خود در منطقه ادامه می‌دهند.


انتهای پیام/

برچسب ها: داعش سوریه عراق
ارسال نظر
قالیشویی ادیب